۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82567961
T T
۰ نفر
مقام مسئول:برای تكمیل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال 20 هزارمیلیارد ریال هزینه می شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور با اشاره به آغاز عملیات قطعه دوم آزادراه تهران - شمال با حضور معاون اول رئیس جمهوری گفت: هزینه تكمیل این قطعه 20 هزار میلیارد ریال ( 2 هزار میلیارد تومان) برآورد شده است.

به گزارش ایرنا ، «خیرالله خادمی» روز شنبه در حاشیه بازدید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از آزادراه تهران - شمال در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در مجموع 4 پیمانكار برای تكمیل این قطعه تعیین شده و 21 كیلومتر این قطعه از نظر عملیات اجرایی و عمرانی از پیچیدگی های زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینكه تونل 6 هزار و 400 متری البرز در این قطعه قرار گرفته است، گفت: پیشرفت فیزیكی تونل شرقی به بیش از 47 درصد رسیده و ساخت تونل غربی آن نیز بزودی آغاز می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی وجود تونل های طولانی و پل های بزرگ را از ویژگی های قطعه دوم آزادراه تهران - شمال عنوان كرد و افزود: در این قطعه در مجموع مسافت رفت و برگشت تونل ها 32 كیلومتر است، ضمن این كه با خروج پیمكاران چینی از این پروژه تكمیل قطعه اول به 6 پیمانكار ایرانی واگذار شده است.
خادمی پیشرفت قطعه اول این آزادراه را بیش از 85 درصد اعلام كرد و گفت: تاكنون 18 هزار میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است و برای تكمیل آن به 7 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز داریم.
وی با اشاره به هزینه ساخت قطعه دوم این ازادراه نیز گفت: قطعه دوم آزادراه تهران - شمال از قطعه یك تا تونل البرز 16 كیلومتر است كه به دو پیمانكار واگذار شده و انتظار داریم عملیات اجرایی حفر تونل البرز در این قطعه تا یك سال آینده به پایان برسد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل هزینه تكمیل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال را 20 هزار میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: عوارض عبور از این آزادراه به خصوص قطعه یك آن پس از بررسی های كارشناسی در زمان بهره برداری اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قطعه یك آزاد راه تهران - شمال به طول 32 كیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق كن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی كه از طریق كرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 كیلومتر كوتاه می شود. این قطعه 32 كیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دوآب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقریبی 25 كیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یك به طول 6 هزار و 450 متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی كرج - چالوس حدود پنج كیلومتر كوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 46 كیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخیرا شركت آزاد راه تهران - شمال با یك شركت كره ای برای سرمایه گذاری یك میلیارد و 300 میلیون دلاری در این قطعه به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 كیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد كه با همت دست اندركاران به خصوص شركت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زیر بار ترافیك رفته است.
برای آماده سازی این آزادراه 123 كیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 88 كیلومتر ساخته شود. تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 كیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد كاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یك آن مشكلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت كه خوشبختانه با همكاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشكلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شركت آزاد راه تهران - شمال(وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه را در سال 1399 بهره برداری كامل كنند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1108 **1561** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر