۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82567661
T T
۰ نفر

شبی بهتر از هزار ماه

۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82567661
شبی بهتر از هزار ماه

كرج- ایرنا - شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان كه مصادف با سومین شب قدر است و بنا بر بعضی از روایات این شب، شب قدر است.

به گزارش ایرنا، شب قدر شبی است كه تقدیر یكساله انسان رقم می خورد زیرا تمام حوادثی كه قرار است در طول سال در جهان هستی و همچنین در زندگی انسان ها، اتفاق بیافتد، در این شب تقدیر، اندازه گیری، تصویب و امضا می شود.
شب قدر آغاز سال جدید و پایان سال گذشته است. شب قدر شبی است كه سرنوشت انسان ها در همه ی هستی، تقدیر و اندازه گیری می شود.
در شب قدر فرشتگان رحمت الهی به زمین فرود آمده، به حجت الهی و به تبع آن وجود مقدس، به سایر مؤمنان سلام می كنند. شب قدر، شب ولایت الهی و اولیای اوست.
در شب قدر مهمترین نعمت خداوند یعنی قرآن مقدس نازل شده است و سرانجام، عبادت و راز و نیاز با خدا و انجام كارهای نیك در این شب بهتر از انجام این گونه رفتارها در هزار ماهی است كه شب قدر در آن وجود ندارد.
درتعیین شب قدر اختلاف نظر است ، ولي از مجموع روایت هاي وارد شده در این موضوع و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و اصحاب مي توان گفت : شب قدر بودن شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان ، یقیني است . و شب هاي نوزدهم و بیست و یكم وسیله اي براي دست یافتن به آن است .
از شیعه و اهل سنت ، نقل كرده اند كه عبدالله انیس انصاري (جُهَني ) كه در خارج مدینه مي زیسته و شرایطش طوري بوده كه نمي توانسته زیاد به مدینه بیاید و از خیرات و بركات رسول خدا (ص) استفاده كند، روزي خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد و عرض كرد: من شتران و گوسفندان و كارگراني دارم و منزلم از مدینه دور است ، ولي دوست دارم ، یك شب از شب هاي ماه رمضان را معین فرمایید تا سعي كنم به مدینه بیایم و در نماز حاضر شوم .
پیامبر اكرم (ص) مطلبي را به گوش او سري فرمودند و پس از آن این مرد، شب هاي بیست و سوم ماه رمضان با شتران و گوسفندان و كارگران خود وارد مدینه مي شد.
این عمل پیامبر(ص) و رفتار آن مرد این احتمال را تقویت می كند كه شب قدر همان شب بیست و سوم باشد.

**راز مخفی بودن شب قدر
یكی از اموری كه در ارتباط با شب قدر، قابل توجه است مخفی بودن شب قدر، در میان شب های ماه مبارك رمضان، به خصوص دهه ی آخر آن است.
در بیان راز مخفی داشتن شب قدر حكمت هایی از سوی دانشمندان اسلامی بیان شده كه در بیانی آمده : 'شاید انگیزه ی مخفی داشتن شب قدر این باشد كه كسی كه اراده ی درك شب قدر را دارد، شب های زیادی را به امید درك شب قدر شب زنده داری می نماید؛ در نتیجه، عبادت او زیاد و اجر و پاداش او افزایش یابد.'
چنان كه خداوند رضای خود در میان انواع طاعات خود پنهان نموده تا مردم به همه ی طاعات الهی روی آورند؛ غضب و خشم خود را در میان گناهان پنهان كرده تا از همه ی گناهان بپرهیزند. دوستان خود را در میان مردم پنهان كرده تا مردم به همه ی انسان ها احترام بگذارند؛ اجابت دعاها را در میان دعاها پنهان كرده تا مردم به همه ی دعاها رو آورند. و وقت مرگ را نیز مخفی داشته تا انسان ها در همه حال، آمادگی مرگ را داشته باشند.
یكی از رازهای مخفی ماندن شب قدر مصون داشتن انسان ها از دچار شدن به عجب و غرور است. زیرا اگر شب قدر معلوم باشد ممكن است، كسی با شب زنده داری در آن دچار عجب شده، در انجام سایر تكالیف خود كوتاهی نماید.
در روایات آمده كه در شب قدر، فرشتگان زیادی به زمین فرود می آیند، تا آن جا كه محیط زمین تنگ می شود و از آن جا این شب را شب قدر نامیده اند كه دارای شرافت و عظمت است.
در منابع اسلامی به ویژه شیعه آمده كه شب قدر در ماه مبارك رمضان، قرار دارد به طوریكه روایات اهل بیت(ع) نیز وجود شب قدر در ماه رمضان را تأیید می كند چنان كه امام صادق(ع) در این رابطه می فرماید: 'گرامی ترین ماه، ماه خداست كه ماه رمضان است و قلب رمضان، شب قدر است'.
در روایاتی است كه یكی از سه شب 19، 21 و 23 ماه مبارك رمضان را به عنوان شب قدر معرفی می كند چنان كه از امام صادق(ع) در مورد شب قدر پرسیدند و امام فرمود: 'شب قدر را در نوزدهم و بیست و یكم و بیست و سوم جست وجو كن.'
مرحوم میرزا جواد آقا ملكي تبریزي در المراقبات مي فرماید:
'از مهم ترین دعاها در ماه رمضان ، این است كه براي توفیق عبادت شب قدر زیاد دعا كند' و ما نیز دست به دعا برداشته و گوییم :
پروردگارا، ما را از آنان كه از خیرات و بركات این شب (لیلة القدر) محرومند، قرار مده و خیر دنیا و آخرت را براي ما و پدر و مادر و فرزندانمان مقدر فرما.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور