۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۰
کد خبر: 82572709
T T
۰ نفر
دست خوشنویسان ایرانی را در كتابت قرآن بازبگذاریم

تهران- ایرنا- معاون قرآن، عترت و نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال از طرح قرآن واضح گفت: ما باید دست خوشنویسان را برای قرآن های با كیفیت برتر باز بگذاریم.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از خط نوین قرآنی واضح در خبرگزاری ایكنا، افزود: با اجرای طرح قرآنی واضح می توان گامی برای جایگزین كردن قرآن در فضای مجازی ایجاد كنیم ولی باید توجه كرد كه دست خوشنویسان باز باشد تا قرآنهایی با كیفیت برتر داشته باشیم و معتقدیم این كار انحصار ایجاد نمی كند.
وی گفت: معاونت قرآن و عترت و نماز وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی كه سالانه 200 تا 300 هزار نسخه قرآن تهیه می كند می تواند از این طرح پشتیبانی كند.
حشمتی افزود: مشكل چاپ های مكرر قرآن عثمان طه در كشوری كه مهد خوشنویسان است، زیبنده نیست ولی رمز گسترش قرآن های عثمان طه این بوده كه نسخه این قرآن به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار می گیرد ولی نسخه های ایرانی به ناشران فروخته می شود و به همین دلیل قیمت قرآن های ایرانی گران تر از قرآن های عثمان طه است.
معاون وزیر ارشاد همچنین گفت: اگر بتوانیم قرآن های ایرانی را كمتر از 10 هزار تومان تامین كنیم، استقبال بیشتری از سوی مردم صورت خواهد گرفت.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: آموزش روخوانی و روان‌خوانی در ایران به دلیل تعدد رسم الخط فراوان ناكامی هایی را ایجاد كرده و و اولین هدف از خط نوین قرآنی واضح، آموزش صحیح روان‌خوانی و روخوانی برای مردم است.
سعید پورعلی افزود: این طرح كاری متناسب با ضوابط و معیارهای رسم الخط قرآنی است كه می تواند مورد پذیرش جهان اسلام نیز قرار گیرد.
وی گفت: رسم الخط فعلی قرآن كریم در شبه قاره هند، تركیه، مصر و حتی ایران تا حدودی جا افتاده و با تفاوت هایی مورد پذیرش قرار گرفته است و از جمله می توان به رسم الخط عثمان طه اشاره كرد.
پورعلی تاكید كرد: باید از هرگونه شتاب زدگی و عجله در اجرای این طرح دوری كرده و با استقبال از نقد طرح به فكر ارتقای آن باشیم و وجه زیبایی شناسی و مسائل فنی طرح را مدنظر قرار دهیم.
رئیس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان كشور نیز در این مراسم یادآور شد: طرح قرآن واضح با حمایت مركز رشد شكوفایی و فناوری های هنری قرآنی این سازمان اجرا شده است.
حمید صابر فرزام افزود: سال گذشته اولین مركز رشد و شكوفایی فناوری ها و هنر قرآنی كشور توسط جهاد دانشگاهی راه اندازی شد و واقعا جای تاسف بود كه در میان 200 مركز رشد در كشور، هیچ مركز رشدی در حوزه قرآنی نداشتیم.
وی از ساخت یك استودیو در محل خبرگزاری ایكنا خبر داد و گفت: این استودیو با حمایت این مركز رشد در حال آماده سازی است تا امكاناتی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

