۶ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۴۹
کد خبر: 82613092
T T
۰ نفر
تركيه از آغاز فعاليت سه نيروگاه هسته اي در دست ساخت خود تا سال 2030 خبر داد

آنكارا- ايرنا- برات آلبايراك وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه اعلام كرد كه فعاليت هر سه نيروگاه هسته اي در دست ساخت اين كشور تا سال 2030 آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا، آلبايراك روز جمعه در نشست سياست انرژي ملي و معدن در استانبول گفت: روند مذاكرات براي احداث نيروگاه هسته اي سينوپ نيز به نقطه پاياني رسيده و روند فعاليت نيروگاه هاي هسته اي در سال 2023 با دريافت نخستين راكتور آغاز شده و تا سال 2030 هر سه نيروگاه هسته اي تركيه فعاليت خود را به طور كامل آغاز مي كند.
وي افزود: پايه ريزي نيروگاه هسته اي آك كويو تركيه تا پايان سال جاري ميلادي ادامه خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، تركيه و روسيه در سال 2010 نخستين توافقنامه احداث پروژه نيروگاه هسته اي مرسين - آك كويو را كه به ارزش 20 ميليارد دلار امضا كردند.
بر اساس اين قرارداد، روس‌ها كه از 2 سال پيش عمليات احداث اين نيروگاه را آغاز كرده اند، بايد حداكثر تا سال 2023، اين نيروگاه را با چهار رآكتور هسته‌اي و ظرفيت توليد چهار هزار و 800 مگاوات برق آماده بهره برداري كنند.
نيروگاه هسته‌اي سينوپ تركيه نيز به عنوان دومين نيروگاه اين كشور در سواحل درياي سياه با همكاري كشور ژاپن احداث شده و به بهره برداري خواهد رسيد.
سومين نيروگاه هسته اي تركيه نيز قرار است با همكاري كشور چين احداث شود ولي هنوز مكان و جزئيات احداث آن اعلام نشده و به نظر مي رسد مذاكرات در اين زمينه بين طرفين ادامه دارد.
استفاده از انرژي هسته اي در سال 1962 وارد دستور كار دولت تركيه شد كه درآن سال در ناحيه كوچك چكمجه استانبول از سوي مركز تحقيقات و آموزش هسته اي يك راكتور آزمايشي با قدرت يك مگاوات به نام TR-1 راه اندازي شد.
دولت آنكارا به ويژه شخص اردوغان همواره در مجامع بين المللي از حق كشورها در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حمايت كرده و به صراحت در اين زمينه موضع خود را اعلام و تاكيد كرده است كه قصد دارد در يك دوره بلند مدت، حداقل 20 درصد انرژي برق اين كشور را از طريق نيروگاه هاي هسته اي تامين كند.
گفته مي شود تركيه از نظر منابع اورانيوم و توريوم كه ماده خام انرژي هسته اي به شمار مي رود، غني است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخري