۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۹
کد خبر: 82582702
T T
۰ نفر
مدیركل دفتر سلامت وزارت بهداشت: باروری كلی در كشور نباید از 2.1  كمتر شود

اهواز - ایرنا - مدیركل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نسبت به كاهش فرزندآوری در كشور هشدار داد و گفت: برای پیشگیری از رشد منفی جمعیت میزان باروری كلی در كشور باید به 2.1 برسد.

به گزارش ایرنا محمد اسماعیل مطلق شنبه در همایش ملی جمعیت در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، نرخ باروری كلی را شامل متوسط تعداد فرزندآوری یك زن در طول زندگی دانست و افزود: میزان باروری كلی در كشور نباید از 2.1 كمتر شود و از هم اكنون برای پیشگیری از رشد منفی جمعیت در 20 سال آینده باید برنامه ریزی شود.
وی افزود: در سال 90 میزان باروری كلی در كشور 1.8 و در خوزستان 2 بوده است كه كمتر از حد جانشینی است و نیز برآورد نرخ باروری كلی در سال 94 در خوزستان 2.28 بوده كه البته این نرخ در شهرها كمتر از 1.8 است.
مطلق كاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج و فرزندآوری، روند روبه افزایش طلاق، طلاق عاطفی و تزلزل خانواده، اعتیاد، سقط جنین و ناباروری را از آسیب های حوزه جمعیت عنوان كرد كه میزان باروری كلی را به كمتر از 2.1 در كشور رسانده است.

*13 میلیون مجرد در كشور
مطلق همچنین نسبت به افزایش سن ازدواج در كشور هشدار داد و گفت: سن ازدواج در كشور چهار تا 6 سال و در برخی شهرها تا 10 سال افزایش یافته است.
وی با اشاره به بررسی های انجام شده از سال 81 تا 11 ماهه سال 95 اظهار كرد: در سال های 81 تا 95 ازدواج در كشور از جمله خوزستان سیر نزولی داشته اما در 11 ماهه سال 95 در كشور و خوزستان شاهد افزایش 6 درصدی ازدواج بودیم.
به گفته وی، در این پنج سال طلاق نیز روبه افزایش بوده است.
این مقام مسئول با بیان اینكه در كشور سه میلیون زوج نابارور وجود دارد افزود: 13 میلیون دختر و پسر مجرد در كشور در آستانه ازدواج هستند كه باید خانواده ها و دولت و روحانیان برای تسهیل امر ازدواج به آنها كمك كنند.

*سالانه 250 هزار سقط جنین
مدیركل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وقوع سالانه 250 هزار مورد سقط جنین در كشور، تصریح كرد: سالانه یك میلیون و 750 هزار بارداری در كشور داریم كه یك میلیون و 500 هزار مورد از آنها منجر به فرزندآوری می شود.
وی با اشاره به بررسی علل سقط جنین در كشور تاكید كرد: برنامه ریزی و دستورالعمل های كاهش سقط جنین در حال تدوین است.
مطلق مهمترین اقدام وزارت بهداشت در راستای سیاست های افزایش جمعیت را كاهش نرخ مرگ و میر نوزادان عنوان كرد و گفت: در این زمینه كشور ما از برنامه پیش بینی شده سازمان بهداشت جهانی جلوتر است به طوری كه برنامه این سازمان در مرگ و میر نوزادان، 11 در هزار تولد زنده در سال 95 بوده كه در كشور توانستیم به تعداد 9 در هزار تولد زنده دست پیدا كنیم.
وی مراقبت از نوزاد سالم و مراقبت بحرانی از نوزادان در معرض خطر، مراقبت از كوك سالم تا زمان تكامل همه جانبه كودك را از جمله این اقدامات دانست و افزود: با توجه به اینكه آمار مرگ و میر مادران در خوزستان بالاست، مسئولان برای اجرای برنامه براری حاملگی پرخطر باید اقدام كنند.
مطلق لازمه افزایش فرزندآوری در كشور را رونق اقتصادی دانست و با اشاره به سیاست های ابلاغی رهبری در زمینه افزایش جمعیت افزود: از میان 14 بند، پنج بند از این سیاست ها به وزارت بهداشت ابلاغ شد كه تنها یك بند به صورت مستقیم مربوط به این وزارتخانه است و در مابقی به عنوان همكار است كه این مساله فرابخشی بودن افزایش جمعیت را نشان می دهد.

*ترغیب طبقه متوسط به فرزندآوری
رئیس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز نیز در این همایش خواستار توجه سیاست گذاران به ترویج فرزندآوری در بین قشر فرهیخته و طبقه متوسط شد.
اسماعیل ایدنی با بیان اینكه میزان موالید در خوزستان روبه افزایش است تاكید كرد: در خصوص سیاست های جمعیتی باید گروه هدف تعیین و بیشتر ترغیب به فرزندآوری شوند به طور مثال قشر فرهیخته و تحصیلكرده كه طبقه متوسط جامعه هستند تمایل كمتری به فرزندآوری دارند، این در حالیست كه این افراد كه شرایط اقتصادی خوبی دارند می توانند فرزندان موثرتری به جامعه تحویل دهند.
وی پیری و سالمندی را یكی از مولفه های مهم در مرگ و میر جمعیت دانست و اظهار كرد: سیاست های جمعیتی باید مبتنی بر آینده پژوهی باشد زیرا نگاه نادرست به جمعیت و تغییر سیاست جمعیتی بر مبنای آن می تواند كشور را با چالش هایی در آینده مواجه كند.
ایدنی اضافه كرد: بعد از ابلاغ سیاست های كلی افزایش جمعیت از سوی رهبری در سال 93 سیاست های وزارت بهداشت نیز تغییر كرده كه از جمله آنها رایگان كردن زایمان طبیعی است به طوری كه تا كنون 85 هزار زایمان طبیعی در رایگان در خوزستان انجام شده است.
وی با اشاره به افزایش سن ازدواج در كشور گفت: اگر سن ازدواج دختران دو سال كاهش یابد دغدغه ما در سیاست های جمعیت كمتر می شود زیرا این افراد تا 15 سال آینده جزو سالمندان هستند كه میزان باروری آنها كاهش می یابد و نیاز به خدمات بهداشتی در زمان پیری خواهند داشت.
ایدنی اظهار كرد: كمتر از 20 درصد مسائل مرتبط با سلامت در حوزه خدمات بهداشتی درمانی است و مابقی به حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی و ... مرتبط است.
وی با اشاره به تفاوت سیمای بیماری ها و عوامل منجر به مرگ در جهان افزود: مهمترین عوامل منجر به مرگ در مناطق شمالی و كوهستانی خوزستان، تصادفات رانندگی است اما در مناطق مرزی و جنوبی علل مرگ و میر كاملا متفاوت است كه این مساله نشانه متغیر بودن مولفه های سلامت و لزوم نگاه ویژه و بومی به آنهاست.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
۰ نفر