** اولین قرآن با قابلیت انتشار در فضای وب
مسئول طرح خط قرآنی واضح نیز در این مراسم گفت: عمده فعالیت گروه افق رویداد، تولید سرویس های اینترنتی است تا بتوانیم با استفاده از فضای مجازی خدمات بیشتری را به مردم ارائه كنیم و گروه افق در زمینه های آموزش، پزشكی، مذهبی و تجاری كارهایی انجام داده است.
وحید عزیزی نژاد از توجه این گروه به مسائل قرآنی و مذهبی سخن گفت و افزود: با توجه به این كه بیشتر فعالیت های قرآنی، مخاطبان خاص خود را دارد، توجه ما بیشتر برای ایجاد زمینه افزایش شمار مخاطبان این حوزه به میلیون ها نفر است و بهترین راه در این زمینه را طراحی راه حلی در خط قرآن دیدیم چون بسیاری از مردم با رسم الخط قرآنی مشكل دارند.
وی به خطوط رایج نگارش قرآن در جهان اشاره كرد و گفت: رسم الخط عثمان طه متناسب با كشورهای ترك و عربی است و تناسبی با خط فارسی ندارد و خط مرحوم نیریزی را نیز به عنوان یك رسم الخط فارسی نمی توان «به روز» دانست و گروهی خاص از آن بهره می برند.
عزیزی نژاد افزود: كارگروه طراحی در گروه افق رویداد تشكیل شد تا ضمن طراحی قلم (تایپوگرافی) به جنبه های هنری خط نیز بپردازد و در همین راستا ویژگی های خط واضح در پنج مورد مشخص شد.
وی خوانایی و روانی، تناسب با ذائقه ایرانی و بر پایه هنر ایرانی، سادگی، قابلیت استفاده در فضای دیجیتال و تحت وب و همچنین مقبولیت تاریخی و فرهنگی را به عنوان ویژگی های این طرح جدید قرآنی برشمرد و گفت: این طرح با استفاده از نظرات كارشناسان علوم قرآنی و خوشنویسان و با توجه به 37 مولفه مختلف طراحی شد.
این فناور با اشاره به مراحل انجام این طرح قرآنی گفت: برای بهتر شدن این طرح، در بازدیدی از موزه آستان قدس رضوی به بررسی انواع خط های فارسی پرداختیم و از نظرات كارشناسانی همچون سیدعلی سرابی، مسعود نجابتی، صداقت جباری، احمد زرنگار و مسعود سپهر در علوم قرآنی و خوشنویسی استفاده كردیم.
مجری طرح قرآن واضح، این اثر را اولین قرآنی دانست كه قابلیت انتشار در فضای وب را دارد و گفت: سازمان دارالقرآن الكریم نیز اخیرا مجوز نشر قرآن واضح را صادر كرده و فونت این قرآن، اولین فونت دارای استاندارد است و به زودی نیز اپلیكیشن جامع قرآن واضح تولید خواهد شد.

** قرآن واضح، دانشنامه ای پویا
وی از این قرآن به عنوان یك دانشنامه پویا و تعاملی و چندرسانه ای یاد كرد و گفت: كسانی كه این قرآن را می خوانند و همچنین افرادی كه در قالب شبكه های مجازی، به عضویت آن در می آیند می توانند به طرح مباحث مختلف قرآنی بپردازند كه این قسمت از طرح نیز در آینده رونمایی خواهد شد.
عزیزی نژاد، 12 میلیون دانش آموز و چهار میلیون دانشجو را از مخاطبان بالقوه این قرآن دانست و گفت: سالانه دو تا چهار میلیون نسخه قرآن در كشور چاپ می شود كه به طور عمده این قرآن ها به خط عثمان طه است و از طرف دیگر 107 هزار مدرسه، 560 هزار كلاس درس، 70 هزار مسجد، 600 دارالقرآن، سه هزار آموزشگاه قرآن و دو هزار سایت دینی وجود دارد كه می تواند متقاضی این قرآن باشد.
وی افزود: بیش از 10 میلیون مخاطب ایرانی و 50 میلیون مخاطب جهانی می توانند از طریق شبكه های اجتماعی از قرآن واضح استفاده كنند.

