۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۸:۴۲
کد خبر: 82585525
T T
۰ نفر
شركت شهرك های صنعتی خواستار مستثنی شدن شهرك صنعتی بینالود از قانون حریم شهر شد

مشهد – ایرنا – مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی خواستار مستثنی شدن شهرك صنعتی بینالود از قانون مربوط به حریم شهر شد و گفت: این شهرك صنعتی سابقه طولانی فعالیت دارد و واحدهای بزرگی در آن مستقر شده اند.

مسعود مهدی زاده مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ماده هفت آیین نامه اصلاحیه قانون مربوط به تاسیس شهرك های صنعتی، و با توجه به ماهیت شهرك صنعتی بینالود درخواست می شود این شهرك صنعتی از قانون حریم شهرها مستثنی شود.
وی اظهار كرد: شهرك صنعتی بینالود 400 هكتار مساحت دارد كه صنایع بزرگی مانند ایران خودرو در آن مستقر هستند كه ایم امر استقرار صنایع پایین دستی و كوچك مرتبط با آن را اجتناب ناپذیر می كند.
وی بیان كرد: زمانی كه شهر جدید بینالود ساخته شده ، براساس قانون ماهیت آن به عنوان شهر صنعتی تعریف شد كه براین اساس 40 درصد از پهنه آن به بخش مسكونی و 60 درصد از پهنه آن به فضای صنعتی اختصاص یافت.
وی افزود: قبل از ایجاد شهر بینالود، شهرك صنعتی از سال 1380 در این منطقه مستقر بوده و ارزیابی زیست محیطی آن در سال 1390 انجام شده و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است، ضمن اینكه دلیل راه اندازی شهرك صنعتی بینالود، استقرار واحدهای صنعتی مازاد مشهد بوده است.
وی گفت: در سال 1394، اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی اقدام به اصلاح حریم شهر كردد و براین اساس بخشی از شهرك صنعتی در حریم مسكونی قرار گرفت و از این لحاظ سازمان حفاظت محیط زیست براساس قانون، استقرار واحدهای صنعتی تا رده سوم (صنوف) را در حریم شهر بینالود مجاز دانست.
مهدی زاده اظهار كرد: واحدهای تولیدی را براساس آلایندگی به سه رده تقسیم می كنند و براساس قانون واحدهایی كه در حریم شهر قرار می گیرند تا رده سوم امكان استقرار دارند به این معنا كه از صنوف خُرد تا یك واحد بسته بندی معمولی می تواند در حریم شهر قرار گیرد.
وی افزود: این در حالی است كه قبل از ایجاد شهر بینالود، شهرك صنعتی در این منطقه مستقر بوده و به لحاظ وجود ایران خودرو در این شهرك، بسیاری از واحدهای تولیدی مربوط به صنایع وابسته به خودرو تمایل بسیاری برای استقرار در این شهرك دارند و بینالود بدون این صنایع توسعه نمی یابد.
وی تكمیل هشت پروژه مشخص را جزو برنامه های سه ساله شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی ذكر و بیان كرد: امسال در خواست 530 میلیارد ریال بودجه به سازمان برنامه و بودجه استان داده شده كه در صورت تخصیص باید معادل این مبلغ توسط شركت برای توسعه شهرك ها و نواحی صنعتی هزینه شود.
مهدی زاده، شهر مشهد را با وجود برخورداری از جذابیت های سرمایه گذاری و علاقه مندی زیاد سرمایه گذاران برای استقرار واحد صنعتی خود در آن، فاقد فضای مناسب صنعتی دانست و گفت: شركت های دانش بنیان و صنایع پاك حاضر به استقرار در شهرك صنعتی چناران یا كاویان شهرستان فریمان نیستند لذا جذب سرمایه گذار برای شركت شهركهای صنعتی دشوار شده است.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی گفت: یكهزار و 500 هكتار زمین در شهرك صنعتی شماره پنج مشهد واقع در اراضی تپه سلام وجود دارد كه به لحاظ بعد مسافت و نزدیكی به شهر مشهد، بهترین فضاست تا سرمایه گذاران واحدهای صنعتی خود را در آن مستقر نمایند.
وی گفت: ایجاد 200 هكتار فضای صنعتی در شهرك صنعتی شماره 5 مشهد آغاز شده و در این راستا همكاری شركت های آب و برق برای تامین زیرساخت های این شهرك بسیار حایز اهمیت است.
وی اظهار امیدواری كرد، واگذاری فضای صنعتی در شهرك صنعتی شماره 5 مشهد به بخش خصوصی در سال جاری آغاز شود.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی گفت: هم اینك 300 واحد صنعتی راكد در شهرك ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد كه امسال براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، راه اندازی مجدد 56 واحد صنعتی راكد، بهره برداری از 148 طرح نیمه تمام دارای پیشرفت بالای 60 درصد، رسیدگی به وضعیت 168 واحد صنعتی كه كمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، آموزش به 12 هزار نفر از شاغلان بخش صنعت در سه حوزه مهارتی ، كارآفرینی و مدیریتی باید توسط این شركت انجام گیرد.
وی اظهار كرد: در تفاهم نامه كلی با شركت مخابرات خراسان رضوی مقرر شده تا پایان سال جاری 39 شهرك و ناحیه صنعتی تحت پوشش كامل تجهیزات مخابراتی قرار گیرند.
وی با اشاره به وجود هشت تصفیه خانه فعال با ظرفیت تصفیه 14 هزار مترمكعب - روز فاضلاب واحدهای صنعتی در شهرك ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی گفت: بخشی از پساب های این تصفیه خانه در اختیار شركت آب منطقه ای برای استفاده مجدد قرار می گیرد.
مهدی زاده ادامه داد: امسال دو تصفیه خانه با ظرفیت 6 هزار مترمكعب تصفیه فاضلاب در روز با اعتبار 160 میلیارد ریال در شهرك صنعتی توس و تصفیه خانه با ظرفیت تصفیه سه هزار مترمكعب فاضلاب در روز و اعتبار 180 میلیارد ریال در شهرك چرمشهر مشهد ایجاد شده كه تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی گفت: اتمام مطالعات راه اندازی تصفیه خانه شهرك صنعتی كاشمر، آغاز مطالعه تصفیه خانه شهرك صنعتی سبزوار و شهرك صنعتی چناران و افزایش ظرفیت تصفیه فاضلاب در آن به سه برابر وضع موجود از دیگر برنامه های این شركت در سال جاری می باشد.
45 شهرك و ناحیه صنعتی مصوب در خراسان رضوی وجود دارد كه از این تعداد 38 مورد فعال هستند، همچنین 43 درصد از صنایع فعال، 49 درصد از اشتغال صنعتی و 30 درصد از سرمایه گذاری صنعتی استان در شهرك ها و نواحی صنعتی مستقر است.
پنج هزار و 352 هكتار از مساحت شهرك ها و نواحی صنعتی استان به عملیات صنعتی اختصاص دارد كه از این میزان تا تاكنون سه هزار و 561 هكتار برای ایجاد واحد های صنعتی به سرمایه گذاران واگذار شده است.
تعداد قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران در شهرك ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی سه هزار و 778 فقره است كه از این تعداد 2 هزار و 408 فقره در قالب ایجاد واحد صنعتی است.
شهرك صنعتی بینالود با مساحت 110 هزار هكتار كه 70 هكتار آن زمین صنعتی است، در كیلومتر 50 جاده مشهد-نیشابور قرار دارد.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی