۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82583154
T T
۰ نفر
چراغ سبز FATF برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران

تهران- ایرنا- رای كارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به تمدید تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران پیام روشنی برای تضمین توسعه روابط بانكی ایران در جامعه جهانی محسوب می شود و چراغ سبزی برای افزایش اعتماد سرمایه گذاران خارجی و ورود آنها به فرصت های سرمایه گذاری ایران است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، كارگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF كه با هدف ارائه راهكارهایی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشكیل شده، از كشورهای عضو و غیرعضو خود می خواهد تا با اجرای دستورالعمل ها به رعایت استانداردها متعهد شود. رعایت این استانداردها می تواند علاوه بر ایجاد یكپارچگی در نظام بانكداری جهانی، از پولشویی و تامین مالی تروریسم پیشگیری كند.
از پیوستن ایران به FATF (كارگروه ویژه اقدام مالی) نزدیك به یك سال می گذرد. در ابتدای عضویت ایران در این كارگروه بین المللی كه برای مبارزه با پولشویی و تروریسم است، مخالفت های زیادی ایجاد شد كه منشا آن نگرانی عده ای از خودتحریمی ها بود بنابراین برای عضویت در این كارگروه شرط و شروطی هم گذاشته شد.
اما با توضیح مزیت های پیوستن به این كارگروه از تعداد مخالفان آن كاسته شد چرا كه یكی از مهم ترین امتیازات پیوستن به FATF افراد اطمینان و اعتماد سیستم بانكی جهانی به نظام بانكداری ایران است كه این خود زمینه افزایش ورود سرمایه گذاری خارجی به كشور افزایش می دهد یعنی همان عاملی كه به اشتغالزایی و خروج از ركود كمك می كند.
حال اینكه FATF به تمدید تعلیق اقدام متقابل علیه ایران رای داده است و این وضعیت می تواند توسعه روابط بانكی و مالی ایران و جامعه جهانی را تضمین كند.
كارشناسان پولی و مالی معتقدند كه با رای FATF، فرصتی پیش آمده است تا ایران بتواند حسن نیت خود را به نهادهای بین المللی نشان دهد و سلامت نظام بانكداری خود را به بدگمان های خارجی ثابت كند.

** عضویت در FATF اعتماد به سیستم بانكی را افزایش می دهد
یكی از مهم ترین مزیت های پیوستن به كارگروه ویژه اقدام مالی این است كه تمام مراودات بانكی و اقتصادی ایران با سایر كشورها را تضمین می كند و به این معنا است كه یك نهاد بین المللی كه مورد قبول جامعه جهانی است سلامت عملكرد نظام بانكی ایران را تایید می كند و عضویت ایران در این كارگروه به معنای سلامت نظام بانكاری ایران است كه از فیلترهای پولشویی و كنترل پول از محل معامله های ناسالم با موفقیت عبور كرده است.
كارشناسان این حوزه می گویند: برای برقراری ارتباط با دنیا و حضور در اقتصاد جهانی باید تابع استانداردهای بین المللی بود كه یكی از آنها اجرای مقررات حاكم بر نظام بانكداری است و با رعایت این استانداردها است كه می توانیم حسن نیت خود را به دنیا اثبات كنیم.
«سید بهاء‌الدین حسینی‌هاشمی» كارشناس پولی، بانكی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به رای FATF به تمدید تعلیق اقدامات علیه ایران اظهار داشت : این رای FATF به معنای این است كه ایران توانسته در یك سال گذشته تمام مقررات مربوط به موضوعات پولشویی و تخلفات مالی را رعایت كند.
وی تاكید كرد: باید توجه داشته باشیم كه الزامات FATF تنها شامل حال موسسات مالی و بانكی ایران نیست و تمام كشورها برای عضویت در كارگروه اقدام مالی باید تابع مقررات آن باشند و این استانداردها را اكثر كشورها رعایت می كنند.
این كارشناس پولی، بانكی با بیان اینكه مقررات FATF برای مقابله با توزیع پول های سمی و كثیف حاصل از تبانی ها، معامله های غیر مجاز مانند فروش اسلحه و مواد مخدر و پولشویی ها است، ادامه داد: كارگروه اقدام مالی اصولی را در جریان اجرا دارد كه برای كنترل پول های ناسالم در موسسات مالی است.
حسینی هاشمی با بیان اینكه كشورهای متعددی ذینفع این مقررات بین المللی هستند، گفت: FATF به ایران مهلت یكساله ای داده بود كه بتواند مقررات و استانداردهای بین المللی در این حوزه را به اجرا برساند و مطمئن شود كه ایران متعهد به انجام این مقررات و الزامات است. وی افزود: خوشبختانه ایران توانست در مهلت داده شده حسن نیت خود را درباره مقابله با پولشویی و توزیع پول های سمی نشان دهد.
حسینی هاشمی تاكید كرد: تمدید تعلیق اقدامات علیه ایران یك پیام روشن دارد و این است كه ایران توانسته در جهت سالم سازی محیط بانكی گام های بلند و محكم بردارد. از سوی دیگر رعایت الزامات كارگروه اقدام مالی می تواند برای قوه قضایی كشور فرصتی را ایجاد كند كه توزیع و جریان پول ها در محیط بانكی را كنترل كند و در نهایت به افزایش امنیت داخلی منجر می شود.
این كارشناس پولی، بانكی با اشاره به همزمانی تلاش سنای امریكا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران و رای FATF به تمدید تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران، گفت: سنای امریكا تلاش دارد كه تحریم های نظامی علیه ایران وضع كند و در این مدت هم محیط بانكی ایران بهانه ای به دست امریكایی ها نداده است كه بخواهند علیه آن تحریم جدیدی اعمال كنند.
وی با تاكید بر اینكه این رای كارگروه اقدام مالی باعث اعتمادسازی بین كشورهای اروپایی به سیستم پولی و بانكی ایران می شود، ادامه داد: نتیجه افزایش اعتمادها به سیستم بانكی، افزایش سطح سرمایه گذاری های خارجی در ایران است.
حسینی هاشمی افزود: وقتی متعهد به اجرای مقررات بین المللی و استانداردها باشیم، انگیزه و اعتماد سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران افزایش می یابد و از سوی دیگر این رای FATF به معنای تضمین روابط بانكی ایران با كشورهای خارجی است.

