۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۱
کد خبر: 82561488
T T
۰ نفر
محدوديت كشت تابستانه براي سومين سال در خوزستان/ ادامه نگراني درخصوص تامين آب نخلستان ها

اهواز - ايرنا - معاون بهره برداري و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: امسال براي سومين سال متوالي ممنوعيت كشت تابستانه در حوضه رودخانه زهره و محدوديت كشت در حوضه رودخانه مارون- جراحي اعمال مي شود.

مصطفي شبه يكشنبه در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه برنامه كشت تابستانه نهايي شده، اظهار كرد: رودخانه زهره با خشكسالي شديد مواجه است و از سو ديگر در اين حوضه آب قابل برنامه ريزي نداريم بنابراين كشت تابستانه در اين حوضه ممنوع اعلام شده است.
وي با اشاره به خشكسالي شديد در حوضه رودخانه هاي مارون- جراحي و زهره افزود: در حوضه مارون- جراحي نيز محدوديت كشت تابستانه اعلام شده و به جز كشت هاي دائم اعم از نخيلات به ميزان بسيار محدود در حوضه مياني اجازه كشاورزي داده شده است.
شبه با بيان اينكه پيشنهاد سازمان آب و برق اعلام ممنوعيت كشت در حوضه مارون با هدف تامين آب كشت هاي دائم بوده، اضافه كرد: با فشارهايي كه براي اجراي كشت تابستانه در اين حوضه وارد آمد، قرار شد آب مورد نياز 20 هزار هكتار نخيلات و حدود سه هزار و 500 هكتار كشت هاي كم مصرف در شهرستان هاي رامشير، ماهشهر و بهبهان تامين شود.
وي تاكيد كرد: كشت شلتوك در حوضه مارون به طور كلي ممنوع است.
شبه اظهار كرد: رودخانه مارون- جراحي از سال 87 با خشكسالي مواجه شده و سه سال اخير، بدترين شرايط را داشته است.
شبه با اشاره به كاهش 43 درصدي بارندگي در اين حوضه نسبت به پارسال اضافه كرد: آورد اين رودخانه در سال هاي خشكسالي 50 تا 60 درصد كاهش يافته و ذخيره سد مارون نيز اكنون كاهش 50 درصدي دارد.
وي ضمن ابراز نگراني براي تامين آب نخيلات در حوضه جراحي تصريح كرد: فاصله طولاني تا انتهاي حوضه، قرار گرفتن نخيلات در انتهاي حوضه در شهرستان شادگان و برداشت بي رويه در بالادست اين حوضه باعث شده است كه نگراني براي تامين آب نخيلات همچنان وجود داشته باشد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنين گفت: كشت تابستانه در حوضه هاي دز، كارون و كرخه بلامانع است اما كشت شلتوك و ذرت در اين حوضه ها بايد به تدريج كاهش يابد.
وي با بيان اينكه الگوي كشت بايد در استان اصلاح شود افزود: شلتوك پنج برابر گندم آب مصرف مي كند كه با توجه به مشكلات منابع آب، غير اقتصادي است.
شبه اضافه كرد: طراحي شبكه هاي آبياري و زهكشي استان نيز ظرفيت كشت هاي پرمصرف را ندارد و در صورت كشت شلتوك حتي براي دفع زهاب نيز با مشكل مواجه مي شويم كه نمونه آن پارسال در دو كانال اصلي در دشت آزادگان رخ داد.
وي سطح زير كشت شلتوك در سال گذشته را 46 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: امسال سطح زير كشت شلتوك به حدود 35 هزار هكتار كاهش يافته است.
شبه تاكيد كرد: بر اساس اعلام جهاد كشاورزي، كشت شلتوك تنها در دو استان شمالي كشور مجاز اعلام شده و ما نيز با توجه به منابع آبي استان كشت شلتوك را توصيه نمي كنيم اما مصلحت هاي اجتماعي غيرقابل انكار در استان باعث مي شود كه كاهش سطح زيركشت به صورت تدريجي انجام شود.
بر اساس اين گزارش، خوزستان با داشتن بيش از 2 ميليون هكتار زمين كشاورزي به دليل كمبود آب، حدود 900 هزار هكتار در پائيز و حدود 300 هزار هكتار در تابستان را زير كشت مي برد. اين استان با توليد 14 ميليون تن محصولات كشاورزي يكي از قطب هاي اصلي كشور در اين بخش است.
حوضه رودخانه هاي مارون- جراحي و زهره در سال هاي زراعي گذشته بيشترين خسارت ناشي از خشكسالي را متحمل شدند. كشاورزان خوزستان هميشه نسبت به جبران خسارت محصولات كشاورزي اعتراض داشته اند.
استاندار خوزستان 7 خرداد ماه در شوراي كشاورزي استان، با اشاره به تبعات اجتماعي ممنوعيت كشت در استان، مخالفت خود را با ممنوعيت كشت شلتوك اعلام كرده و گفته بود: مسائل اجتماعي و سياسي و معيشت مردم بايد مورد توجه قرار گيرد و دليلي ندارد كه تصميم گيري وزارت جهاد براي خوزستان با ساير استان ها يكسان باشد زيرا شرايط اين استان با اصفهان و فارس متفاوت است.
حوضه مارون- جراحي (به جز نخيلات و يونجه كه كشت هاي دائم هستند)40 هزار هكتار مساحت دارد. سطح زمين هاي كشاورزي در هنديجان نيز 23 هزار هكتار است كه در سال هاي نرمال بيش از 6 هزار هكتار زير كشت محصولات تابستانه مي رفت.
2.5 ميليون اصله نخل در شادگان هميشه با مشكل كمبود آب روبه روست.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشار دهنده : كبري آقازري