۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82590836
T T
۰ نفر
آبرساني به روستاهاي تلنگ قصرقند نيازمند اختصاص 24 دستگاه تانكر است

چابهار- ايرنا- نماينده مردم شهرستانهاي چابهار، نيكشهر، كنارك و قصرقند در مجلس شوراي اسلامي گفت: اختصاص 24 دستگاه تانكر سيار براي آبرساني به روستاهاي بخش تلنگ از توابع شهرستان قصرقند در جنوب استان سيستان و بلوچستان ضروري است.

عبدالغفور ايران نژاد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بحران بي آبي در روستاهاي حوزه انتخابيه چابهار به ويژه در منطقه دشتياري، پلان و تلنگ همچنان ادامه دارد كه هم اينك در بخش تلنگ تبديل به فاجعه شده است.
وي با بيان اينكه اكنون تنها پنج دستگاه تانكر آبرسان هر كدام با ظرفيت 12 هزار ليتر به بيش از 12 هزار نفر از اهالي منطقه خدمات رساني مي كنند، خاطرنشان كرد: در صورت اختصاص 24 دستگاه تانكر آبرساني سيار جديد مي توان به مردم محروم روستايي اين منطقه آبرساني مطلوب كرد.
وي ادامه داد: براي حل مشكل اساسي بي آبي تكميل مجتمع آبرساني پيرسهراب، تلنگ و پلان بايد هرچه سريعتر راه اندازي شود.
وي افزود: پرداخت نكردن بيش از پنج ميليارد ريال بدهي اداره آب و فاضلاب روستايي در چند سال گذشته به تانكرهاي استيجاري و تقويت نشدن ناوگان فرسوده آبرساني سيار سبب شده تا روند آبرساني در بخش تلنگ قطع شود.
وي بيان كرد: مردم بخش تلنگ با بيش از 70 روستا و جمعيت 18 تا 19 هزار نفر از سهميه آب 15 ليتري براي هر نفر در روز محروم شده اند و بايد ستاد بحران كشور در بخش تلنگ و منطقه دشتياري و پلان تشكيل شود.
عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي افزود: اداره آب و فاضلاب روستايي چابهار نيز در مجموع بيش از 80 ميليارد ريال در زمينه آبرساني سيار بدهكار پيمانكاران و مالكان چاههاي آب بخش خصوصي است.
ايران نژاد گفت: پرداخت نشدن بدهي هشت ميليارد ريالي بيش از 15 ماه هزينه خريد آب از آب شيرين كن پسابندر سبب شده تا آب چهار روستاي بريس، پسابندر، گواتر و پُشَت با جمعيت حدود 10 هزار نفر قطع شود.
وي خواستار تكميل دو مجتمع آبرساني پايين دست سد پيشين براي 201 روستاي دشتياري و مجتمع آبرساني 267 روستايي پلان، تلنگ و پيرسهراب از سد زيردان شد و افزود: كندي كار اين پروژه آبرساني با توجه به نياز شديد مردم روستاها به آب هيچ توجيهي ندارد.
وي ساخت آب شيرين كن با مجموع يك ميليون مترمكعب در محدوده روستاهاي تنگ، پارگ بشير، رمين، بريس، گواتر و شهرهاي كنارك، چابهار و زرآباد براي تامين آب آشاميدني، كشاورزي و صنعت حوزه انتخابيه چابهار را از ضرورت هاي بلند مدت عنوان كرد.
وي همچنين خواستار ساخت بيش از 400 خانه بهداشت روستايي و مراكز بهداشتي درماني، آسفالت و بازگشايي مسير 860 روستا با بيش از 2 هزار كيلومتر روكش آسفالت محورهاي فرسوده و خاكي شد و خاطرنشان كرد: محروميت هاي چابهار، كنارك، قصرقند و نيكشهر با همت و نگاه دولت تدبيرواميد زدوده خواهد شد.
وي توجه ويژه به بخش بهداشت و درمان را خواستار شد و افزود: ساخت بيمارستان 540 تختخوابي چابهار، بيمارستان 96 تختخوابي در مركز بخش پلان و قصرقند، بيمارستان 220 تختخوابي در كنارك و ارتقاي بيمارستان فعلي نيكشهر به بيمارستان فوق تخصصي 540 تختخوابي از ضرورت هاي منطقه براي ارتقاي شاخص هاي بهداشتي است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني