مرحله دوم تصفيه خانه بيرجند با 35 درصد پيشرفت در دست اجراست

بيرجند - ايرنا - مدير عامل شركت آب و فاضلاب خراسان جنوبي گفت: در حال حاضر مرحله دوم تصفيه خانه شهر بيرجند از 35 درصد و خط انتقال فاضلاب به قطر هزار و 200 ميلي متر نيز از 90 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.

مهدي هاشمي مقدم، روزچهارشنبه در بازديد سيد علي اكبر پرويزي استاندار و تعدادي از مديران خراسان جنوبي و شهرستان بيرجند از طرح تصفيه خانه فاضلاب مركز استان، افزود: پروژه مرحله دوم تصفيه خانه و خط انتقال فاضلاب بيرجند به صورت تكنولوژي لجن فعال با حذف نيتروژن، 140 هزار نفر جمعيت شهر بيرجند را تحت پوشش قرار مي دهد.
وي گفت: فاز دوم تصفيه خانه بيرجند شامل 376 كيلومتر شبكه جمع آوري، 2خط انتقال و تصفيه خانه براي پوشش 345 هزار نفر است كه سال 1397 به بهره برداري مي رسد.
وي بيان كرد: 800 ميليارد ريال براي فاز دوم تصفيه خانه فاضلاب و خط انتقال دوم فاضلاب شهر بيرجند از محل وام اكو در بيرجند سرمايه گذاري شده است.
به گزارش ايرنا، هاشمي مقدم اظهار كرد: در حال حاضر بحث تامين تجهيزات الكترو مكانيكي در دستور كار است كه با سه شركت توليد كننده قرارداد منعقد شد و در آينده نزديك تجهيزات وارد خواهد شد.
وي يادآور شد: تامين سلامت و بهداشت عمومي، بهبود استانداردهاي بهداشتي، رفاه مردم، جلوگيري از آلودگي محيط زيست و امراض ناشي از آلودگي فاضلاب از طريق جلوگيري از جاري شدن فاضلاب آلوده در معابر عمومي و تخليه فاضلاب در رودخانه ها و مسيل ها از جمله اهداف پروژه فاضلاب بيرجند است.
وي ادامه داد: كاهش هزينه هاي معالجه درمان افراد مبتلا به بيماري هاي ناشي از آلودگي فاضلاب، استفاده از پساب آن براي آبياري مزارع كشاورزي و فضاي سبز عمومي و صنايع به منظور صرفه جويي در آب سالم با توجه به محدود بودن منابع آب سالم و قابل شرب از ديگر اهداف اجراي اين پروژه است.
هاشمي مقدم، حفاظت از آب هاي سطحي و زيرزميني با جلوگيري از ورود فاضلاب آلوده و خام به منابع سطحي و زيرزميني و استفاده از لجن توليد شده به عنوان كود براي افزايش توليدات كشاورزي و به تبع آن افزايش درآمد كشاورزان را از ديگر اهداف اجراي پروژه فاضلاب بيرجند برشمرد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان به مدل نخست تصفيه خانه بيرجند اشاره كرد و افزود: تصفيه خانه موجود از سال 84 به روش بركه تثبيت به ظرفيت 10 هزار و 500 ليتر در شبانه روز وارد مدار بهره برداري شد.
هاشمي مقدم متوسط ورودي خام اين تصفيه خانه را 150 ليتر بر ثانيه و خروجي آن را 140 ليتر بر ثانيه دانست و گفت: زمان تصفيه در فاز نخست تصفيه خانه 28 روز طول مي كشد كه با راه اندازي فاز دوم به هشت ساعت كاهش خواهد يافت.
وي يادآور شد: هدف از طراحي اين تصفيه خانه استفاده از پساب براي كشاورزي بود و خروجي تصفيه خانه مطابق استانداردهاي زيست محيطي كه براي تصفيه پساب ها و استفاده در كشاورزي طراحي شده، مطابقت دارد.
وي اظهار كرد: مطابق ضوابط بخشنامه هايي كه در 2 سال اخير ابلاغ شده است خروجي پساب در اختيار شركت سهامي آب منطقه اي خراسان جنوبي قرار مي گيرد تا جايگزين چاه هاي كشاورزي شود.
وي يادآور شد: در حال حاضر 70 درصد مشتركان داراي انشعاب فاضلاب هستند، در حال حاضر هفت پيمانكار فعال، پروژه تصفيه خانه فاضلاب بيرجند را به عهده دارند.
وي عنوان كرد: يكي از دلايل تناقض آمار و ارقام در حوزه آب و فاضلاب استان موضوع مصرف سرانه پايين مردم خراسان جنوبي است، پايين ترين مصرف سرانه آب مربوط به اين استان است.
هاشمي مقدم اظهار كرد: شهر بيرجند به عنوان قديمي ترين شبكه آب كشور كه از سال 1302 به اين مهم دست يافت، 700 كيلومتر شبكه توزيع آبرساني دارد كه حدود 30درصد آن فرسوده است.
وي يادآور شد: دولت به تنهايي توان تامين اصلاح شبكه هاي آب انتقال و توزيع شهر بيرجند را ندارد لذا در ارتباط با موضوع اقتصاد مقاومتي دستگاه هاي نشت ياب خريداري شد، سال گذشته 16 هزار مورد انشعاب مشتركان نشت يابي شد كه هزار و 80 مورد نشتي شناسايي شد.
استاندار خراسان جنوبي امروز با تاكيد به بررسي و رفع مشكل روستاهاي اطراف شهر بيرجند، گفت: هرچند مشكل زياد است، با اولويت بندي مسائل و مشكلات نسبت به رفع آن اقدام مي شود.
سيد علي اكبر پرويزي، به اتفاق جمعي از مسئولان استان و شهرستان بيرجند از روستاهاي حاشيه شهر شامل حاجي آباد، اميرآباد، چهكند و دستگرد بازديد كرد و از نزديك در جريان مشكل اين مناطق قرار گرفت و نسبت به رفع آن تاكيد كرد.
سايت ايرنا خراسان جنوبي www.irna.ir/skhorasan
كانال اطلاع رساني : http://telegram.me/birjand
7557* 2047* خبرنگار- رقيه محمدي* انتشار دهنده- عباسقلي اشكورجيري