۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۸:۳۳
کد خبر: 82594117
T T
۰ نفر
پیامد مهاجرت به شهرها/77 هزار حاشیه نشین در كهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا- 77 هزار نفر از جمعیت 713 هزار نفری كهگیلویه وبویراحمد در حاشیه های شهرهای یاسوج و گچساران زندگی می كنند كه آسیب های اجتماعی متعددی برای این شهرها ایجاد كرده است.

به گزارش ایرنا، سكونتگاه‌های غیررسمی یا حاشیه نشینی مختص ایران نبوده و بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی تجارت، تا سال 2030 میلادی، بیش از نیمی از مردم جهان در حاشیه شهرها زندگی خواهند كرد كه این افزایش در كشورهای ثروتمند با رشد كمتر و در كشورهای فقیر یا در حال توسعه با رشد زیادی همراه و مهاجرت‌های بی‌رویه، بافت جمعیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
19 میلیون حاشیه نشین در سكونتگاه‌های حاشیه شهرهای ایران زندگی می‌كنند.

** آسیب های حاشیه نشینی در شهرهای یاسوج و گچساران
مدیركل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری كهگیلویه وبویراحمد گفت كه 77 هزار نفر حاشیه نشین در این استان زندگی می‌كنند كه از این تعداد 45 هزار نفر مربوط به شهرستان بویراحمد و مابقی نیز مربوط به شهرستان گچساران هستند.
كهگیلویه وبویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسكن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: در مناطق حاشیه‌ای استان علاوه بر ساخت و سازهای غیرقانونی، بالا بودن میزان فقر، بیكاری و انواع جرائم از جمله سرقت و نزاع‌های فردی و دسته جمعی آسیب‌های مختلف اجتماع نیز در حال گسترش است.
وی افزود كه سطح سواد و مهارت‌های زندگی ساكنان مناطق حاشیه‌ای كهگیلویه و بویراحمد پایین بوده و هنجارهای دینی، قانونی و اجتماعی نیز در این مناطق چندان رعایت نمی‌شود.
مدیركل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری كهگیلویه و بویراحمد بیان كرد: مناطق حاشیه‌ای این استان فاقد امكانات اولیه بوده و زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نیز چندان در آنها فراهم نیست.
حجت الاسلام میرمحمدی ابراز داشت: باید در این راستا نقشه راه تهیه شده و كمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سكونتگاه‌های غیررسمی شهرستان‌های هشت‌گانه كهگیلویه و بویراحمد نیز فعال‌تر شود.
وی گفت كه انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی كهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در این استان دارای برنامه مدون بوده و راهكارهای مناسب ارائه دهند.

** راهكارهای كاهش آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین
وی اظهار داشت: ساخت مكان‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی در مناطق حاشیه‌ای كهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در كاهش انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در این مناطق خواهد داشت.
فرماندار بویراحمد نیز خواستار كاربردی‌تر شدن تصمیم گیری و اجرا در زمینه كاهش معضلات موجود در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان شد.
سید محمدكاظم نظری اظهار داشت: باید در هر كدام از نشست‌های كمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سكونتگاه‌های غیررسمی كهگیلویه و بویراحمد روی یك یا 2 موضوع خاص تمركز شده و برای كاهش آنها راهكار عملی ارائه شود.
وی افزود كه بررسی چند موضوع مختلف در این نشست‌ها كارایی و اثرگذاری لازم را ندارد.
نظری بیان كرد: دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه نهادهای فرهنگی بویراحمد برنامه‌های مورد نظر خود در زمینه كاهش معضلات و مشكلات رایج در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان را به استانداری كهگیلویه و بویراحمد اعلام كنند.

**ساخت و سازهای بدون مجوز و به صورت شبانه
شهردار یاسوج گفت: ساخت و سازهای بدون مجوز و به صورت شبانه منجر به رشد مناطق مسكونی بدون پیش بینی فضایی برای جدول گذاری، معابر، فضای سبز و دیگر خدمات شهری شده است.
محمد علی جاوید با بیان اینكه نجف آباد و شرف آباد مهمترین مناطق حاشیه شهر یاسوج هستند، افزود: ساماندهی این مناطق نیازمند تلاش و تعامل تمام دستگاه‌های اجرایی است.
وی تصریح كرد: صرف بخشی از اعتبارها و تجهیزات برای خدمات رسانی به این مناطق از مشكلات شهرداری است.
شهردار یاسوج ابراز كرد: اجرای طرح تفضیلی برای تفكیك و اجرای خدمات شهری تنها راه ساماندهی مناطق حاشیه نشین این شهر است كه در برخی مناطق در حال اجراست.
وی نبودن مدیریت واحد برای ساماندهی و كنترل پدیده حاشیه نشینی را از چالش‌های پیش روی مسئولان دانست.
شهردار یاسوج گفت: برخی از ساخت و سازهای انجام شده در مناطق حاشیه این شهر باید برای ساماندهی تخریب شود.
وی با اشاره به اثر نامطلوب پدیده حاشیه نشینی در ظاهر شهر گردشگر پذیر یاسوج و نبود زیرساخت‌ها برای زندگی مردم، بر شتاب بخشی به ساماندهی این مناطق با همكاری تعاونی‌ها تاكید كرد.
شهردار یاسوج گفت كه صدور پروانه ساخت و ساز در مناطق حاشیه این شهر از برنامه‌های در حال اجرا برای كاهش این مشكل است.
جاوید اظهار داشت: این حركت به ساخت‌وسازهای اصولی با كاربری تعریف شده كمك خواهد كرد

** كمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق حاشیه شهرها
مدیركل آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد گفت كه یكی از مشكلات مهم در مناطق حاشیه‌ای استان كمبود فضای آموزشی و نیاز به ساخت فضاهای جدید بوده و بیشترین مشكل در این زمینه نیز در مناطق مادوان سفلی و علیای شهرستان بویراحمد است.
هادی زارع پور اظهار داشت: مناطق حاشیه‌ای شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و كهگیلویه به ترتیب نیازمند ساخت 10، سه و پنج فضای آموزشی جدید هستند.
وی افزود كه اعتباری افزون بر 360 میلیارد ریال برای ساخت این تعداد فضای آموزشی جدید در مناطق حاشیه‌ای كهگیلویه و بویراحمد نیاز است.

** تقویت زیرساخت‌ها و ساماندهی مناطق حاشیه شهرها
رشید غفاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج با بیان اینكه حدود 16 پایگاه جدید در حاشیه شهرهای زیر 100 هزار نفر كهگیلویه و بویر احمد ایجاد شده گفت كه به ازای هر 2 هزار و 500 نفر نیز یك نیروی مراقب سلامت مشغول ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه در این پایگاه‌ها هستند.
فرماندار گچساران هم گفت كه احیای بافت فرسوده حاشیه شهر در این شهرستان در جنوب كهگیلویه وبویراحمد از برنامه‌های در حال اجرا برای ساماندهی این مناطق است.
بر اساس طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان مركز گچساران سه هزار و 700 واحد مسكونی این شهر تا سه سال آینده با یكهزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد.
عبدالرحیم رحیمی افزود كه این طرح با سرعت خوبی در حال اجراست.
وی ابراز داشت: برای هر یك از واحدهای مسكونی بهره برداری شده تاكنون 300 میلیون ریال تسهیلات بانكی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال كمك بلاعوض پرداخت شده و 100 میلیون ریال دیگر برای سال 1396 ابلاغ شده است.
رحیمی تصریح كرد كه تسهیلات پرداخت شده تا سه سال دوره تنفس، چهار درصد كارمزد و 15 سال دوره بازپرداخت دارد.
وی بیان كرد كه تخریب رایگان، جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
حاشیه نشینی زائیده مهاجرت از روستاها به اطراف شهرهاست كه این پدیده سبب ایجاد چالش هایی مانند مشاغل كاذب، توزیع نامناسب امكانات ، آسیب های اجتماعی می شود.
سكونت بیش از 10 درصد مردم استان در حاشیه 2 شهر یاسوج و گچساران پیامدهای ناخواسته و ناخوش آیندی به همراه دارد كه علاج آن به برنامه ریزی بهتر و گسترده تری است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:حسینعلی راشكی
8143/6110 /8005
۰ نفر