۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82595891
T T
۰ نفر
طرح هاي تشويقي شهرداري براي حفظ بافت سنتي هورامان تخت

سنندج- ايرنا- شهردار هورامان تخت از ارائه 2 طرح تشويقي به منظور حفظ بافت فرهنگي، سنتي و تاريخي اين شهر در راستاي ثبت جهاني آن خبر داد.

فرزاد اختركاوان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: متاسفانه بافت فرهنگي، سنتي شهر هورامان تخت در سال هاي گذشته تغيير پيدا كرده و ساخت و سازهايي كه در اين شهر انجام شده بيشتر با استفاده از مصالح صنعتي بوده است.
وي ادامه داد: شهر هورامان تخت به دليل تاريخي بودن، معماري خاص و بافت فرهنگي سنتي آن ثبت ملي شد و هم اكنون مقدمات ثبت جهاني آن در دست اقدام است و بدون شك تغيير بافت فرهنگي سنتي اين شهر ثبت جهاني آن را با مشكل روبرو خواهد كرد.
شهردار هورامان تخت اضافه كرد: به منظور حفظ بافت تاريخي، فرهنگي سنتي و نماي سنگي شهر هورامان تخت در راستاي ثبت جهاني آن، شهرداري اين شهر اقدام به ارائه 2 طرح تشويقي به شهروندان كرده است.
وي گفت: اعمال 30 درصد تخفيف براي ساخت و سازهايي كه با مصالح بومي سنتي انجام شود، يكي از بسته هاي تشويقي شهرداري هورامان تخت براي حفظ منظر و سيماي اين شهر تاريخي است.
وي افزود: دومين بسته تشويقي تفاهم نامه شهرداري با پايگاه منظر فرهنگي هورامان است كه در اين بسته ساختمان ها و منازلي كه در شهر هورامان تخت احداث شده و بنا به هر دلايلي دچار آسيب شده و نياز به مرمت و بازسازي دارد، مصالح بومي و سنتي در اختيار مالكان آنها براي اصلاح و نوسازي به صورت رايگان قرار داده مي شود.
اختركاوان ادامه داد: ارائه اين 2 طرح تشويقي توسط شهرداري هورامان با استقبال بسيار خوب شهروندان اين شهر مواجه شده است كه اميدواريم در آينده اي نزديك اين شهر تاريخي و بسيار كهن منظر و سيماي سنتي خود را باز يابد و ثبت جهاني آن نهايي شود.
به گزارش ايرنا، هورامان، نام منطقه اي با دره هاي پرپيچ و خم و عميق و رودبارهاي متعدد است، هورامان تخت يكي از شهرهاي شهرستان سروآباد استان كردستان است و هورامان در ايران منطقه اي در استان كردستان و كرمانشاه است و در خارج از ايران نيز بخشي از محدوده كردستان عراق در استان حلبچه را در بر مي گيرد.
واژه 'هورامان' از دو بخش ˈهوراˈ به معني اهورا و ˈمانˈ به معناي خانه و جايگاه و سرزمين تشكيل شده است، بنابراين هورامان به معناي سرزمين اهورايي و جايگاه اهورا مزدا است.
'هور' در اوستا به معني خورشيد آمده و هورامان جايگاه خورشيد نيز معني مي دهد، بنا به اعتقاد اين مردم، هورامان تخت زماني شهر بزرگي بوده و مركزيت خاص داشته است و به همين دليل از آن به عنوان تخت يا مركز حكومت ناحيه هورامان ياد مي كنند.
وضعيت خاص روستاهاي منطقه هورامان از نظر معماري، موقعيت جغرافيايي، چشمه هاي پر از آب، سرسبز بودن، كوه هاي سر به فلك كشيده و همچنين مراسم خاص، آداب، رسوم و وجود مقبره و مسجد پيرشاليار اين منطقه را به يكي از مقاصد مهم گردشگري كشور تبديل كرده است.
در منطقه اورامان، شهر اورامان تخت با قدمتي سه هزار ساله و چهار هزار نفر جمعيت كه در 160 كيلومتري شهر سنندج واقع شده است به دليل معماري خاص روستا، آداب و فرهنگ و وجود مقبره پيرشاليار و برگزاري سالانه مراسم هاي معنوي مربوط به آن بيشتر مورد توجه است.
شهر هورامان تخت ثبت ملي شده و ثبت جهاني آن در دست اقدام است و بدون ترديد يكي از شرط هاي اصلي براي ثبت جهاني آن حفظ بافت فرهنگي، سنتي و معماري پلكاني و خاص آن است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان و جمعيتي افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 كيلومتري از سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.
7354/6108
**خبرنگار: فرزاد آداك**انتشار دهنده: فرزاد اداك
** آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg