۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 82580288
T T
۰ نفر

45 درصد سمتها در دادگستری گناباد بدون تصدی است

۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 82580288
45 درصد سمتها در دادگستری گناباد بدون تصدی است

گناباد- ایرنا- رئیس دادگستری گناباد گفت: در مجموع 45 درصد سمتهای اداری و قضایی در دادگستری این شهرستان بدون تصدی باقی مانده اند.

محمود دانایی روز پنجشنبه در دیدار مسئولان دستگاه قضایی گناباد با امام جمعه این شهر افزود: بر اساس میانگین استاندارد باید 17 قاضی در محاكم قضایی این شهرستان مشغول كار باشند در حالی كه هم اكنون 11 قاضی در این بخش فعالند و 35 درصد سمتهای قضایی بدون تصدی است.
وی ادامه داد: همچنین بطور میانگین باید 80 كارمند در بخشهای اداری دادگستری گناباد مشغول فعالیت باشند در حالی كه هم اكنون با 42 كارمند خدمات به مردم و مراجعان دستگاه قضایی ارائه می شود. 47.5 درصد سمتهای این بخش بدون تصدی است.
رئیس دادگستری گناباد گفت: با این وجود كاهش اطاله دادرسی از دستاوردهای مهم دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب گناباد در سه سال اخیر بوده و مدت زمان رسیدگی به پرونده های قضایی بطور متوسط از 15 ماه به 40 روز كاهش یافته است.
وی افزود: 2600 پرونده وارده به محاكم قضایی گناباد در سه سال گذشته نیز به 435 فقره در سال جاری كاهش یافته و از مجموع 1470 فقره پرونده وارده به دادگاههای حقوقی گناباد موضوعات 'مطالبه وجه، طلاق توافقی، تمكین و تنظیم سند ثبتی' در صدر پرونده ها قرار دارند.
دانایی ادامه داد: از مجموع پرونده های رسیدگی شده در محاكم قضایی گناباد 216 فقره مربوطه به طلاق بود و 185 طلاق در این مدت ثبت شد در حالی كه سال قبل از آن 176 مورد طلاق به ثبت رسیده بود.
وی گفت: همچنین میزان ازدواج در دفاتر اسناد رسمی گناباد از 808 مورد در سال 1394 به 915 مورد در سال 1395 افزایش یافت.
دادستان عمومی و انقلاب گناباد هم با اشاره به اینكه دعواهای خانوادگی و توهین در رده های نخست رسیدگی به پرونده های قضایی این شهرستان قرار دارد خواستار توجه بیشتر به استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف و معتدمان محلی در سطح شهرها و روستاها برای میانجیگری و كاهش اختلافات شد.
علیرضا محولاتی همچنین با اشاره به اینكه از چند ماه گذشته نمایندگی پزشكی قانونی در گناباد فعالیت ندارد خواستار استفاده از توان متخصصان بومی این شهرستان برای تصدی در این بخش شد.
امام جمعه گناباد هم در این نشست گفت: شتاب در رسیدگی به پرونده های قضایی در سالهای گذشته به یكی از دغدغه های مردم تبدیل شده بود اما با تلاش مسئولان و دست اندركاران دادگستری و دادسرا و با وجود كمبود كاركنان قضایی و اداری این میزان كاهش یافت.
حجت الاسلام و المسلمین حسن صادقی نسب بر توجه زوجهای جوان به آموزشهای قبل از ازدواج برای افزایش مهارتهای زندگی و كاهش معضل طلاق در گناباد نیز تاكید كرد.
گناباد در فاصله 287 كیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
2095/1858