۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82613698
T T
۰ نفر

دیواره غربی آسیاب‌های شوشتر تثبیت می‌شود

۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82613698
دیواره غربی آسیاب‌های شوشتر تثبیت می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر پایگاه جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر گفت: جداره های سقف «تونل بلیتی» و «نهر گرگر» دیواره غربی مجموعه آسیاب های شوشتر تثبیت و مستحكم می شود.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت میراث فرهنگی، تثبیت و استحكام بخشی دیواره غربی مجموعه آسیاب های شوشتر به همراه تثبیت جداره های سقف «تونل بلیتی» و لایه روبی «نهر گرگر» از بالادست بند میزان تا بند ماهی بازان در دستور كار پایگاه میراث جهانی شوشتر قرار گرفت.
بیژن حیدری زاده اضافه كرد: این موضوع در جلسه هیات امنای پایگاه سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر در آبان ماه سال گذشته مطرح و مقرر شد موضوع توسط سازمان آب و برق خوزستان كه متولی امور رودخانه است با نظارت پایگاه جهانی شوشتر انجام شود.
وی افزود: در جلسه اردیبشهت ماه امسال نیز مقرر شد كه اعتبارات لازم توسط سازمان آب و برق مشخص و پس از تامین اعتبار به استانداری خوزستان اعلام و تامین اعتبار شود.
حیدری زاده گفت: درصورت تامین اعتبار، بخش زیادی از بافت تاریخی شوشتر حفظ شده و همچنین از مجموعه آسیاب ها و خانه تاریخی مرعشی رفع خطر خواهد شد.
آنطور كه مدیر پایگاه جهانی شوشتر می گوید: تونل بلیتی یكی از شاهكارهای معماری دستكند مجموعه سازه های آبی شوشتر و در نوع خود بسیار بی نظیر است كه در سالهای گذشته مراحل مرمت و تثبیت سقف و جداره های آن توسط گنجینه آب كشور بلاتكلیف باقی مانده بود كه هم اكنون پس از تامین اعتبار مورد نظر مرمت و تثبیت آن پیگیری خواهد شد.
نهر گرگر شاخه ای مصنوعی از رود كارون است كه در شمال شهر شوشتر توسط بند میزان از رود كارون جدا می شود و راه جنوب را در پیش می گیرد.
این نهر كه با شماره 17599 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، یكی از بزرگترین نهرهای دستكند در ایران است كه از محل جدا شدنش از رود كارون در شمال شوشتر تا پایان مسیر خود كه باز هم به كارون می پیوندد، مسیری حدود 100 كیلومتر طی می كند.
دلیل حفر نهر گرگر آبرسانی از شمال شوشتر و از رود كارون به زمینهای جنوبی شوشتر بوده و عرض آن در طول مسیر در نقاط مختلف متفاوت است كه كمترین عرض آن به طور تقریبی 20 متر و بیشترین عرض آن در محوطه آسیابها و آبشارها حدوداً 90 متر است.
نهر گرگر پس از جدا شدن از رود كارون و پس از طی مسیری حدود 700 متر توسط سد گرگر مسدود می شود و آب نهر توسط سه تونل بزرگ دستكند به نام های بلیتی، سه كوره و دهانه شهر به آن سوی سد انتقال می یابد.
این تونل ها كه در سه سطح متفاوت ایجاد شده اند، آب نهر را به محوطه ای باز كه مجموعه ای از آسیابها در آن قرار دارد، هدایت می كنند و آسیابها توسط این نهر تغذیه می شوند.
آب نهر گرگر پس از چرخاندن پره آسیابها با شدت از صخره ها به سطح رودخانه سرازیر و باعث ایجاد چشم اندازی زیبا و در نتیجه شهرت محوطه با نام آبشارها شده است.
فراهنگ**3079**1055
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب كارگر
۰ نفر