۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82587228
T T
۰ نفر
آب شور دریا با نور خورشید تصفیه می شود

تهران- ایرنا-مركزNEWT در دانشگاه رایس آمریكا اخیرا با استفاده از نانوذرات كربن سیاه و غشای لایه نازك، دستگاهی برای تصفیه آب شور ساخته است كه نمونه اولیه این دستگاه قادر به تصفیه 6 لیتر آب در ساعت با قیمت بسیار پایین است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، پژوهشگران مركزNEWT در دانشگاه رایس آمریكا سامانه‌ای ارائه كردند كه در آن از نور خورشید برای تبدیل آب شور دریا به آب آشامیدنی استفاده شده ‌است. در این فناوری از نانوذرات كربن سیاه استفاده شده كه قادر است 80درصد از نور خورشید را به گرما تبدیل كند. نمونه اولیه این محصول كه ساخته شده قادر است در هر ساعت 6 لیتر آب را توسط یك متر مربع غشاء تصفیه كند.
در این پروژه از فناوری غشاء نمك‌زدایی و نانوفتونیك استفاده شده كه توسط چند مركز تحقیقاتی مختلف در دانشگاه رایس ایجاد شده ‌است. این مراكز تحقیقاتی در كنار هم موسسه‌ای به نام مركز تصفیه آب با استفاده از فناوری‌نانو (NEWT) را تشكیل داده‌اند.
فناوری نمك‌زدایی غشائی با استفاده از نانوفتونیك در اختیار NEWT بوده كه با استفاده از آن و تركیب روش‌های تصفیه آب مختلف و همچنین به كارگیری فناوری‌نانو امكان تولید آب آشامیدنی از آب شور به دست می‌آید.
در حال حاضر 18000 كارخانه تصفیه آب در 150 كشور جهان وجود دارد اما این فناوری نمك‌زدایی NEWT با تمام این فناوری‌ها متفاوت است.
در این فناوری، آب شور گرم از میان غشاء متخلخل عبور می‌كند و به سمت دیگر می‌آید. انرژی كمتری در این روش برای تصفیه آب مورد نیاز است چرا كه آب دریا نیاز به جوشاندن ندارد.
در این فناوری جدید، نانوذرات مهندسی شده قادر هستند تا 80 درصد از نور خورشید را جذب و آن را صرف افزایش دمای آب كنند. این نانوذرات ارزان به غشاء متخلخل افزوده می‌شود تا بتواند یك سمت را گرم كند. این نانوذرات به‌صورت یك لایه، روی سطح غشاء قرار داده می‌شود بنابراین زمانی كه نور خورشید به غشاء تابیده می‌شود، گرما جذب آب شده و آب گرم می‌شود.
NEWT در سال 2015 تاسیس شد تا روی سامانه‌های تصفیه آب همراه و كوچك كار كند، سامانه‌هایی كه می‌توانند آب آشامیدنی را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فراهم كند.
علمی**9031**
تنظیم: عادل پازیار*انتشار:زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر