۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82585847
T T
۰ نفر

خطر گرمازدگي را جدي بگيريم

۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82585847
خطر گرمازدگي را جدي بگيريم

رشت - ايرنا - گرمازدگي از بيماري هاي شايع فصل گرماست كه به گفته پزشكان در صورت بي توجهي مي تواند خطرناك باشد بنابراين شناخت علائم اين بيماري و راه هاي پيشگيري از آن ضرورت دارد.

*نشانه هاي گرمازدگي
پزشك و معاون مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي گيلان از دست دادن اشتها، تهوع يا استفراغ، ضعف يا بي حالي، سرگيجه، نبض سريع، تنفس عميق و سريع، سردرد، تغيير وضعيت هوشياري و در نهايت تشنج را از نشانه هاي گرمازدگي عنوان كرد.
فاطمه نيازمند مظلومي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اين كه گرمازدگي مي تواند در مراحل پيشرفته بسيار خطرناك باشد، اضافه كرد: كودكان، سالمندان و زنان باردار با توجه به شرايط جوي استان گيلان بيشتر در معرض خطر گرمازدگي هستند.
* راه هاي پيشگيري از گرمازدگي
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان گيلان نيز با بيان اين كه با افزايش گرماي هوا، موارد ناشي از گرمازدگي نيز افزايش مي يابد، گفت: توجه به راه هاي پيشگيري از گرمازدگي بسيار حائز اهميت است.
پيمان اسدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با توصيه خودداري از پوشش لباس هاي ضخيم براي پيشگيري از گرمازدگي اضافه كرد: در صورت قرارگرفتن براي مدت طولاني در معرض تابش آفتاب يا در يك محيط گرم و قبل و بعد از ورزش بيشتر مايعات استفاده شود.
وي بيان داشت: در فعاليتهاي ورزشي گروهي، گرمازگي يكي از افراد به معناي در خطر بودن ديگران است، در چنين مواقعي بايستي با سرعت اقدامات اوليه براي خود و ساير افراد را انجام دهيد.
وي با بيان اين كه در روزهاي گرم قبل از احساس تشنگي بايد آب نوشيده شود، خاطر نشان كرد: به طور كلي در تابستان و هواي گرم مايعات بايد بيشتر مورد مصرف قرار گيرد و از مصرف چاي، قهوه و انواع كولاها كه موجب از دست دادن بيشتر مايعات مي شوند، خودداري شود.
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي استان گيلان بيان داشت: از سبزيجات و ميوه جات به نسبت غذاهاي چرب و دير هضم و يا داراي پروتئين بالا، بيشتر استفاده شود.
وي تاكيد كرد: در ساعات 12 تا 15 به دليل شدت بيشتر گرما در تابستان در صورت امكان از منزل بيرون نرفته و اگر هم در ساعات گرم بيرون از منزل هستيد، كمتر جلوي نور خورشيد بايستيد.
وي خاطر نشان كرد: براي پيشگيري از گرمازدگي در هواي گرم پنجره ها را باز كرده يا از يك سيستم خنك كننده مانند پنكه، كولر و فن استفاده شود.
اسدي ، آگاهي از علائم گرمازدگي را براي ارايه خدمات سريع امدادي مهم خواند و يادآور شد: علائم گرمادزگي مي تواند به تدريج و در طي چند روز يا اينكه بطور ناگهاني بعد از يك فعاليت شديد بروز كند.
وي پوست خشك، داغ، هذيان، تشنج و يا عدم هوشياري را از جمله علائم گرمازدگي عنوان و خاطرنشان كرد: در صورت مشاهده چنين علائمي در اطرافيان خود بايستي سريع با اورژانس 115 تماس گرفته شود.
* اقدامات لازم تا رسيدن فوريت هاي پزشكي
سرپرست مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي گيلان گفت: در مدت زماني كه منتظر رسيدن امدادگران فوريتهاي پزشكي هستيد، فرد را در وضعيت خوابيده به محل خنك انتقال دهيد و پاهايش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهيد.
وي خاطر نشان كرد: فرد گرمازده را با قراردادن كيسه آب سرد روي گردن، شانه و كشاله ران خنك كنيد و مرتب او را باد بزنيد.
وي با تاكيد بر اين كه از خوراندن هرگونه داروي تب بر مانند استامينوفن به فرد گرمازده بايستي خودداري شود، تصريح كرد: اگر فرد فاقد هوشياري است، او را به پهلو خوابانده و ازخوراندن مايعات يا هر نوع مواد خوراكي به وي اجتناب كنيد.
115 استان گيلان داراي بيش از 400 نيرو، يكصد دستگاه آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس آمبولانس است.
هواشناسي استان گيلان نسبت به افزايش دما تا پايان هفته جاري خبر داد.
گزارش از: شادي خورشيدي سدهي ** انتشاردهنده:بابايي
7286 /6030