طرح اصلاح قانون گذرنامه، گام نخست فراكسیون زنان مجلس برای تسهیل امكان حضور بانوان فرهیخته در مجامع بین المللی

تهران-ایرنا-طرح اصلاح قانون گذرنامه با قید دو فوریت با هدف تسهیل امكان خروج از كشور زنان ورزشكار، هنرمند، فرهیخته علمی، فرهنگی و اقتصادی كه از مدت ها پیش در فراكسیون زنان مجلس بررسی شده است به هیات رییسه تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، چندی پیش خبر ممنوع الخروج شدن زهرا نعمتی، بانوی تیرانداز ایرانی در تیتر نخست رسانه ها قرار گرفت، وی كه دارنده دو مدال طلای پارالمپیك و همچنین پرچمداری كاروان المپیك كشورمان در ریو را در كارنامه فعالیت خود دارد، به دلیل اجازه ندادن همسرش برای خروج از كشور نمی توانست در هیچ مسابقه بین المللی حضور یابد.
این موضوع با سر و صدای زیادی مواجه شد و بسیاری از مردم ، رسانه ها خواستار حضور این نماینده ورزشی كشور در مسابقات بین المللی بودند ولی به دلایل قانونی و حقوقی وی نمی توانست بدون اجازه همسر در هیچ مسابقه ای حضور یابد.
در نهایت با رایزنی های صورت گرفته مشكل خروج زهرا نعمتی به صورت ویژه حل شد، ولی از همان زمان حل این مشكل در دستور كار فراكسیون زنان مجلس قرار گرفت.
فاطمه ذوالقدر عضو هیات رییسه فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی درمورد طرح اصلاح قانون گذرنامه گفت: این طرح حدود یك ماه و نیم پیش پس از ماجرای خانم نعمتی آماده شد و چندی پیش آن را تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی كردیم.
وی افزود: به دلیل اهمیت این طرح برای زنان، آن را با قید دو فوریتی با امضای 17عضو فراكسیون زنان مجلس تقدیم هیات رییسه كردیم.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: براساس طرح اصلاح بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه كه نام دیگر آن طرح اصلاح قانون گذرنامه در راستای تسهیل امكان خروج زنان ایرانی است به زنان ورزشكار، نخبگان یا هنرمند یا غیره كه دارای شرایط ویژه هستند، اجازه داده می شود كه بدون اجازه همسر یا قیم و با اجازه دادگستری از كشور خارج شوند.
ذوالقدر یادآور شد: به دلیل این كه تعطیلات مجلس را در پیش رو داریم وهمچنین مراسم تحلیف و انتخاب اعضای دولت دوازدهم در دستور كار مجلس قرار دارد، به احتمال زیاد بررسی این طرح فوریتی در شهریور ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.
در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: با توجه به این كه در طول سالیان سال پس از تصویب قانون گذرنامه در سال 1351 بانوان وزرشكار، هنرمند و فرهیخته علمی و فرهنگی و اقتصادی در جهت اعزام به خارج از كشور متحمل مشكلاتی شده اند،طرح اصلاح قانون بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه در دستوركار قرار داده شده است.
بر اساس تبصره الحاقی این طرح، حج تمتع، شركت در مسابقات ورزشی، المپیادها و مسابقات و همایش های علمی، فرهنگی و اقتصادی به نمایندگی از طرف ایران با تایید مراجع ذی صلاح جزو موارد اضطراری محسوب می شود و ذی نفع حق دارد نسبت به نظر دادستان درمدت 10 روز پس از ابلاغ به مرجع صالح اعتراض كنند.
پروانه سلحشوری رییس فراكسیون زنان مجلس نیز درمورد این طرح فوریتی گفت: ما باید شرایط را برای حضور زنان در میادین ورزشی ، فرهنگی و بین المللی تسهیل كنیم كه این طرح می تواند در این روند بسیار تاثیرگذار باشد.
وی تصریح كرد: ما می خواهیم این شرایط را برای تمامی زنان فراهم كنیم و فقط این موضوع برای عده ای از بانوان نخبه و ورزشكار و هنرمند نباشد.
این نماینده مجلس یادآور شد: ما نمی خواهیم مردان حربه ای داشته باشند تا بتوانند مانع خروج زنان از كشور و فعالیت های مختلف آنان شوند از این رو می خواهیم با ارائه این طرح مانع تحقیر و آزار زنان شویم.
سلحشوری گفت: بر اساس این طرح، خانم ها بدون اجازه همسر و با دستور دادستان در مواقع ویژه می توانند از كشور خارج شوند و در این راستا مشكلی نخواهد بود.
سیام**9121 **1336خبرنگار: سمیه لاری**انتشار: مهرنوش خانزائی
۰ نفر