۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۹
کد خبر: 82602679
T T
۰ نفر
ادای احترام یونسكو به مریم میرزاخانی و تسلیت به خانواده وی و مردم ایران

تهران - ایرنا- سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) با تسلیت درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی به خانواده وی و مردم ایران اعلام كرد این نهاد همراه با سایر جامعه علمی دنیا به این ریاضیدان ایرانی كه روز شنبه (24 تیرماه) در سن 40 سالگی درگذشت، ادای احترام می كند.

به گزارش امروز سه شنبه ایرنا، یونسكو افزود: میرزاخانی در شكل دهی دوباره به ریاضیات به ویژه علم هندسه پیشرو بود. او همچنین الهام بخش زنان جوان سراسر دنیا و مشوقی برای همه كسانی بود كه در پی فعالیت در علوم پایه یا ریاضیات هستند.
این تارنما تاكید كرد: امید است كه یاد و خاطره وی مشوق زنان جوان باشد تا كلیشه های همیشگی و بی اساس را بشكند. یونسكو به خانواده وی و مردم ایران تسلیت می گوید.
مریم میرزاخانی، ریاضیدان نابغه ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد متولد 13 اردیبهشت 1356در شهر تهران است.
میرزاخانی در سال‌های 1373 و 1374 و در زمان تحصیل در دبیرستان، با كسب مدال طلای المپیاد ریاضی كشوری به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ كنگ و كانادا اعزام شد كه در المپیاد 1995 كانادا علاوه بر كسب مدال طلا، حائز بالاترین امتیاز در بین دانش آموزان جهان شد.
این نابغه ریاضی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات كارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد.
وی بعد از دریافت مدرك دكترای خود از دانشگاه استنفورد به عنوان استادیار وارد دانشگاه پرینستون شد و پس از مدتی تدریس وارد دانشگاه استنفورد شد. مریم میرزاخانی در سال 2014 به خاطر كار بر «دینامیك و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد كه بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است. مدال فلیدز بالاترین مدال در حوزه ریاضیات است.
میرزاخانی پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری سرطان، 24 تیرماه در سن 40 سالگی در یكی از بیمارستان های كالیفرنیای آمریكا دار فانی را وداع گفت.
مارك تسیر لاویگنه رئیس دانشگاه استنفورد در واكنش به درگذشت این نابغه ریاضی ایران و جهان گفت: مریم بسیار زود از پیش ما رفت اما تاثیر وی بر زندگی هزاران زنی كه برای دنبال كردن ریاضی و علمی كه او منبع الهام شان بود؛ زنده خواهد ماند.
اروپام**9423**مترجم: هرمز برادران ** انتشار: زهرا هژبری
۰ نفر