۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82592866
T T
۰ نفر
بيست و هشتمين كتاب مجموعه مشاهير كتابشناسي معاصر ايران منتشر شد

تهران- ايرنا- بيست و هشتمين كتاب از مجموعه «مشاهير كتابشناسي معاصر ايران» با عنوان «عباس زرياب خويي» نوشته مرتضي هاشمي پور منتشر شد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي خانه كتاب، عباس زرياب خويي از مشاهير فرهنگي معاصر است كه جلد بيست و هشتمين از «مشاهير كتابشناسي معاصر ايران» به معرفي آن پرداخته است.
اين اثر از چهار بخش اصلي «از تولد تا كتابشناسي»، «حيات كتابشناسانه»، «پس از كتابشناسي» و «آثار» تشكيل شده است.
در بخشي از مقدمه‌اي كه مجيد غلامي‌جليسه، مديرعامل موسسه خانه كتاب بر اين كتاب نوشته مي‌خوانيم:« كتابشناسي در دنياي امروز به عنوان يك علم شناخته شده و مطرح است و عالمان اين علم يعني كتابشناسان از قديم‌الايام از مقبوليت و اهميت خاصي برخوردار بوده‌اند. بزرگاني چون ابن غضائري، نجاشي، شيخ طوسي، ابن نديم، ابن شهر آشوب، عبدالله افندي، ثقةالاسلام تبريزي، آقا بزرگ تهراني و بسياري از بزرگان كه امروز ما آنها را با نام كتابشناسان عصر خود مي شناسيم سهم بسزايي در شكل‌گيري تمدن اسلامي ما داشته و دارند.»
در بخش «از تولد تا كتابشناسي» آمده است:«عباس زرياب خويي بيستم مرداد 1298 هجري شمسي در خوي آذربايجان غربي و در خانواده اي نسبتا مرفه به دنيا آمد... در سال اول دبيرستان، معلمي داشت كه حس كرد او را از صميم قلب دوست دارد. رحمت الله خان كلانتري معلم اول دبيرستان او بود. پس از مدتي كه زرياب مي توانست بخواند و بنويسد، علاقه اي جنون آسا به كتاب خواندن پيدا مي كند. عباس نوجوان هر چه پول داشت و حتي گاه از صندوق پدرش پول برمي داشت و با آن كتاب مي خريد. در شهر خوي يك كتابفروشي بيشتر نبود و نام مدير آن ميرزا عبدالله سنائي. زرياب مشتري پروپا قرص كتابفروشان دوره گرد نيز بود. برادران اوروج اف در باكو كتاب هاي متعددي در تاريخ و جغرافيا و داستان و ترجمه هاي ادبيات روس را وارد شهرهاي ايران و از جمله خوي مي كرد. عباس جوان خواننده جدي اين آثار بود و با ولع اين كتاب ها را تهيه مي كرد و مي خواند...»
بخشي از «حيات كتابشناسانه» اين مجلد، زرياب خويي را چنين معرفي كرده است:« عباس زرياب بين 10 تا 13 سالگي كتاب‌هاي ناسخ التواريخ و منتظم ناصري را خواند. اما كتاب هايي كه در روح عباس زرياب جوان تاثير گذاشت؛ كتاب هاي درسي تاريخ و جغرافياي مرحوم عباس اقبال بود كه براي دبيرستان ها نوشته شده بود. زرياب در آن شهر كوچك مجله هاي مهم و معتبر را نيز مي جست. مجله كاوه، ايرانشهر، علو و هنر، ارمغان و نوبهار نشريه هايي بودند كه زرياب مي خواند.
پس از آنكه عباس زرياب دوره اول دبيرستان را گذراند؛ به دليل مالي نتوانست درس را ادامه دهد. براي ادامه تحصيل يا بايد به تبريز مي رفت يا اروميه. پدر عباس جوان با رفتن او به تبريز مخالفت كرد. شوق تحصيل موجب شد كه عباس جوان مقدمات فقه و اصول را در زادگاه خود نزد شيخ عبدالحسين اعلمي و حاج شيخ حسن فقيه فرا بگيرد...»
مخاطبان در بخش «پس از كتابشناسي»، عباس زرياب خويي را چنين مي‌شناسند: «زرياب با معرفي سيدحسن تقي زاده بورسيه اي از طرف بنياد هومبولدت در آلمان غربي دريافت مي كند و نزديك پنج سال در ماينز و فرانكفورت و مونيخ تحصيل مي كند. استاد راهنماي او پرفسور رومر، استاد دانشگاه فرايبورگ بود. استاد زرياب خوئي در چندمين انجمن و موسسه علمي عضويت داشت. عضو انجمن بين المللي شرق شناسي آلمان، مجمع بين المللي كميته هاي ايراني در انگلستان، انجمن فلسفه، هيات امناي بنياد فرهنگ ايران، فرهنگستان تاريخ و... بود.»
در بخش «آثار» اين كتاب مي خوانيم: «سال 1331 عباس زرياب، ايرج افشار، محمدتقي دانش پژوه، منوچهر ستوده و مصطفي مقربي نشريه فرهنگ ايران زمين را بنا مي كنند. فرهنگ ايران‌زمين 30 شماره منتشر شد و شماره هاي 28 و 29 نيز به ياد مرحوم زرياب است.
نخستين اثري كه مستقلا از زرياب منتشر شد، ترجمه تاريخ فلسفه ويل دورانت بود از انگليسي و آخرين اثري هم كه او ترجمه كرد درياي جان اثر اسلام شناس معروف هلموت ريتر، از آلمان بود...»
عباس زرياب خويي، مورخ، اديب، نسخه‌شناس، نويسنده و مترجم ايراني، از سال ۱۳۴۵ استاد تاريخ در دانشكدهٔ ادبيات دانشگاه تهران بود و در رشته‌هاي ادبيات فارسي، ادبيات عرب، فلسفه، زبان‌شناسي و معارف اسلامي تدريس داشت.
او صاحب تاليفاتي مانند اطلس تاريخي ايران، تاريخ ساسانيان، و سيرت رسول‌الله و ترجمه‌هايي مانند تاريخ فلسفه و لذات فلسفه است و در دانشنامه‌هايي مانند دائرةالمعارف فارسي، دانشنامهٔ جهان اسلام، دائرةالمعارف بزرگ اسلامي و دانشنامهٔ ايران، مدخل‌هاي بسياري را نوشته است.
بيست و هشتمين جلد از مجموعه «مشاهير كتابشناسي معاصر ايران» به قلم مرتضي هاشمي پور با شمارگان هزار نسخه در 48 صفحه به بهاي 50 هزار ريال از سوي مؤسسه خانه كتاب منتشر شده است.
فراهنگ **1085**1055** دريافت كننده : ناهيد پورمند** انتشاردهنده:‌ زينب كارگر
۰ نفر