۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82590625
T T
۰ نفر
خط دوم آبرساني در اردبيل احداث مي شود

اردبيل- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل گفت: طرح هاي آبرساني در اين استان در نقاط مختلف شروع شده و براي تامين آب اشاميدني شهر اردبيل هم خط دوم انتقال آب از سد يامچي در دستور كار است.

به گزارش ايرنا، اصغر سليمان زاده روز شنبه در جلسه بررسي مشكلات عمراني اردبيل افزود: براي احداث اين خط يك هزار و 200 ميليارد ريال و براي احداث تصفيه خانه هم 900 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه در صورت تخصيص مي توان بخشي از مشكلات آب اردبيل را برطرف كرد .
وي بيان كرد: بهترين راهكار براي تامين آب آشاميدني و نيز صنعت رو به توسعه اردبيل انتقال آب از حوزه قزل اوزن در جنوب استان مي باشد كه خوشبختانه سهمي معادل 50 ميليون متر مكعب براي استان در وزارت نيرو تخصيص و نهايي شده و با انتقال آن آب اين منطقه تا 30 سال آينده تامين و مشكلي در اين زمينه نخواهد بود.
سليمان زاده با اشاره به بحث هايي در باره انتقال آب قزل اوزن و سهم شهرستان خلخال از اين آب افزود: مسلم است كه در صورت انتقال آب از قزل اوزن به اردبيل بايد در طول مسير نيازهاي آب آشاميدني و صنعت تمام مناطق موجود در مسير از جمله شهرستان خلخال تامين شود كه اين امر نيز در طرح هاي مورد نظر پيش بيني خواهد شد.
وي مهمترين ابزار عملياتي شدن اين طرح را استفاده از ظرفيت فايناس خارجي و داخلي ذكر كرد و گفت: استفاده از اين ظرفيت پيش بيني شده و با توجه به تجربه موجود در اين زمينه به عملياتي شدن آن در كوتاه مدت اميدواريم.
سليمان زاده مطالعات زيست محيطي، ميراث فرهنگي ، اعتبار و ميزان تخصيص آب را از مقدمات اوليه انتقال آب از قزل اوزن به اردبيل دانست و افزود: اين اقدام ها به تدريج در حال انجام است.
وي با اشاره به اينكه آب آشاميدني اردبيل هم اكنون از سد يامچي تامين مي شود، گفت: براي افزايش كيفيت آب آشاميدني اردبيل احداث برج آبگير،احداث چهار پمپ شناور و احداث شفت آب در سد يامچي در حال اجراست.
مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل صرفه جويي در مصرف آب را ضروري دانست و افزود: در حال حاضر 36 ميليون متر مكعب آب از سد يامچي برداشت مي شود كه بايد براي استفاده بهينه و جلوگيري از مصرف بي رويه آب بيشتر از اين فرهنگ سازي شود.
وي اضافه كرد: شركت آب منطقه اي اردبيل براي اينكه آب را به صورت بهينه و پايدار در اردبيل توزيع كند اقدام به زون بندي به طول 47 كيلومتر كرده كه 30 كيلومتر آن آماده افتتاح است و زون بندي 17 كيلومتر ديگر با 70 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.
سليمان زاده با اشاره به ضرورت فرهنگ سازي در باره جدا سازي آب مصرفي براي آشاميدن با مصارف ديگر، بيان كرد: در اين راستا انتقال آب از چشمه گورگور با دبي 50 ليتر در ثانيه به اردبيل و ارايه آن در ايستگاه هاي مختلف به شهروندان پيش بيني شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل با اشاره به بيلان آبي دشت اردبيل افزود: بيلان سالانه استفاده آب اين دشت 130 ميليون متر مكعب است كه تا آخر سال گذشته 632 ميليون متر مكعب از اين دشت برداشت شده و وضعيت را بحراني كرده است.
سليمان زاده اجراي طرح تعادل بخشي را راهكار ديگر جلوگيري از بحران آب اعلام كرد و افزود: وزارت نيرو 15 طرح تعادل بخشي را در دستور قرار داده كه براساس اين طرح ها مقرر است نصب كنتورهاي هوشمند ،انسداد چاه هاي غيرمجاز به منظور جلوگيري از بحران اب مد نظر قرار گيرد.
هم اكنون آب آشاميدني شهر هزار نفري اردبيل و 50 روستاي اطراف از سد كشاورزي يامچي در نزديكي شهر نير تامين مي شود.
خبرنگار:يعقوب شاددل**انتشار دهنده: عارف شيرزاد
7110/ 1257