۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۲۲:۲۱
کد خبر: 82595307
T T
۰ نفر
پیشنهاد بایگ تربت حیدریه به عنوان شهر ملی صنایع دستی ابریشم

تربت حیدریه - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام كرد: شهر بایگ از توابع این شهرستان را به دلیل قابلیت های موجود، برای معرفی به عنوان شهر ملی صنایع دستی در حوزه ابریشم كشی پیشنهاد كرده ایم.

علی محمدی، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این موضوع در نشست هفته جاری معاونت صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی استان نیز طرح و مورد تایید قرار گرفت.
وی افزود: شهر بایگ و روستای بسك در نزدیكی آن بیش از ۱۲۰۰ كارگاه ابریشم كشی را در خود دارند و 90 درصد مردم این منطقه با اشتغال در این حرفه، بیش از 70 درصد ابریشم كشور را تولید می كنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه با اشاره به اینكه هر كارگاه دست كم می تواند 2 نفر را جذب كار كند، بر ضرورت حمایت از دست اندركاران این هنر صنعت بومی و سنتی تاكید كرد.
محمدی گفت: ابریشم كشی علاوه بر ظرفیت و مزیت خوبی كه از نظر اقتصادی و اشتغال برای منطقه و استان دارد،می تواند به عنوان یك جاذبه كم نظیر گردشگری ، سالانه بازدید كنندگان زیادی را از طریق تورهای گردشگری به منطقه بكشاند.
وی افزود: بنا داریم با تمركز شماری از كارگاه های ابریشم كشی در یك نقطه و ایجاد بازارچه ابریشم، در كنار كار ابریشم كشی، با فراهم كردن زمینه تولید محصولات ابریشمی، برای تولیدات فعالان این بخش ارزش افزوده نیز ایجاد كنیم.
وی به برخی از مشكلات دست اندركاران این بخش اشاره كرد و گفت: موضوع بیمه ابریشم كشان، اختلاف در صدور مجوز بویژه مشاغل خانگی، كمبود پیله، ناهماهنگی ادارات خدمات رسان، واردات بی رویه نخ ابریشم، نبود حمایت تسهیلاتی و عدم استفاده بهینه از محصولات تولیدی از اصلی ترین مشكلات آنان است.
2 سال پیش چله كشی ابریشم بایگ تربت حیدریه به عنوان نخستین اثر معنوی ناملموس این شهرستان به ثبت ملی رسیده بود.
بخش بایگ به مركزیت شهر بایگ در 20 كیلومتری غرب تربت حیدریه قرار دارد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
5132