۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82583005
T T
۰ نفر
تحقق يكي ديگر از وعده هاي فرهنگي دولت يازدهم در چهارمحال و بختياري

شهركرد-ايرنا- يك عده معتقد بودند با گسترش سينما رسانه و سينماي خانگي، مردم ديگر براي تماشا به سالن هاي سينما نخواهند رفت.

اين صبحت ها درست مانند همان حرف هايي بود كه عده اي از منتقدان اعلام مي كردند كه با وجود اينترنت و فضاي مجازي،سرانه مطالعه كتابخواني در كشور كاهش مي يابد.
با اين وجود، آنها كه اهل كتاب و كتابخواني بودند از اينترنت و فضاي مجازي نيز براي توسعه اين فرهنگ استفاده كردند و حتي ايده كتاب الكترونيكي (e-Book) نيز به خدمت كتاب و كتابخواني آمد.
در حوزه سينما نيز سينما رسانه و شبكه خانگي، به خدمت سينما آمد تا حداقل به واسطه آن، از كپي غيرمجاز فيلم هاي روي پرده جلوگيري شود و فيلمها پس از اكران يك تا چند ماهه روي پرده، با بسته بندي كامل به دست مخاطبان برسد.
با اين وجود، سينما به عنوان يك نياز براي بخشي از فرهنگ و هنر محسوب مي شود، چرا كه از منظر روانشناسي هنر، خود نگاه به پرده سينما يا شنيدن صداي فيلم با تن متفاوت، در انتقال بيشتر مفهوم فيلم به مخاطب اثر گذارتر است.
از اين رو دولت يازدهم براي توسعه فضاي سينمايي در چهارمحال و بختياري تلاش كرد و حداقل توانست پس از مدت ها يك سالن به سينمايي اين استان اضافه كند.
در اين استان تا مدت ها، تنها چراغ روشن سينما همان سينما بهمن شهركرد بود كه از قضا به روزترين فيلم هاي ايران را در شهركرد هنوز هم اكران مي كند و در برگزاري اكران آثار جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز همكاري لازم را داشته است.
از سوي ديگر سينماي بروجن نيز پس از سالها، فعاليت خود را از سر گرفت و توانست بخشي از مخاطبان اين شهرستان را پوشش دهد، هر چند براي سينماداران بروجني تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.
اما براي جمعيت 900هزار نفري چهارمحال و بختياري دو سالن سينما كم است، از اين رو متوليان فرهنگ و هنر استان بنا را بر توسعه فضاي سينما يا اجراي طرح و ايده سلام سينما گذاشتند.
در طرح سينما سلام قرار است سينماهاي سيار فيلم هاي سينمايي را به شهرهاي كوچك يا روستاها ببرد تا دسترسي به سينما آسان تر شود.
از سوي ديگر بهره گيري از فضاي سينما غدير در دستوركار قرار گرفت و اين سالن پس از چندين بار تغيير كاربري دوباره به هويت سينمايي خود برگشت.
آخرين فيلمي كه در اين سالن با تماشاگران اكران شد، تقاطع ابوالحسن داوودي بود و پس از آن تماشاگران سينما غدير روز به روز كاهش يافت و حتي كاركرد خود را از دست داد و به قول سينماداران در آن زمان، هزينه آب و برق سالن هم در نمي آيد.
اما حالا پس از يك دهه وقفه، سينما غدير شهركرد به چرخه اكران بازگشته است و انتظار است دوباره در اين چرخه باقي بماند.
اگر چه سينما غدير نمي تواند در زير مجموعه سرگروه الف سينماي ايران قرار بگيرد اما با حذف سقف اكران، مي تواند تا حدودي در رده سرگروه ب باشد يا همانند گذشته به عنوان يك سالن مستقل از سرگروه ها به اكران فيلم هاي روز بپردازد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري مي گويد: از اين به بعد، سينما غدير به صورت خانگي اقدام به اكران فيلم هاي روز ايران مي كند.
جواد كارگران دهكردي روز يكشنبه با اشاره به آغاز به كار رسمي اين سينما در گفت وگو با ايرنا افزود: اكران فيلم هاي روز باعث جذب تماشاگران و علاقه مندان به سينما مي شود و اين سينما مي تواند بخشي از جمعيت مركز استان را پوشش دهد.
به گفته وي، سينماي خانوادگي غدير شهركرد پس از يك دهه تعطيلي فعاليت خود را در دولت يازدهم از سر گرفت.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: براي راه اندازي مجدد سينما غدير شهركرد در مرحله نخست يك ميليارد ريال براي تجهيز اين سينما به دستگاه ديتا ليزري هزينه شده است.
به گفته وي، اين جديدترين فناوري در عرصه اكران فيلم هاي سينمايي بر پرده نقره اي در كشور است كه در سينما غدير شهركرد از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نصب و داير شده است.
وي يادآور شد: سينما خانوادگي غدير شهركرد هر روز در سه سانس بعد از ظهر از ساعت 4 و 30دقيقه اقدام به اكران فيلم هاي سينمايي مي كند.
به گفته وي، قرار است برخي از فيلم هاي سينمايي روز با حضور كارگردان و بازيگران و عوامل توليد در سينما غدير شهركرد اكران شود.
به گزارش ايرنا، تا پيش از اين چهارمحال و بختياري داراي دو سينما در شهركرد و بروجن بود كه تعداد صندلي هاي سينماي استان با وجود 900هزار نفر جمعيت در حدود 600صندلي بود كه با فعال شدن سينما غدير شهركرد بخشي از كمبود سينما در استان جبران مي شود.
خبرنگار و انتشار دهنده: محمود رئيسي
2097