۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82569235
T T
۰ نفر

بازديد گردشگران خارجي از قنات قصبه گناباد

۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82569235
بازديد گردشگران خارجي از قنات قصبه گناباد

گناباد- ايرنا- گروهي از گردشگران و غارنوردان كشور اروپايي اسلووني عصر يكشنبه از قنات قصبه گناباد كه به عنوان ميراث جهاني در فهرست يونسكو ثبت شده بازديد كردند.

يكي از اين گردشگران و مسول اتحاديه غارنوردي اسلووني در حاشيه اين بازديد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از قنات جهاني قصبه به عنوان يك شاهكار مهم بشر در تامين آب در 2500 سال گذشته و از افتخارات مهم مردم ايران ياد كرد.
آلش استراسر ادامه داد: قنات جهاني قصبه گناباد بيانگر هويت، تاريخ غني و فرهنگ مردم ايران و اين منطقه محسوب مي شود و نوع حركت آب در مسير آن بسيار جالب است.
يكي ديگر از غارنوردان اسلووني گفت: نوع حفاري اين قنات با وسائل ابتدايي در دو هزار و 500 سال گذشته بسيار شگفت انگيز مي باشد بطوري كه كنده كاري در لايه هاي زيرزمين كه در برخي از نقاط از شن و سنگ تشكيل شده اند بسيار دشوار و با مخاطرات بسيار همراه بوده است.
دامين پاروبين افزود: اين قنات از بيش از دو هزار و 500 سال قبل نه تنها خشك نشده بلكه به عنوان يك عامل مهم در تامين آب مردم منطقه در شرايط خشكسالي تاثير بسيار داشته است.
نماينده ايران در اتحاديه جهاني غارشناسي كه به همراه غارنوردان كشور اسلووني از قنات قصبه بازديد كرد نيز گفت: به دنبال ثبت جهاني قنات قصبه گردشگردان اروپايي تمايل زيادي براي بازديد از آن نشان مي دهند.
سعيد هاشمي نژاد افزود: اين براي ما افتخار است كه قنات جهاني قصبه به عنوان تنها اثر خراسان رضوي اين چنين بيانگر پيشينه فرهنگي و تاريخي ايران محسوب مي شود و به عنوان يك ظرفيت براي جلب گردشگران بين المللي تبديل شده است.
قنات قصبه گناباد تير 1395 به عنوان تنها اثر خراسان رضوي در فهرست آثار جهاني در سازمان يونسكو به ثبت رسيد. در مجموع شش هزار و 780 رشته قنات در استان خراسان رضوي وجود دارد كه 600 رشته آن در شهرستان گناباد قرار دارد.
گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
7545/2095/1858