۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82570070
T T
۰ نفر

طنين قرائت قاريان ايراني در 8 كشور

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82570070
طنين قرائت قاريان ايراني در 8 كشور

تهران - ايرنا - دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان قرآن كريم، گزارشي از برنامه هاي اجرا شده توسط سوي قاريان اعزامي به كشورهاي سوريه، روسيه، هند، چين، تركيه و آفريقاي جنوبي، زامبيا و گينه كوناكري ارائه كرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان قرآن كريم، كاروان قرآني جمهوري اسلامي ايران در سوريه را قارياني همچون مهدي تاجور ،ابراهيم عمارلو، مرتضي شكوري و جعفر ملك پور تشكيل مي دهد و محمد علي دوستي نيز به عنوان مدرس قرآن كريم اعزام شده است.
برگزاي محافل انس با قرآن در حرم هاي شريفه حضرت زينب(س) و حضرت رقيه(س)، محل رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با حضور كار كنان سفارت و همچنين ايرانيان مقيم سوريه و مساجد اهل تشيع و تسنن مانند مسجد المهدي(عج)، الزهرا(س) و مسجد جامع سيف الدين است.
قرائت دعاي جوشن كبير در شب هاي قدر، حضور در مراسم اختتاميه مسابقات قرآني دمشق، اجراي كارگاه هاي آموزشي و حضور و بازديد از مدارس قرآن سوريه و تلاوت دراين مدارس از جمله برنامه هاي اجرا شده توسط گروه اعزامي به سوريه مي باشد.
اين برنامه ها در شهرهايي همچون دمشق، حلب، لاذقيه، حمص، ادلب و ديگر شهرهاي سوريه برگزار شد.
از نظر مذهبي حدود 74 درصد جمعيت سوريه را مسلمانان اهل سنت، 13 درصد علويان، شيعيان دوازده‌امامي و اسماعيليان، 10درصد مسيحي و 3درصد دروزي تشكيل مي‌دهند و از نظر قوميتي نيز اعراب بيش از 90درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند در حالي كه كردها حدود 9درصد جمعيت سوريه را تشكيل مي‌دهند. ارامنه، ترك‌ها، چركس‌ها و يهوديان نيز در مجموع كمتر از 1درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند.

** استقبال از قاري ايراني در روسيه
تلاوت عباس هاشمي قاري اعزامي كشورمان به روسيه با استقبال گسترده و قابل توجهي از سوي مردم مسلمان و مسئولان منطقه مواجه شد.
قرائت كلام الله مجيد قبل از اذان مغرب در مسجد «ياردم» يكي از مشهورترين مساجد اين شهر، تلاوت اذانگاهي ظهر در دانشگاه اسلامي قازان، بازديد از كلاس‌ها و امكانات آن و ملاقات با حافظان و دانشجويان حفظ قرآن، تلاوت در سفارت ايران در كشور روسيه و همچنين اجراي برنامه در مراسم افطاري مسجد« زاكابان» شهر قازان از برنامه هاي اجرا شده توسط عباس هاشمي در كشور روسيه مي باشد.

** تدريس صوت و لحن به زبان انگليسي در هند
جهانبخش فرجي در سفر تبليغي به شهر‌هاي بنگلور و ميسور، با حضور در جمع علاقه‌مندان، قاريان و اساتيد قرآن به تدريس صوت و لحن به زبان انگليسي و قرائت قرآن كريم، شركت در محافل قرآني و همچنين با حضور در برنامه تلويزيوني زنده شبكه يا زهرا(س) به تلاوت قرآن پرداخت.
اين قاري ممتاز كشوررمان در شب‌هاي نوزدهم و بيست و يكم ماه مبارك رمضان در عاشوراخانه شيعيان، مسجد جعفري و انجمن دانشجويان ايراني شهر ميسور به اجراي مراسم ويژه اين شب‌ها از قبيل تلاوت آياتي از كلام‌الله مجيد، تلاوت اذانگاهي، برنامه جزءخواني، دعاي پرفيض كميل و دعاي جوشن كبير پرداخت.

** استقبال پرشور از قاري ايراني در دهلي هندوستان
محمداسماعيل خورشيدي قاري اعزام شده به هندوستان از استقبال گرم و پرشور مردم دهلي و توجه آنها به كلام الله مجيد خبر داد.
خورشيدي افزود: در اين چند روزي كه در محافل مختلف در مساجد اهل تسنن و تشيع در نقاط مختلف شهر دهلي اجراي برنامه داشته، با استقبال خوب حاضران در جلسه و ايرانيان مقيم هند رو برو شده است.
چهار برنامه تلاوت در شب هاي ماه رمضان و مولودي خواني ميلاد حضرت امام حسن(ع) در محل رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دهلي با حضور سفير، كاركنان سفارت، رايزن، كاركنان فرهنگي و ايرانيان مقيم دهلي برگزار شد.
همچنين جلسه آموزشي ترتيل خواني و بيان معارف و مفاهيم آيات برگزيده سوره هاي كهف و انبيا و اجراي تلاوت در مساجد دهلي با حضور و استقبال قابل توجه اهل سنت و شيعيان دهلي از جمله برنامه هاي اجرايي قاري اعزامي كشورمان به هندوستان مي باشد.
دهلي، دومين كلانشهر بزرگ هند است و دهلي نو، پايتخت هند، نيز بخشي از اين كلانشهر است. دهلي طبق سرشماري سال 2001 با جمعيتي برابر چهارده ميليون نفر در شهر دهلي نو و بيش از 22 ميليون نفر در كلان شهر دهلي زندگي مي كنند.

