۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳
کد خبر: 82574155
T T
۰ نفر
14 تير؛ آغاز نمايشگاه سراسري صنايع دستي و تخصصي زيلو در يزد

يزد - ايرنا - معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: دهمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي و نخستين نمايشگاه تخصصي زيلو، حصير و زيراندازهاي سنتي از 14 تا 18 تير ماه در استان برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، محمدرضا دهقان مهرجردي روز پنجشنبه در نشست خبري ويژه برگزاري اين نمايشگاه افزود: اين نمايشگاه در راستاي معرفي توليدات صنايع دستي و فراهم كردن بستر مناسب به منظور ارائه محصولات متنوع براي همه اقشار جامعه در محل دائمي نمايشگاه‌هاي استان يزد برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه در اين نمايشگاه به صورت تخصصي به معرفي زيلو، حصير و زيراندازهاي سنتي پرداخته مي شود، ادامه داد: از همه استانهاي كشور براي شركت در اين نمايشگاه دعوت شده تا فرصت معرفي و عرضه محصولات صنايع دستي شاخص و بومي خود را داشته باشند.
اين مسئول از دعوت هنرمندان حصيرباف هشت استان كشور در قالب كاروان «پيوند» به اين نمايشگاه خبر داد و اضافه كرد: در اين كاروان كه با دستور معاون صنايع ‌دستي كشور و در راستاي حمايت از هنرمندان حصيرباف شكل گرفته، نمايندگاني از استانهاي هرمزگان، كرمان، خوزستان، بوشهر، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، گيلان و يزد حضور دارند.
دهقان مهرجردي گفت: پيش از اين قرار بود باتوجه به ثبت ملي شهرستان ميبد به عنوان شهر زيلو، در كنار نمايشگاه سراسري صنايع دستي، نمايشگاه تخصصي زيلو برگزار شود اما با توجه به نامگذاري امسال به عنوان 'حصير'، مقرر شد نمايشگاه تخصصي زيلو، حصير و زيراندازهاي سنتي در دهمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي در استان برگزار شود.
وي افزود: در سال هاي گذشته نيز در كنار نمايشگاه ‌هاي سراسري صنايع دستي، نمايشگاه تخصصي نساجي سنتي برگزار مي شد.
وي با تبيين برنامه هاي جنبي نمايشگاه سراسري صنايع دستي و تخصصي زيلو، حصير و زيراندازهاي سنتي، برگزاري دوره هاي آموزشي كارآفريني، كسب و كارهاي نوپا، هدفگذاري شغلي، تكنيكهاي فروش و برندسازي و بسته ‌بندي و برگزاري مسابقه 'طراحي محصول' در خصوص حصير را از برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه عنوان كرد.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي يزد گفت: 160 غرفه براي دهمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي و نخستين نمايشگاه تخصصي زيلو، حصير و زيراندازهاي سنتي پيش بيني شده است.
دهقان مهرجردي افزود: در اين نمايشگاه عشاير استان يزد و ديگر استانهاي كشور نيز با برپايي سياه چادر حضور خواهند داشت.
استان يزد داراي 40 رشته صنايع دستي زنده و افزون بر سه هزار هنرمند فعال در اين صنعت است و نساجي سنتي، زيورآلات سنتي، سفال و سراميك، زيلوبافي، رودوزي هاي سنتي، تراش سنگهاي قيمتي، سراجي سنتي، كاشي هفت رنگ و كاشي معرق از صنايع دستي بومي استان يزد به شمار مي آيد.
7532/ 6014/ خبرنگار: سعيد صادقي مقدم** انتشار كاظم شاملو
irnayazdd@