۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82570406
T T
۰ نفر
ایران و اگزیم بانك كره جنوبی برای جذب هشت میلیارد یورو فاینانس توافق كردند

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و رییس اگزیم بانك كره جنوبی بر متن موافقتنامه اختصاص خط اعتباری هشت میلیارد یوروریی توافق كردند.

به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت امور اقتصادی و دارایی، «علی طیب نیا» كه برای شركت در دومین اجلاس بانك زیرساخت آسیا به كره جنوبی سفر كرده است، با رییس اگزیم بانك كره جنوبی دیدار كرد.
محور دیدار طیب نیا مذاكره در زمینه تامین مالی طرح های عمرانی و زیربنایی در بخش های انرژی، پتروشیمی، نفت و بهداشت بود.
در این دیدار كه نمایندگان و مسئولان سازمان سرمایه گذاری خارجی و كمك های فنی ایران، بانك مركزی و مدیران نظام بانكی كشورمان و اداره های اگزیم بانك كره جنوبی حضور داشتند، درباره متن موافقتنامه خط اعتباری هشت میلیارد یورویی كه از یك سال پیش برای نهایی كردن متن موافقتنامه آن مذاكرات اولیه انجام شده بود، توافق شد.
در این دیدار طرف كره ای برای تامین مالی طرح های عمرانی و زیربنایی در بخش های انرژی، پتروشیمی، نفت، بهداشت با ابراز علاقه كرد و معرفی طرح های مرتبط و فراهم سازی زمینه فعالیت شركت های كره ای در ایران را خواستار شد.
وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار تحولات و فرصت های اقتصادی ایران را تشریح كرد و گفت: ظرفیت های بالقوه همكاری باعث شد كشورهای زیادی علاقه خود را برای همكاری های اقتصادی و مالی و اجرای طرح های تولیدی در ایران اعلام كنند.
طیب نیا افزود: پیگیری و جدیت طرف كره ای می تواند زمینه ساز عملیاتی شدن موافقتنامه های امضا شده میان 2 كشور شود.
به گزارش ایرنا، پس از اجرای توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه بیست و ششم دی ماه 1394 صورت گرفت، كمیته راهبری تامین مالی خارجی با عضویت بانك مركزی و سازمان برنامه و بودجه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشكیل شد تا نسبت به تسریع و تسهیل در برقراری خطوط اعتباری و استفاده از تسهیلات مالی خارجی اقدام كند.
كره جنوبی یكی از كشورهای هدف این كمیته در جذب خطوط اعتباری و تسهیلات مالی خارجی به شمار می رود.
بر اساس رایزنی های اولیه، قرار است «اگزیم بانك» كره‌جنوبی هشت میلیارد یورو و «كا-شور» كره‌جنوبی پنج میلیارد یورو فاینانس به طرح های ایران اختصاص دهند.
مبادلات مالی و تجاری ایران و كره جنوبی از شهریورماه پارسال و با سفر رئیس جمهوری پیشین این كشور به تهران وارد مرحله تازه ای شد و 2كشور توافق كردند مبادلات تجاری خود را با ارز یورو تسویه كنند.
در جریان رایزنی های هیات كره ای در تهران كه پس از برجام انجام شد، كره جنوبی از آمادگی بانك های این كشور برای اختصاص خطوط اعتباری و فاینانس برای طرح های ایرانی خبر داد كه اكنون مذاكرات اولیه برای نهایی شدن آن در دست انجام است.
بانك سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا یك موسسه مالی بین‌المللی است كه به پیشنهاد چین تاسیس شد و ایران نیز یكی از سهامداران آن است.
هدف اصلی از تاسیس این بانك، ارائه تسهیلات مالی برای كشورهای منطقه جاده ابریشم و تقویت زیرساخت های توسعه در قاره كهن است؛ ایران به طور رسمی از آذرماه 1395 به عضویت این بانك درآمد و اكنون با برخورداری از 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد.
در این نشست بانك سرمایه گذاری زیربنایی آسیا، با درخواست عضویت آرژانتین، جمهوری ماداگاسكار و پادشاهی تونگا موافقت شد.

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco
اقتصام**2025*1961* تنظیم: لیلا جودی* انتشار: مریم مسعود