** روزهاي قرآني در كشور چين
وحيد نظريان قاري ممتاز اعزامي كشورمان در روزهاي ماه مبارك رمضان در كشور چين به تلاوت قرآن مي پردازد.
تلاوت نظريان در مسجد اهل تسنن پودونگ شانگهاي با استقبال گسترده مستمعين كه با شوق بسياري به تلاوت قرآن گوش مي دادند و از تلاوت كلام خدا لذت مي بردند، قرار گرفت.
همچنين تلاوت قرآن و قرائت دعاي جوشن كبير و مراسم احياي شب قدر در كنسولگري جمهوري اسلامي ايران همراه با ايرانيان مقيم شانگهاي از ديگربرنامه هاي اين قاري كرمانشاهي به كشور چين بود.

** قاري و حافظ ايراني در آفريقاي جنوبي
حجت الاسلام سيد محمدجواد موسوي درچه اي قاري ممتاز و موسي معتمدي حافظ كل قرآن در سفر تليغي به آفريقاي جنوبي در كيپ تاون به اجراي برنامه در محافل مختلف مي پردازند.
موسوي درچه اي در مسجد زينت الاسلام در طليعه نماز جمعه اين شهر به تلاوت اذانگاهي قرآن كريم پرداخت و در محفل انس با قرآن در مسجد بزرگ قدس شهر كيپ تاون با حضور قارياني از كشور مصر و سوريه آياتي را تلاوت كرد.
موسي معتمدي ديگر مبلغ اعزامي به آفريقاي جنوبي شهر كيپ تاون، به اجراي برنامه در نماز جمعه و همچنين برنامه زنده راديويي پرداخت.
كيپ تاون، دومين شهر پرجمعيت آفريقاي جنوبي بعد از ژوهانسبورگ است. اين شهر پايتخت استان كيپ غربي است كه محبوب ترين مقصد جهانگردان در قاره آفريقا است.

** گروه مديحه سرايي الغدير در تركيه
گروه مديحه سرايي الغدير متشكل از پنج قاري برجسته كشورمان به سرپرستي محمد علي دهدشتي در هفت استان از كشور تركيه به اجراي برنامه پرداختند.

** قاريان ايراني در گينه كوناكري و زامبيا
علي فربين بمدت يك ماه در مسجد و مصلاي الفيصل كوناكري، مسجد امام و رهبر تيجانيه، مسجد اوآسيس و مسجد امام فولاني بارهو به تلاوت پرداخت و مورد توجه حاضران در جلسه قرار گرفت.
وي در جمع شيعيان مسجد المصطفي(ص) وابسته جامعه المصطفي العالميه، جمعيت اهل البيت و در جمع شيعيان و لبناني هاي مقيم كوناكري هرروز جلسه آموزشي قران ونغمات قراني دارند.
جمهوري گينه در شمال غربي آفريقا در سواحل اقيانوس اطلس قرار دارد و پايتخت آن كوناكري است. جمعيت اين كشور 10 ميليون نفر و زبان رسمي آن فرانسوي است و 85 درصد از جمعيت اين كشور را مسلمانان تشكيل مي دهند و 10 درصد نيز مسيحي هستند.
حضور مجيد طالبي زاده قاري ممتاز جمهوري اسلامي ايران در لوكاسا پايتخت زامبيا و تلاوت در محافل اين شهر با استقبال مسلمانان اين شهر مواجه شد.
اجراي برنامه در محلي رايزني فرهنگي ايران در پايتخت زامبيا با حضور مسلماناني از پايتخت و همچنين مسلماناني از كشورهاي هند، لبنان و ايرانيان مقيم اين كشور همراه ضيافت افطاري، تلاوت در مسجد شيعيان در شب هاي قدر از جمله برنامه هاي قاري اعزامي به كشور زامبيا بود.

** سفر تبليغي 80 قاري و حافظ به 20 كشور
به گزارش ايرنا دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان قرآن كريم در روزهاي آغازين ماه مبارك رمضان از اعزام 80 قاري، حافظ و گروه هاي تواشيح به 20 كشور خبر داده بود.
سياستگذاري ها در حوزه اعزام هاي تبليغي خارجي در كميته اعزام و دعوت از قاريان انجام و توسط مركز بين المللي تبليغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري رايزني هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران اجرايي مي شود.
دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان قرآن كريم وابسته به شوراي عالي قرآن است كه در سال 1370 به دنبال فرمان مقام معظم رهبري تاسيس شد تا ضمن ساماندهي امور مربوط به اعزام اساتيد و قاريان ايراني به خارج از كشور جهت اجراي برنامه هاي تبليغي و حضور در مسابقات بين المللي، از اساتيد و قاريان غير ايراني به داخل كشور نيز دعوت كند.
فراهنگ ** 1003 **‌ تنظيم: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند