۲۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82560089
T T
۰ نفر
فرصت ایجاد شده در بازار قطر را نباید از دست داد

اصفهان- ایرنا- مسئول كمیته توسعه صادرات كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان گفت: فرصت ایجاد شده در بازار قطر را نباید مانند روسیه، آسیای میانه، عراق و افغانستان از دست داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان روز شنبه به نقل از حمیدرضا مومنی اضافه كرد: بنابر این شركت‌ های صادراتی استان اصفهان باید در ورود به بازار قطر تلاش كنند.
وی كه در نشست بررسی صادرات كالا از استان اصفهان به قطر سخن می گفت، افزود: با اعزام هیات های تجاری از استان اصفهان به قطر می‌توان به بازاریابی و نیازسنجی كالاهای استان اصفهان در این كشور كمك كرد.
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: از فرصت پیش‌ آمده در بازار قطر باید برای تولید و صادرات استان اصفهان نهایت استفاده را برد.
مسعود گلشیرازی افزود: واحدهای تولید محصولات غذایی و آشامیدنی استان اصفهان می‌ توانند با همكاری شركت‌ های مدیریت صادرات در بازار قطر حضور یابند.
وی از تشكیل كارگروه تخصصی ویژه بازار قطر زیرمجموعه كمیته توسعه صادرات كمیسیون خبر داد.
گلشیرازی نقش شركت‌های مدیریت صادرات را بعنوان عامل تقویت تولید توصیف كرد و گفت: تولید بدون تجارت منتهی به شكست است و شركت‌ های مدیریت صادرات می‌ توانند نقش بازرگانی واحدهای تولیدی را بر عهده بگیرند.
وی اضافه كرد: باتوجه به ظرفیت‌ های اقتصادی استان اصفهان راه‌ اندازی 300 شركت مدیریت صادرات بعنوان هدف كمیسیون تعریف‌ شده است.
مشاور كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، گفت: حجم بازار سه میلیون نفری قطر شاید اندك باشد ولی ازنظر كیفیت بازار جایگاه ویژه‌ای در بازارهای بین‌المللی دارد.
علی ‌محمد آقاجان با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 در قطر، افزود: بازار قطر به مصالح ساختمانی و نیروی فنی و مهندسی برای آماده‌ سازی قطر جهت میزبانی جام جهانی 2022 نیاز دارد و استان اصفهان می ‌تواند این نیاز را برطرف كند.
وی اضافه كرد: قطر یكی از كشورهای سرمایه فرست به بازارهای جهانی است و ایران می‌تواند مقصد این سرمایه‌ گذاران باشد.
مدیر یك شركت مدیریت صادرات استان اصفهان نیز در این جلسه، یادآور شد: قطر تاكنون بیش از 80 درصد مواد غذایی خود را از عربستان و امارات متحده عربی باتعرفه كمتر از پنج درصد تامین كرده است.
محمد عسگری افزود: اكنون باید این تعرفه برای ایران نیز جهت تامین كالاهای مورد نیاز این كشور لحاظ شود.
به گزارش ایرنا ، توجه به مشكل صدور ویزای قطر برای فعالان اقتصادی، نگاه بلند مدت به رابطه تجاری با قطر، نقش مهم كمك ایران به قطر در روابط سیاسی و اقتصادی آینده، اعلام آمادگی معاونت بازرگانی با همكاری سازمان توسعه تجارت ایران برای اعزام هیات های تجاری به قطر و تسهیل صادرات تولیدات استان به این كشور، توانمندی استان در صادرات محصولات لبنی و گوشت زنده به قطر از دیگر موضوعات محوری بیان شده در این جلسه بود.

روابط عمومی اداره كل امور گمرك استان اصفهان در گفتگو با ایرنا، اعلام كرد: صادرات سال گذشته استان اصفهان به مقصد قطر به وزن پنج هزار و 341 تُن و به ارزش 9 میلیون و 492 هزار دلار بوده است.
عمده كالاهای صادراتی این استان به مقصد قطر، فرش ماشینی به ارزش چهار میلیون دلار و آهن و فولاد به ارزش دو میلیون دلار بوده است.
همچنین میزان صادرات این استان به كشور قطر در 2 ماهه ابتدای امسال، 223 تُن كالا به ارزش یك میلیون و 400 هزار دلار بوده كه فرش ماشینی یك میلیون دلار از این میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمار گمرك ایران ، در سال گذشته به میزان ۱۱۸ هزار و ۶۵۱ تن كالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است.
عمده‌ترین كالاهای صادراتی به قطر طی مدت یاد شده، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، سایر حیوانات زنده از نوع گوسفند، سیمان‌های پودر نشده موسوم به كلینكر، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط سرد نورد شده، سایر كف‌پوش‌ها به جز گبه از پشم یا موی نرم (كرك) حیوان، پسته تازه یا خشك، مغز پسته، زعفران بوده است.
این نشست در قالب بیست و یكمین جلسه كمیته توسعه صادرات كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با عنوان نشست 'محاصره اقتصادی قطر فرصت طلایی برای ایران' با حضور جمعی از صادركنندگان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
گ/ 7153 / 2093 * خبرنگار: هُدا استكی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر