عمق برخي ازچاههاي آب شرب شهرهاي استان  فارس به 500 متر  رسيده است

شيراز- ايرنا- مدير دفتر اجراي طرح هاي تامين آب شركت آبفا فارس، تامين آب شرب را فرآيندي سخت و پر هزينه دانست و گفت: مراحل دشوار تامين منابع آب آشاميدني و جست و جوي آب شرب در عمق 500 متري در برخي از شهر هاي اين استان نگران كننده است.

به گزارش دريافتي روز شنبه ايرنا از روابط عمومي شركت آبفا استان فارس، محمد دادپور اظهار داشت: اين شركت وظيفه تأمين آب شرب مورد نياز شهروندان 82 شهر استان فارس را بر عهده دارد.
وي افزود: براي تهيه و توزيع آب آشاميدني شهروندان با وجود شرايط اضطراري از جمله بحران كم آبي در چند شهر اين استان و همچنين از مدار خارج شدن هفت حلقه چاه در پنج شهر فارس، اين شركت اقدام به كف شكني 6 حلقه چاه در 2 شهر جهرم و قادرآباد خرم بيد و حفر 19 حلقه چاه آب شرب در سازه هاي آهكي و مناطق آبرفتي 13 شهر استان كرده است.
اين مقام مسوول ادامه داد: اين شهرها شامل جهرم، فسا، آباده طشك ني ريز، فراشبند، نورآباد ممسني، مرودشت، داراب، جويم لارستان، زاهد شهر فسا، فيروزآباد، اقليد، استهبان و قطب آباد جهرم است و با حفر يا كف شكني اين چاه ها 500 ليتر بر ثانيه به ظرفيت توليد آب آشاميدني اين شهرها افزوده شده است.
داد پور بيان داشت: از مجموع 19 حلقه چاه ياد شده، تعدادي از آنها حفر، تجهيز و به بهره برداري رسيده است، شماري ديگر حفر و آماده تجهيز است و تعدادي ديگر در حال حفر شدن است و با به انجام رسيدن آن 25 ليتر بر ثانيه به منابع توليد شهر هاي نامبرده شده اضافه مي شود.
وي اضافه كرد: متوسط عمق چاهاي حفر شده در سازه هاي آهكي در شهرهاي استان فارس 350 متر است و عمق اين چاها در برخي از شهر ها به 500 متر هم مي رسد.
دادپور با اشاره به اينكه متوسط عمق چاه هاي آبرفتي تقريبا 250 متر است، اظهار داشت: افزايش عمق چاه ها در استان فارس ،حاكي از دور تر شدن و از دسترس خارج شدن منابع آب در دشت هاي استان فارس است و اين امر بسيار نگران كننده است.
به گفته وي، بحران شديد و كم آبي در اين استان، لزوم اتخاذ تدابير علمي و عملي را در حوزه تامين آب شرب و مديريت مصرف و استفاده از روش هاي مصرف بهينه در حفظ منابع محدود آب گوشزد مي كند.
دادپور، افزود: پيش بيني حفر حداقل 20 حلقه چاه در سال 96 براي جبران كمبود آب در شهرهاي استان فارس از جمله برنامه هاي آتي اين شركت در حوزه تامين آب است.
دريافت خبر: نيكنام خشنودي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي
6113 /6118