۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82607259
T T
۰ نفر
رئيس شوراي حمل و نقل كرمان: راه آهن استان به مراكز صنعتي متصل شود

كرمان - ايرنا - رئيس شوراي حمل و نقل استان كرمان با اشاره به كثرت معادن و كارخانه هاي صنعتي در استان گفت: راه آهن اين استان بايد با خطوط ريلي به مراكز صنعتي متصل شود.

محمدمهدي بلوردي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: موانع و مشكلات پنهان خطوط ريلي ارزيابي و برطرف شود.
وي با تاكيد به اينكه بايد شركت هاي خصوصي را به سرمايه گذاري ريلي دعوت كنيم گفت: ساخت اولين خط آهن استان به وسيله بخش خصوصي گل گهر سيرجان به طول 180 كيلومتر پذيرفته شده است.
وي اظهار كرد: تاكنون آنطور كه بايد از ظرفيت حمل بار در راه آهن استان كرمان استفاده نشده لذا بايد از رهنمودهاي استاندار كرمان براي بهبود حمل بار معادن و شركت ها استفاده شود.
مديركل راه و شهرسازي استان كرمان با بيان اينكه هر سال 60 ميليون تن بار توسط راه آهن استان كرمان منتقل مي شود افزود: حمل و نقل زميني بار براي بسياري از شركت ها به علت حجم زياد بار به معضلي تبديل شده است.
وي عنوان كرد: در توزيع و بهره برداري قطارهاي استان كرمان ضعف وجود دارد زيرا خطوط ريلي سيرجان - بندرعباس (با 2 خط رفت و برگشت و 300 كيلومتر مسافت) بازدهي مناسبي نداشته و ماه گذشته فقط چهار قطار از سيرجان به سمت بندرعباس رفته است.
بلوردي گفت: مجتمع گل گهر سيرجان به تنهايي در توليد كنستانتره، گندله، فولاد اسفنجي و توليد ورق در افق سال 98 حداقل 16 ميليون تن خروجي بار خواهد داشت.
وي بيان كرد: بارگيري، تخليه و مدت زمان توقف در ايستگاه ها در راه آهن استان بايد اصلاح شود.
رئيس شوراي حمل و نقل استان كرمان افزود: هم اكنون سوخت مورد نياز سيستان و بلوچستان با توجه به درصد بالاي تصادفات جاده اي با تانكر حمل مي شود و انتقال سوخت از خطوط ريلي موجب كاهش ريسك و تسهيل در كارها مي شود كه بايد در دستور كار قرار گيرد.
وي گفت: ابتدا بار راه آهن چابهار به مركز كشور از فهرج در شرق استان كرمان مي گذشت و اكنون از خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد مي گذرد لذا با توجه به حجم زياد بار از اين بندر تجاري نبايد فقط يك خروجي ريلي داشته باشد و ايستگاه فهرج ظرفيت اتصال به اين خط را دارد.
بلوردي تصريح كرد: خط آهن كرمان - زرند - بافق نيز ظرفيت كافي براي مسافربري ندارد و بايد تقويت شود.
خبرنگار: حامد سالاري ** انتشار: رسول محمدحسني
7420/3028