**پیوستن در كارگروه اقدام مالی، شرط لازم اما كافی نیست
همچنین «میثم رادپور» یك كارشناس پولی، بانكی در گفت وگو با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با بیان اینكه تمدید تعلیق اقدام متقابل با ایران در حوزه پولی و بانكی نشان از این دارد كه FATF به حسن نیت ایران در حوزه مبارزه با پولشویی پی برده است، گفت: در حوزه بهبود سطح روابط بانكی و رفع تمام تحریم های بانكی موضوع مهم این است كه ایران بتواند به نظام بانكی بین المللی بپیوندد.
وی تاكید كرد: باید توجه داشته باشیم كه برای افزایش اعتماد به سیستم بانكی ایران رای FATF به تمدید تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران كافی نیست چرا همانطور كه تجربه كردیم می توان با راهكارهای ساده روابط بانكی ایران را در عرصه بین الملل محدود كرد.
رادپور خاطرنشان كرد: پس از برجام یكی از تحریم ها و محدودیت هایی كه رفع شد، محدودیت های ارزی بود اما دیدیم كه آمریكایی ها با وضع تحریم های دلاری (منع معاملات بر پایه دلار)، به تعهدات خود عمل نكردند.
این كارشناس پولی و بانكی با تصریح بر اینكه به طور قطع عضویت در كارگروه اقدام مالی نگرانی های جامعه جهانی درباره نظام بانكداری ایران را كاهش می دهد، اظهار داشت: هر چند FATF چراغ سبز به سیستم بانكی ایران نشان داده اما هنوز سایه تحریم از سر نظام پولی و بانكی كشورمان برداشته نشده است.
رادپور افزود: پس از برجام اتحادیه اروپا یكسری از تحریم های ثانویه را از سر راه ایران برداشت كه برداشته شدن این تحریم ها می تواند منجر به توسعه روابط بانكی شود اما بحث اصلی به تحریم های باقیمانده بر می گردد كه بسیار پیچیده هستند. یكی از مهم ترین اقدامات نهادهای بین المللی در حوزه بانكداری این است كه عملكرد شركت ها و موسسات را ریكاوری كنند به این معنا كه كنترل شود ورود و خروج پول در سیستم بانكی برای انجام چه اقدامات و چه معامله هایی بوده است. آیا این موسسه از شركت های زیر مجموعه موسسات تحریم شده است یا خیر ؟ یا اینكه افراد هیات موسس این شركت ها چه كسانی هستند؟
این كارشناس پولی و بانكی با توضیح این مطلب كه مشكل اصلی بانك های ایرانی توسعه روابط با بانك های آمریكایی است، اظهار داشت: در نهایت بانك های اروپایی با بانك های آمریكایی در ارتباط هستند و بخش عمده ای از همكاری ها و انجام اقدامات در برقراری ارتباط با بانك های آمریكایی گره خورده است و اینكه اروپایی ها به نظام بانكی ایران اعتماد داشته باشند هر چند بسیار مثبت است اما برای ورود به جامعه جهانی باید روابطمان با نظام بانكداری امریكا بهبود یابد و وارد یك جاكعه بزرگ تری شویم و این نیازمند پذیرفتن «اوفك»(اداره نظارت بر دارایی های آمریكا) است.
وی افزود: در حال حاضر ایران عضو مشروط FATF است و برای توسعه روابط بانكی باید عضو رسمی FATF شویم.

** شفافیت مالی، رهاورد FATF برای ایران
مزایای پیوستن به FATF برای ایران را می توان در ابعاد داخلی و خارجی بررسی كرد. به طور قطع نمود خارجی و بیرونی پیوستن به این كارگروه بین المللی برای ایران می تواند افزایش اعتماد خارجی ها به سیستم بانكی كشورمان باشد كه همین اعتماد می تواند منشا رشد سرمایه گذاری خارجی و افزایش اشتغالزایی در ایران باشد. اما امتیاز مهمی كه عضویت در FATF می تواند در ابعاد داخلی برای ایران داشته باشد، شفافیت مالی در نظام پولی كشورمان است چیزی كه سال ها است با وضع قوانین مختلف آن را دنبال می كنیم.
اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی(FATF) سازمانی بین‌المللی است كه شفافیت را در زمینه مسائل پولی، به ‌ویژه نقل و انتقال پول در سطح جهانی دنبال می‌كند بنابراین شرط اولیه و اصلی حضور در این كارگروه شفافیت مالی است. در نتیجه موسسات مالی و پولی راهی برای دور زدن قوانین شفاف سازی مالی ندارند چراكه نه تنها نهادها و دستگاه های داخلی بلكه این بار نهادهای بین المللی، سختگیرانه تر بر شفافیت عملكرد موسسات نظارت دارند.

پژوهشم**9345** 1601** خبرنگار: نازیلا مهدیانی ** انتشاردهنده : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
۰ نفر