۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82583636
T T
۰ نفر

طمع ورزی های امارات از یمن تا شاخ آفریقا

۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82583636
طمع ورزی های امارات از یمن تا شاخ آفریقا

تهران- ایرنا- طمع ورزی های امارات در شاخ آفریقا و یمن از طریق نفوذ نظامی مستقیم در این منطقه و به دست گرفتن كنترل گذرگاه های دریانوردی بین المللی به خصوص در باب المندب كه با تجاوز عربستان به یمن و تشكیل اتئلاف عربی به سركردگی این كشور آشكار شد، به تازگی افزایش یافته است.

اطلاعات رسانه های خبری حاكی است تا سپتامبر (شهریور ) 2014 امارات فقط هم پیمان عربستان در ائتلاف عربی برای مقابله با جنبش انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن بود، اما پس از گذشت چندماه از آغاز عملیات موسوم به 'طوفات قاطعیت' عربستان، ابوظبی اقدام به حمایت از حزب اصلاح طرفدار القاعده كرد كه این امر موجب اختلاف میان عربستان و امارات شد، به طوری كه محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و نایب فرمانده كل قوای مسلح امارات متحده عربی برای سفر به ریاض جهت اطلاع از جزئیات عملیات مذكور ده روز منتظر صدور مجوز شد .
با بروز اختلافات عربستان و امارات، نقش امارات در یمن منحصر به بمباران شهرهای این كشور در همراهی با هواپیماهای عربستان بود، اما امارات پس از اختلاف حكام ابوظبی با جیبوتی و از دست دادن جای پای خود در شاخ آفریقا به فكر اشغال عدن افتاد.
یمن با وجود 600 هزار كیلومتر مساحت دارای 2200 كیلومتر نوار ساحلی در غرب و جنوب و دهها شهر ساحلی در دریای سرخ مرتبط با اقیانوس هند در جنوب قرار گرفته و به همین علت امارات به بنادر آن چشم طمع دوخته است.
امارات سه سال قبل هم هنگام لغو قرارداد شركت بین المللی بنادر دبی با یمن كه در زمان علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن در سال 2008 در خصوص حق اداره بندر عدن شامل بنادر المعلا و كالتكس به مدت 100 سال منعقد شده بود، یك سیلی دیگر از عدن خورد.
لغو این قرارداد از سوی یمن و از دست دادن مدیریت بنادر عدن توسط امارات از نظر راهبردی و اقتصادی از آنجا كه عدن رقیب دو بندر جبل علی و راشد امارات بود شكست بزرگی برای امارات بود.
ضررهای اقتصادی امارات در یمن موجب شد درباره ائتلاف عربستان تغییر نظر داده به آن نزدیك شود و عربستان هم پس از پشت كردن پاكستان و مصر از ارسال نیروهای زمینی به یمن، نیاز بیشتری به حضور نظامی فعال تر امارات در یمن داشت.
در ژوئیه (تیر) 2015 امارات به رغم مخالفت نیروهای آمریكایی، نیروهای خود را مجهز به خودروهای ضد مین و خودروهای بی ام بی 2، هواپیماهای سی 17، تانك های لیكر لیس مخصوص جنگ شهری را در كنار دو ناو جنگی آبی - خشكی كه یكی از آنها كشتی سویفت كه از آمریكا خریداری كرده بود، وارد یمن كرد.
این بزرگترین عملیات فرود آبی خاكی نظامیان كشورهای خاورمیانه از زمان جنگ كویت در سال 1991 بود.
در سوم آگوست (مرداد) همان سال نظامیان اماراتی وارد عدن در جنوب یمن برای اشغال پایگاه هوایی العند در شمال غربی این شهر شدند و بعدها این منطقه پایگاه نیروهای اماراتی و مزدوران عربستانی هم پیمان آنها شد و عدن دوباره در چنگ امارات افتاد اما این بار نه فقط اداره بنادر بلكه حضور نظامی فعلی بیانگر این حقیقت است كه هدف اصلی آن تسلط اقتصادی بر بندر عدن پایتخت نفت ودارایی یمن در كنار اهداف دیگر است.
امارات از طریق عدن در پی تسلط بر تنگه باب المندب است و در اوایل 2016 هواپیماهای امارات از فرودگاه اسمره در اریتره به شهرهای یمن حمله می كردند و با پرواز بر فراز تنگه باب المندب نیز مواضع نیروهای ارتش و كمیته های مردمی هدف قرار می دادند.
امارات علاوه بر آموزش نیروهای متجاوز اریتره، سومالی و سودانی به یمن در عدن در پی اشغال جزیره سقطری در 380 كیلومتری جنوب سواحل یمن برای توسعه اهداف دریایی خود و تسلط بیشتر بر اقیانوس هند است.
امارات با برقراری سه پرواز در هفته میان ابوظبی و سقطری حضور خود را در این منطقه پررنگ تر كرد همچنین این كشور در پی ایجاد فرودگاه و دیگر تاسیسات گردشگری در این جزیره است و با اخراج ساكنان محلی آن قصد دارد بافت جمعیتی آن را تغییر داده و مكانی برای تفریح گردشگران غربی بسازد.
همچنین امارات در پی ایجاد پایگاه نظامی ویژه در یمن به ظرفیت 2300 سرباز از اهالی جزیره ارخبیل كه در حال حاضر در امارات در حال آموزش هستند، می باشد.