** كارهای بومی را ترویج كنیم
دبیركل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی نیز در مراسم رونمایی از خط نوین قرآنی واضح گفت: عثمان طه جایگاه ویژه ای در جهان اسلام دارد ولی نمی توان به كسانی كه این قرآن را می خوانند، ایراد گرفت و همانگونه كه رسم الخط نیریزی برای ایرانیان قابل استفاده است، قرآن عثمان طه نیز برای بسیاری از مسلمانان كشورهای مختلف قابل بهره برداری است.
حسن بیادی تاكید كرد: البته ما باید تلاش كنیم تا كارهای بومی و فرهنگ عمومی خود را ترویج كنیم كه قرآن واضح نیز در همین راستاست.

** قرآن واضح به دو شیوه منتشر شود
عضو هیات امنای سازمان دارالقرآن الكریم نیز در این مراسم گفت: گاهی فونت و خط را به لحاظ هنر خوشنویسی و گاهی از نظر آموزشی بررسی می كنیم و در این قرآن به مسائل مربوط به كتابت پرداخته شده ولی درباره خوشنویسی نظری داده نشده است.
احمد حاجی شریف پیشنهاد كرد: فونت قرآن واضح به شیوه گذشته آماده شود، به گونه ای كه هم بتوان آن را برای متن قرآن و هم برای كتاب های تفسیری مورد بهره برداری قرار داد.

** نمادهای هنری و خوانایی قرآن مدنظر قرار گیرد
مدیر اجرایی و ارتباطات مركز طبع و نشر قرآن كریم نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه گفت‌: برای انتشار قرآن به ویژه با توجه به فضای مجازی ناچاریم از فونت های مختلف استفاده كنیم ولی باید نمادهای هنری و خوانایی قرآن در این طرح مدنظر قرار گیرد تا زیبا و قابل استفاده برای همه مردم باشد.
محمد بابایی علت موفقیت خط عثمان طه را در زیبایی خط و خوانایی آن دانست و گفت: البته خوشنویسان بهتری از عثمان طه در تركیه و سوریه وجود دارند ولی هیچگاه آنان به اندازه عثمان طه مطرح نشدند و علت آن زیبایی خط و خوانایی این قرآن است.
وی از آمادگی مركز طبع و نشر قرآن كریم برای پرداختن به مسائل هنری این قرآن با توجه به ظرفیت های موجود در آن مركز سخن گفت.
علی كاظمی باباحیدری نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، كوهرنگ و كیار در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: در قرآن واضح به تمام جوانب هنری و دیجیتالی توجه شده و معتقدم باید ضمن برطرف كردن ایرادات آن، حمایت های لازم از آن صورت گیرد.
رضا سلامت پناه معاون شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در این مراسم گفت: خوش‌خوانی و خوشنویسی قرآن جزء اصیل ترین هنرهای اسلامی است و قرآن واضح ناظر بر خوشنویسی قرآن است و رگه هایی از نسخ و ریحان در این خط دیده می شود.
وی از معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا در مسابقات هنری جشنواره آیات، طراحی فونت های قرآنی نیز درنظر گرفته شود.
در این مراسم احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و برخی پژوهشگران و هنرمندان قرآنی حضور داشتند.
همچنین در این مراسم جزوه ای درباره ویژگی های قرآن واضح توزیع شد كه در آن به نظرات برخی مراجع تقلید همچون آیات عظام ناصر مكارم شیرازی، عبدالله جوادی آملی، شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی و جعفر سبحانی درباره ضرورت رسم الخط قرآنی متناسب با فرهنگ ایرانی آورده شده است.
از مشخصات این مصحف می توان به صفحه آرایی و طراحی گرافیك مدرن، ساده و به روز بودن آن با ترجمه حجت الاسلام حسین انصاریان اشاره كرد كه در قطع وزیری در 604 صفحه 12 سطری منتشر شده است.
حامیان قرآن واضح را سازمان دارالقرآن الكریم، مركز طبع و نشر قرآن كریم، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی شریف و انتشارات برهان نور تشكیل می دهند.
فراهنگ**1003**1055
خبرنگار: محمدرضا جعفرملك**انتشار: زینب كارگر
۰ نفر