۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۲۳:۳۰
کد خبر: 82600637
T T
۰ نفر
بدنبال بهره مندي از ظرفيت هاي مناطق آزاد چابهار و انزلي هستيم

انزلي - ايرنا - سفير هندوستان در ايران با اشاره به اهميت برقراري ارتباط با كشورهاي حوزه CIS و غرب آسيا افزود: به دنبال ايجاد ارتباط مناسب با آنها از طريق بهره مندي از ظرفيت هاي موجود در مناطق آزاد چابهار و انزلي ايران هستيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، سوراب كومار عصر يكشنبه در ديدار با مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي اظهار كرد: ايران و هندوستان از نظر تاريخي خيلي نزديك هستند و بايد روابط تاريخي دو كشور را به روابط مدرن تبديل كنيم.
وي با اشاره به فرارسيدن هفتادمين سال توسعه روابط هند و روسيه و بيست و پنجمين سال توسعه روابط هند و جمهوري آذربايجان خاطر نشان كرد: اميدوارم توسعه روابط تجاري و اقتصادي دو جانبه ايران و هندوستان نيز از امسال افزايش يابد.
سوراب كومار با تاكيد بر لزوم برقراري ارتباط مناسب با كشورهاي CIS و غرب آسيا افزود: هندوستان ، اين كشورها را به عنوان همسايگان خود مي داند و به دنبال ايجاد ارتباط مناسب با آنها از طريق بهره مندي از ظرفيت هاي موجود در مناطق آزاد چابهار و انزلي بوده و كشور ايران براي اجراي اين هدف طولاني مدت ، نقش حياتي دارد.
سفير هندوستان در ايران با اشاره به اهميت كريدور نوستراك براي دولت و سرمايه گذاران بخش خصوصي كشورش تصريح كرد: استفاده از مسير نوستراك اهميت بسياري براي كاهش هزينه و زمان حمل و نقل كالا براي توسعه تجاري و اقتصادي دو كشور دارد.
سوراب كومار با اشاره به اينكه ايران دومين عرضه كننده نفت خام به هندوستان است، افزود: كشور ما در تلاش براي توسعه زيرساخت ها در منطقه آزاد چابهار ، خصوصا تكميل پروژه راه آهن چابهار به زاهدان در راستاي اتصال كريدور شمال - جنوب است.
وي با تاكيد برلزوم ساماندهي تجاري و اقتصادي هند و ايران با مذاكرات شركت هاي تجاري معروف دو كشور گفت: بازديد هيات هاي تجاري و اقتصادي ايران و هند از زير ساخت هاي دو كشور و آشنايي سرمايه گذاران هندوستان با امتيازات و معافيت هاي منطقه آزاد انزلي تاثير بسزايي در روابط تجاري و اقتصادي دو كشور دارد.
سفير هندوستان در ايران تصريح كرد: تا كنون براي توسعه روابط تجاري و اقتصادي دو كشور گام هاي كوچكي برداشته شده ولي دورنماي بزرگي براي توسعه روابط همه جانبه ايران و هندوستان وجود دارد.
وي با اشاره به اهميت منطقه آزاد انزلي به عنوان يكي از نقاط بسيار مهم در كريدور نوستراك تاكيد كرد: اين منطقه به عنوان مركز اصلي خطوط كشتيراني به كشورهاي حاشيه درياي خزر و اتصال خطوطي ريلي ايران به آذربايجان و ديگر كشورها از اهميت زيادي در اين كريدور بين المللي برخوردار است.
سوراب كومار با بيان اينكه ايران به عنوان شريك تجاري هندوستان محسوب مي شود تصريح كرد: هدف من از بازديد از منطقه آزاد انزلي، بررسي وضعيت اين منطقه به عنوان منطقه اي فعال در حوزه تجارت بوده و قرار گرفتن آن در مسير كريدور نوستراك براي كشور هند بسيار حائز اهميت است.

** فعال سازي كريدور شمال - جنوب با استفاده از ظرفيت هاي منطقه آزاد انزلي
رئيس هيات مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي نيز در اين ديدار بر فعالسازي كريدور شمال - جنوب با بهره مندي از ظرفيت هاي منطقه آزاد انزلي تاكيد كرد.
رضا مسرور ادامه داد: سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي هندوستان مي توانند با تكيه بر ظرفيت ها و زيرساخت هاي منطقه آزاد انزلي از فرصت هاي تجاري كريدور شمال - جنوب بهره مند شوند.
وي با اشاره به اجراي طرح هاي توسعه اي زير ساختي متعدد در حوزه هاي مختلف خصوصا در زمينه هاي ترانزيت كالا و گردشگري افزود: مجتمع بندري كاسپين به عنوان بزرگترين بندر ايران در درياي خزر و بزرگترين پروژه زيرساختي مناطق آزاد كشور با هدف توسعه مراودات تجاري ، اقتصادي و صادرات به كشورهاي حاشيه خزر و تكميل زيرساخت هاي لازم براي فعال سازي كريدور شمال - جنوب در حال تكميل است.
مسرور با تشريح مزيت هاي موجود و معافيت هاي قانوني منطقه آزاد انزلي در جهت بهره گيري سرمايه گذاران هندي از ظرفيت هاي اين منطقه تاكيد كرد: با تشكيل شركت هاي مشترك ميان بخش خصوصي ايران و هندوستان، مي توان در راستاي صادرات محصولات توليدي از اين منطقه به كشورهاي حوزه CIS اقدام كرد.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي فعاليت بورس كالا در اين منطقه را به عنوان يكي از اركان فعاليت اقتصادي در سطح بين المللي و از ديگر مزيت هاي منطقه آزاد انزلي ذكر و تصريح كرد: با بهره گيري از اين مزيت ها و مشوق ها مي توان در جهت توسعه مبادلات محصولات كشاورزي، پتروشيمي و ساير محصولات مورد نياز بازارهاي داخلي و همچنين براي عرضه در سطح منطقه گام برداشت .
به گزارش خبرنگار ايرنا هندوستان در جنوب آسيا واقع شده و هفتمين كشور پهناور جهان است و پس از چين، پر جمعيت ترين كشور دنيا محسوب مي شود.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است و كشورهاي حاشيه درياي خزر، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS، نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
مزاياي قانوني همچون امكان ثبت، مالكيت و مشاركت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امكان فعاليت بانك ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس كالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
سوراب كومار سفير هندوستان در ايران پيش از حضور در منطقه آزاد انزلي، از طرح ريلي آستارا - آستارا در خاك جمهوري اسلامي ايران نيز بازديد كرد.
خبرنگار: رضا اكبري ** انتشاردهنده: كبيري
7471/2007