۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 82599081
T T
۰ نفر
زنده یاد میرزاخانی از ستاره های دانشگاه صنعتی شریف بود

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینكه زنده یاد مریم میرزاخانی در مقطع كارشناسی در دانشكده ریاضی این دانشگاه تحصیل كرده بود، گفت: میرزاخانی یكی از ستاره های دانشگاه صنعتی شریف بود.

محمود فتوحی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا افزود: زنده یاد میرزاخانی پس از اتمام تحصیلات مقطع كارشناسی در این دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع دكتری به آمریكا سفر می كند.
وی گفت: زنده یاد میرزخانی كه برنده مدال طلای المپیاد ریاضی بوده پس از اتمام تحصیل به عنوان استاد تمام در دانشگاه استفورد استخدام می شود.
رییس دانشگاه صنعتی شریف افزود: زنده یاد میرزاخانی جایزه فیلد در ریاضی را كه همطراز با نوبل به شمار می رود را كسب می كند كه یكی از افتخارات بزرگ علمی به شمار می رود.
وی ادامه داد: بدون شك ضایعه درگذشت میرزاخانی برای جامعه ایران و همچنین بین المللی بسیار سخت است.
فتوحی خاطرنشان كرد: زنده یاد میرزاخانی نظریه های جدیدی را در علم ریاضی مطرح كرد و الگوی مناسب و مطلوبی برای جوانان ایرانی و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود.
وی اظهار داشت: درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی ضایعه سختی است و از طرف خود و همكارانم در دانشگاه صنعتی شریف به جامعه علمی كشور و خانواده این مرحومه تسلیت می گویم.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استانفورد متولد 13 اردیبهشت 1356 در شهر تهران بود.
وی در سال‌های 1373 و 1374 در زمان تحصیل در دبیرستان با كسب مدال طلای المپیاد ریاضی كشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ كنگ و كانادا اعزام شد كه در المپیاد 1995 كانادا علاوه بر كسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات كارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
میرزاخانی پس از پایان دوره كارشناسی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد آمریكا رفت. وی در سال 1999میلادی زمانی كه در دانشگاه 'پرینستون' به تحقیق و تدریس اشتغال داشت موفق شد راه‌حلی برای یك مشكل ریاضی پیدا كند.
ریاضیدانان مدت‌های طولانی بود كه به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه «پرینستون» نشان داد كه با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
وی در سال 2014 به خاطر كار بر «دینامیك و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ ای آنها» برنده مدال فیلدز شد كه بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.
میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یكی از بیمارستان های آمریكا درگذشت.
فراهنگ ** 9187 ** خبرنگار: حمید بازگشا * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر