۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82599962
T T
۰ نفر
تدابیر دولت در حوزه كشاورزی برای كاهش مصرف آب در استان كرمانشاه

كرمانشاه- ایرنا- براساس اعلام مسئولان وزارت نیرو بیش از 90 درصد آب كشور در بخش كشاورزی مصرف می شود كه اگر مصرف آب در این بخش بهینه و منطقی نشود باتوجه به خشكسالی ها و كاهش منابع آبی، این بخش با مشكلات جدی روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در استان 2 میلیون نفری كرمانشاه 940 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغ وجود دارد و مصرف آب در این بخش 92 درصد است اما تنها حدود 25 درصد زمین های آن آبی است.
در پی وجود بروز مشكلات كم آبی و كاهش نزولات جوی، دولت تجهیز زمین های كشاورزی به سیستم های آبیاری نوین را در اولویت كاری خود قرار داد و با حمایت از كشاورزان و باغداران آنها را به استفاده از این نوع سیستم ترغیب كرد.
متوسط بارندگی در استان كرمانشاه سالانه 450 میلیمتر است اما این استان در چند سال اخیر شاهد كاهش نزولات جوی بوده و به تبع منابع آبی آن نیز كاهش یافته است و می طلبد كه تدابیری برای كاهش مصرف بخصوص برای حوزه های پرمصرفی مانند كشاورزی اندیشیده شود.
به گفته رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در دولت یازدهم انقلاب وسیعی برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان تولید در محصولات كشاورزی و آبی كردن زمین های دیم انجام شده كه از آن جمله می توان به اجرای سیستم های نوین و شبكه های فرعی آبیاری در سطح 19 هزار هكتار از زمین های استان اشاره كرد كه این مقدار غیر از فعالیت هایی است كه در اراضی مناطق مرزی استان انجام می شود.
خسرو شهبازی افزود: در این دولت بیش از 19 هزار هكتار سیستم های نوین آبیاری در اراضی كشاورزی استان كرمانشاه با اعتباری بیش از هزار و 500 میلیارد ریال اجرا شده است.
وی اظهار كرد كه از ابتدای اجرای سیستم های آبیاری در اراضی استان كرمانشاه بعد از انقلاب تا سال 1392 كل سیستم های آبیاری تحت فشاری كه در این استان اجرا شده حدود 49 هزار هكتار بوده كه از ابتدای دولت یازدهم و در مدت حدود فقط سه سال بیش از 19 هزار هكتار از راضی استان با اعتباری بیش از هزار و 500 میلیارد ریال به روش های نوین آبیاری مجهز شد و با اقدام اساسی و مهم وزارت جهاد كشاورزی سطح اراضی كه تاكنون سیستم های نوین آبیاری برای آنها اجرا شده به 68 هزار هكتار رسیده است.
وی همچنین گفت: به همت دولت یازدهم در اراضی كشاورزی مناطق مرزی استان كرمانشاه انقلابی برای تجهیز 52 هزار هكتار از اراضی این مناطق به شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی با 9 هزار میلیارد ریال اعتبار در حال وقوع است.
وی اضافه كرد: با پیگیری دولت و در راستای مهار آبهای مرزی و بهره برداری از منابع آب استحصالی با اختصاص اعتباری بیش از 9 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی؛ تا پایان سال 97 بیش از 52 هزار هكتار از اراضی مرزی استان به شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی مجهز خواهند شد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمانشاه در ادامه افزود: با حمایت عملی دولت یازدهم و از ابتدای این دولت با هدف استفاده مناسب از آب در زمینهای كشاورزی آبی، مصرف بهینه از آب ذخیره شده در سدهای تازه ساخت، بهره‌برداری مناسب از رودخانه‌ها و آبهای زیرمینی، مهار آبهای مرزی و... عملیات اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح 52 هزار هكتار از اراضی استان آغاز شده و تاكنون بیش از 15 هزار هكتار از زمین های مرزی شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی با جذب بیش از 2 هزار و 500 میلیارد ریال تكمیل و آماده بهره‌ برداری بوده و مابقی در سطح یعنی 37 هزارهكتار در دست اجراست كه پیش بینی می شود حداكثر تا پایان سال 1397 بصورت كامل به بهره برداری می رسد.
استان كرمانشاه با 946 هزار و 871 هكتار زمین كشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات كشاورزی یكی از قطب های كشاورزی در منطقه غرب كشور محسوب می شود و در چهار سال اخیر و با اتخاذ رویكردهای حمایتی از سوی دولت این بخش در استان كرمانشاه به پایداری و ثبات رسیده است.
با اقدام های دولت یازدهم بدون افزایش سطح بیش از 940 هزار تن به تولید محصولات زراعی استان كرمانشاه اضافه شده است و میزان تولید محصولات از حدود سه میلیون و 651 هزار تن در سال 92 به بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن در سال 95 افزایش یافته است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
۰ نفر