۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82577114
T T
۰ نفر

اصلاح اساسنامه فدراسیون ها و خطر تعلیق ورزش

۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82577114
اصلاح اساسنامه فدراسیون ها و خطر تعلیق ورزش

تهران - ایرنا - اصلاح اساسنامه فدراسیون كشتی كه این روزها در رسانه ها دوباره مطرح شده از موضوعاتی است كه از مهر ماه سال 95 بعد از نامه كمیته بین المللی المپیك، با تاكید كمیته ملی المپیك كلید خورد و به چالش ورزشی در آن زمان تبدیل شده بود.

كمیته ملی المپیك در مهر ماه سال 95 بنا بر خواست كمیته بین المللی المپیك به دلیل آنچه دخالت دولت در امور فدراسیون ورزشی بیان شده بود با ارسال نامه ای به فدراسیون ها از آنها خواسته است تا قبل از اصلاح اساسنامه از برگزاری انتخابات خودداری كنند.
همچنین در همین راستا فدراسیون های بین المللی با ارسال نامه هایی به فدراسیون های كشورمان كه برگزاری مجمع آنها نزدیك است از آنها خواسته بود اساسنامه جدید خود را ارسال كنند.
در همین راستا فدراسیون بین المللی ژیمناستیك نامه ای را به فدراسیون ملی ایران ارسال كرد مبنی بر اینكه پیرو درخواست كمیته بین المللی المپیك به منظور اطمینان از اینكه قوانین فدراسیون ژیمناستیك جمهوری اسلامی ایران با اصول و قوانین جنبش المپیك و فدراسیون بین المللی منطبق است از شما درخواست داریم یك نسخه از اساسنامه خود را برای بررسی و تصویب ارسال كنید.
انتخابات فدراسیون ژیمناستیك كه قرار بود 12 مهر سال 95 برگزار شود به تعویق افتاد و به چالش اصلی ورزش كشورمان در آن زمان تبدیل شد. براساس آخرین اعلام مجمع انتخاباتی این فدراسیون قرار است 14 تیر ماه برگزار شود.
البته موضوع اصلاح اساسنامه از سوی كمیته ملی المپیك در آن زمان به رئیسان فدراسیون های تیراندازی، بسكتبال، والیبال، دوومیدانی و كشتی نیز ارسال شده بود و اخطار لازم در آن زمان به این فدراسیون ها داده شده بود.
حال با گذشت حدود 9 ماه از این موضوع مهم، سایه تعلیق یك بار دیگر بر سر یكی از فدراسیون های مهم و مدال آور كشورمان یعنی كشتی سایه افكنده به طوری كه كمیته بین المللی المپیك از طریق اتحادیه جهانی كشتی خواستار اصلاح اساسنامه فدراسیون كشتی ایران شده است.
اتحادیه جهانی، عضویت و اعمال نظر افرادی كه سمت های رسمی در دستگاه ورزش ایران و یا سایر دستگاه های دولتی دارند را در مجمع فدراسیون با اصول خودمختاری و استقلال فدراسیون كشتی كه در اساسنامه اتحادیه جهانی صریحا قید شده، مغایر دانسته است.
همچنین موضوعاتی از قبیل ارسال اساسنامه اصلاح شده فدراسیون كشتی ایران به وزارت ورزش جهت تائید، تائید چهار عضو اجرایی فدراسیون ایران توسط این وزارتخانه، اجازه بركناری رئیس فدراسیون از سوی وزارت ورزش و همچنین تعیین جانشین رئیس فدراسیون مستعفی یا بركنار شده توسط وزیر ورزش و جوانان از جمله ایراداتی است كه اتحادیه جهانی كشتی به اساسنامه فدراسیون ایران وارد دانسته است.
«میشل دوسون» دبیر كل اتحادیه جهانی كشتی با اشاره به اینكه چندماه قبل از فدراسیون ایران درخواست ارسال اساسنامه را داشته و سپس ایرادات را به فدراسیون كشتی ایران اعلام كرده، گفت: مهمترین موضوع برای كمیته بین المللی المپیك و اتحادیه جهانی كشتی حفظ استقلال فدراسیون های ملی است و به همین دلیل به فدراسیون كشتی ایران در این زمینه اخطار جدی داده ایم و از آن ها خواسته ایم با توجه به تاكید كمیته بین المللی المپیك یك نسخه از اساسنامه اصلاح شده خود را برای ما ارسال كنند.
نائب رئیس فدراسیون كشتی با تائید ارسال نامه اتحادیه جهانی گفت: اتحادیه جهانی در دو بخش از این نامه به فدراسیون كشتی ایران اعلام كرده كه شرط ادامه عضویت و فعالیت ایران در اتحادیه جهانی كشتی، اصلاح اساسنامه و اخذ تاییدیه اتحادیه خواهد بود.
حمید بنی تمیم با بیان اینكه ما همان زمان (سه ماه قبل) مطابق ضوابط جاری كشور، موضوع را به صورت رسمی به اطلاع مسئولان وزارت ورزش و جوانان و كمیته ملی المپیك رسانده‌ ایم، اظهار داشت: از طرف دیگر اشكالات اعلام شده را نیز با كمك یك تیم حقوقی برطرف كرده و پیشنهادات اصلاحی خود را مجددا به وزارت ورزش و جوانان اعلام كردیم. منتظر هستیم تا در اسرع وقت با رفع این نواقص از سوی مراجع ذی صلاح، موضوع را به اتحادیه جهانی ارسال كنیم.
حال با توجه به تاكید كمیته بین المللی المپیك مبنی بر اصلاح اساسنامه فدراسیون های ورزشی كه تنها مختص ایران نیست و به همه فدراسیون های ورزشی كشورهای مختلف جهان باز می گردد به نظر می رسد كه وزارت ورزش و جوانان و كمیته ملی المپیك باید نسبت به اصلاح اساسنامه فدراسیون ها اقدام جدی داشته باشند تا خطر تعلیق از ورزش كشورمان رفع شود.
با توجه به در پیش بودن بازی های آسیایی 2018 جاكارتا و پس از آن المپیك 2020 توكیو، رئیسان فدراسیون های ملی ورزشی باید اصلاح اساسنامه فدراسیون های تحت مدیریت خود را در دستور كار قرار داده تا بهانه ای برای تعلیق ورزش ایران از سوی كمیته بین المللی المپیك وجود نداشته باشد، تعلیقی كه ورزش ایران خاطره خوبی از آن ندارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**1067**
خبرنگار: رضا رمضانی انتشاردهنده:علی خورسندی