ستاد دیه طی یكسال آینده در 16 شهرستان آذربایجان غربی راه اندازی می شود

مهاباد- ایرنا- مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی با بیان اینكه در زمان حاضر تنها شهرستان ارومیه در استان دارای ستاد دیه است، گفت: تا رمضان سال آینده 16 شهرستان دیگر این استان صاحب ستاد دیه می شود.

میرعلی اكبر بنی هاشمی روز چهارشنبه پس از دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مهاباد، با اشاره به اینكه ستادهای دیه شهرستان ها با تشكیل هیات مدیره كلید می خورد، اظهار كرد: این ستادها بر اساس اساسنامه فعالیت كرده و خیران كمك های خود را به صورت مستقیم به این ستادها پرداخت می كنند.
وی افزود: امسال نیز 15 جشن گلریزان در آذربایجان غربی پیش بینی شده است كه تا كنون در شهرستان های میاندوآب، مهاباد و سلماس برگزار شده و تا پایان ماه مبارك رمضان در شهرستان های دیگر از جمله ارومیه، بوكان، اشنویه، چایپاره، خوی، نقده، پلدشت، شوط و چالدران اجرا می شود.
بنی هاشمی بیان كرد: شاكیان بزرگترین خیران ما هستند چرا كه با گذشت از حق خود موجب آزادی زندانیان جرایم غیرعمد می شوند پارسال 33 درصد شكاك از حق خود گذشتند.
وی گفت: برای آزادسازی 465 زندانی جرایم غیرعمد استان حدود 450 میلیارد ریال نیاز است كه با تامین 10 درصد هزینه یاد شده توسط خیران و جشن های گلریزان مشكل تامین هزینه آزادسازی این نوع زندانی ها رفع می شود.
وی با اشاره به اینكه باید فرهنگ مراقبت از وقوع نیافتن جرایم غیرعمد در جامعه نهادینه شود، گفت: تن ندادن جوانان به مهریه های نجومی، فعالیت های اقتصادی در حد توان و صادر نكردن چك های بدون پشتوانه و اطمینان از اعتبار بیمه نامه شخص ثالث و تمدید مستمر بیمه نامه همچنین پی گیری بیمه نامه هایی كه نیاز به الحاقیه دارد از وقوع بسیاری از گرفتاری ها جلوگیری می كند.
مدیر كل زندان های آذربایجان غربی گفت: افزایش بیمه و قیمت دیه از اول هر سال موجب بروز اتفاقات و سوانح غیرعمد رانندگی می شود كه از این طریق آسیب های زیادی می بینیم بر این اساس پیشنهاد می كنم هماهنگی های لازم انجام شود تا بیمه های شخص ثالث از ابتدای فروردین تا فروردین ماه سال آینده صادر و تمدید شود، 30 تا 40 درصد زندانیانی كه سوانح رانندگی غیرعمد منجر به دیه و جرح دارند به همین این موضوع مربوط است.
بنی هاشمی همچنین با اشاره به ضرورت توانمندسازی مددجویان و زندانیان و ایجاد اشتغال برای آنان گفت: با اداره كل فنی و حرفه ای آذربایجان غربی قرارداد بسته شده و بر اساس این قرارداد چهارصد هزار ساعت در قالب 150 نوع كارگاه آموزشی و حرفه آموزی آموزش های لازم به زندانیان داده می شود تا توانمند شوند و پس از آزاد شدن بتواند اشتغال پیدا كنند.
دهمین جشن گلریزان شهرستان مهاباد /سه شنبه/ شب با حضور مردم خیر، امام جمعه، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، رئیس دادگستری، دادستان، فرمانده انتظامی، شهردار، اعضای شورای شهر و سایر مسئولان ارشد مهاباد در سالن 'روبار' برگزار شد.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت كنید.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان غربی واقع است.
3093**انتشاردهنده: پیمان پاكزاد