به گزارش ایرنا،مقامات چینی اعلام كرده اند كه صدها میلیارد دلار برای به سرانجام رسیدن طرح یك كمربند یك جاده در كشورهای مسیر این طرح سرمایه گذاری می كنند.
پكن از سال 2013 میلادی امكان و ظرفیت برای انجام این پروژه بزرگ را مورد بررسی قرار داده و اعلام كرده با هدف ایجاد یك منطقه اقتصادی یكپارچه و هماهنگ در مسیر كشورهای جاده ابریشم قدیم این پروژه را دنبال می كند.
چین تاكنون درچارچوب این طرح بابیش از 50 كشور و چند میلیارد انسان برنامه ریزی و با دها كشور و نهاد بین المللی توافقنامه امضا كرده است.
پكن در نشست دو روزه رهبرانی كه از 29 كشور دنیا اعلام كرد 124 میلیارد دلار برای اجرای این پروژه ها هزینه می كند.
كارشناسان اقتصادی هند ، منطقه و سازمان ملل با هشدار نسبت به عواقب اجرای طرح یك كمربند یك جاده چین معتقدند این طرح نه تنها باعث رونق اقتصادی كشورهای جنوب آسیا نمی شود بلكه زمینه ورشكستگی این كشورها را فراهم می كند.
به گفته این افراد این طرح می تواند تاثیرات نامطلوبی بر اقتصاد كشورهای پاكستان، نپال ، سریلانكا و بنگلادش داشته باشد و حتی منجر به ورشكستگی این كشورها شود.
كارشناسان كمیته اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل برای مطالعات آسیا و اقیانوس آرام در گزارشی اعلام كردند چین برای تامین مالی پروژه های طرح یك كمربند یك جاده بهره ای با نرخ بالای 16 درصد درنظر گرفته است كه این نرخ، پرداخت وام ها را برای كشور هایی مانند پاكستان، سریلانكا، بنگلادش و نپال بسیار مشكل خواهد كرد و آنها را تبدیل به بدهكاری بزرگ می كند.
به عقیده كارشناسان سازمان ملل، طرح یك كمربند- یك جاده چین تنها به منظور استحكام بخشیدن موقعیت پكن با استفاده از 'یوان' است.
در ادامه این گزارش با اشاره تلاش چین برای برای جایگزین 'یوان' به جای دلار آمریكا اضافه شده است طرح یك كمربند یك جاده می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا كند.
كمیته اجتماعی، اقتصادی سازمان ملل برای مطالعات آسیا و اقیانوس آرام با هشدار درخصوص خطرهای مالی یك كمربند یك جاده اعلام كرد اقتصاد كشور هایی كه طرح یك كمربند یك جاده در آنها اجرا می شود درمقایسه با ریسك بسیار زیاد سرمایه گذاری چین بسیار كوچك است و آنها را تبدیل به كشورهای بدهكار خواهد كرد.
به گفته كارشناسان،سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین در پاكستان ،یك پنجم تولید ناخالص داخلی این كشور و توافق پكن با بنگلادش نیز به میزان 24 میلیارد دلار برابر با 20 درصد تولید ناخالص بنگلادش است.
چین در بخش اقتصادی سریلانكا حضور گسترده ای دارد و بدهی كنونی این كشور به پكن به 60 میلیارد دلار رسیده است. كلمبو خواستار تبدیل این بدهی به سهام است كه این امر باعث اختصاص چندین پروژه مهم سریلانكا به چین در كوتاه مدت و دراز مدت خواهد شد.
چین تخمین زده است كه حدود چهار تریلیون دلار در پروژه های طرح یك جاده یك كمربند سرمایه گذاری كند.
براساس گزارش سازمان ملل ،توسعه طرح های زیرساختی مورد نیاز برای پروژه یك جاده یك كمربند چین تا سال 2030 سالانه 1.6 تا 1.7 تریلیون دلار برای منطقه هزینه خواهد داشت.
هند تاكنون در طرح یك جاده یك كمربند چین شركت نكرده است.
دهلی نو عبور كریدور اقتصادی چین و پاكستان كه بخشی از طرح یك كمربند یك جاده چین است از كشمیر آزاد را باعث مشروعیت بخشیدن به اشغال غیر قانونی این منطقه می داند و با آن مخالفت كرده است .
هند در اعتراض به عبور این كریدور اقتصادی از كشمیر شركت در نشست یك كمربند یك جاده چین كه در تاریخ 14 و 15 ماه جاری در پكن برگزار شد را تحریم كرد.
به گفته مقامات هندی، همه پروژه های طرح یك كمربند، یك جاده چین از نظر اقتصادی به صرفه نیست كه این نشان دهنده وجود یك انگیزه راهبردی و جغرافیایی در این طرح است.
كمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یك' ابتكارهایی هستند كه برای نخستین بار در پاییز 2013 میلادی توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'كمربند' بعنوان شبكه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است كه از شهر شیئان در مركز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسكو، روتردام و ونیز می رسد.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد
دهلی نو-ایرنا-طرح بلند پروازانه چین برای احیای جاده ابریشم در قالب طرح یك كمربند یك جاده باعث ایجاد تردید های جدی نسبت به نیات چین از اجرای این طرح در هند، اروپا و حتی سازمان ملل شده است .