در حالی كه عربستان و عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن از طرح های اماراتی در جنوب یمن راضی به نظر نمی آیند، اما با این كشور كنار می آیند.
به تازگی هم سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیقات فوری درباره مدیریت شبكه زندان های مخفی در جنوب یمن متعلق به امارات و نیروهای یمنی هم پیمان آنها شد.
سازمان عفو بین الملل اعلام كرد كه این درخواست پس از انتشار گزارش این نهاد درباره اقدام امارات و هم پیمانان یمنی آن به اجرای عملیات خودسرانه بازداشت، شكنجه و بازجویی زندانیان در شبكه زندان های مخفی در سراسر یمن مطرح شد.
«لین معطوف» مدیر تحقیقات سازمان عفو بین الملل گفت: نتایج تحقیقات مستقیم سازمان ملل درباره نقش امارات و دیگر طرف ها در ایجاد شبكه های شكنجه و مخفی كردن هزاران یمنی در زندان های مخوف، به زودی اعلام می شود.
معلوف بر انجام تحقیقات درباره حضور نیروهای آمریكایی در شكنجه زندانیان برای كسب اطلاعات تاكید كرد و افزود: زیرا بر اساس برخی تحقیقات به احتمال زیادی نیروهای آمریكایی در این اقدامات نقش داشته اند زیرا امارات در زمینه شكنجه كه سازمان عفو بین الملل در گذشته به دنبال مستند سازی آن بود، پرونده دارد و این كه بگوییم آمریكا اطلاعی از این موضوع نداشته و در روند شكنجه دخالت نكرده، امری غیر عادی است.
سازمان دیده بان حقوق بشر در نامه ای به محمد بن زائد ولیعهد امارات خواستار توضیح این كشور درباره اطلاعات و شواهدی مبنی بر وجود زندان های مخفی و غیر مخفی این امیر نشین در یمن شد.
این نامه كه دو هفته پیش به ولیعهد امارات ارسال شده نشان می دهد كه سازمان دیده بان حقوق بشر از مقامات امارات خواسته تا آنها اجازه بازدید از این بازداشتگاه ها را در جنوب یمن بدهند، ولی تا كنون پاسخی دریافت نكرده است.
دیده بان حقوق بشر می گوید، وجود ده ها مورد بازداشت و بدرفتاری از ژانویه گذشته در عدن، حضرالموت، لحج و ابین مستند شده است.
این اسناد شامل مراكز بازداشت از جمله زندان مركزی در بخش المنصوره، فرودگاه الریان، قصر ریاست جمهوری در المكلا است.
سازمان دیده بان حقوق بشر احتمال می دهد كه بیشتر بازداشت ها از سوی نیروهای معروف به 'كمربند امنیتی' در شهر عدن و نیروهای ویژه الحضرمیه در حضر موت صورت گرفته است.
سازمان حامیان حقوق و آزادی و تشكل مدنی توسعه و آزادی یمن موارد نقض حقوق بشر در استان های جنوبی این كشور و زندانی كردن افراد در بازداشتگاه های مخفیانه توسط اشغالگران اماراتی و شبه نظامیان وابسته به آن را محكوم كردند.
سازمان و تشكل مذكور روز گذشته (شنبه) با صدور بیانیه های جداگانه تاكید كردند درگزارش های محلی و بین المللی درباره موارد نقض حقوق بشر از جمله گزارش های دیده بان حقوق بشر آمده است، امارات ضمن اداره این بازداشتگاه ها برخی زندانیان را به خارج از یمن از جمله پایگاه اریتره منتقل كرده است.
در این بیانیه ها آمده است: همچنین شبه نظامیان اماراتی با استفاده از اعمال زور شدید اقدام به حمله، بازداشت ظالمانه
مردان و جوانان و حتی كودكان نموده و دهها زندانی را در زندان های مخفیانه خود نگهداری كرده اند.
این بیانیه افزود: اقدامات غیرانسانی امارات مغایر با قوانین بین المللی حقوق بشر است و جنایات این كشورعلاوه بر جنایات عربستان طی سه سال گذشته در یمن فصل جدیدی از مصائب مردم یمن را رقم زده است.
بیانیه ها ضمن اعلام همبستگی با خانواده های زندانیان از طرف های ذی ربط و بین المللی خواست با اجرای تحقیقات شفاف درباره جنایات این كشور در یمن و مشخص شدن سرنوشت بازداشت شدگان اقدام فوری كنند.
این سازمان ها و تشكل های حقوقی از جامعه بین المللی، سازمان های منطقه ای و بین المللی حقوق بشر خواست به وظیفه انسانی و اخلاقی خود نسبت به مردم یمن عمل كرده و با اعمال فشار بر دولت امارات برای توقف تجاوزها وظلم ها،عوامل جنایات را نیز به دستگاه عدالت تحویل دهند.
عربستان همراه با چند كشور دیگر از ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی ،دریایی و هوایی این كشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت كرد .
این تجاوز نظامی تاكنون نتیجه ای جز كشتار بیش از 12 هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این كشور نداشته است.
خاورم** 1453 **1144
گزارش: آمنه دهقان * انتشار دهنده: علیرضا جباری