جزئیات تفاهمنامه شهرداری اصفهان و بنیاد مستضعفان برای خط 3 و توسعه خط یك قطارشهری اصفهان

اصفهان - ایرنا - مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین شهرداری اصفهان و بنیاد مستضعفان، عملیات اجرایی خط سه و طرح توسعه خط یك قطارشهری اصفهان توسط شركت‌ های وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

جواد شعرباف روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این تفاهمنامه پنجشنبه گذشته با حضور ' رسول زرگرپور' استاندار اصفهان و ' سعیدی‌ كیا ' رئیس بنیاد مستصعفان انقلاب اسلامی، شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان و مدیران سازمان قطارشهری اصفهان امضا شد.
وی اضافه كرد: بر اساس این تفاهمنامه، عملیات اجرایی سازه تونل، پل و ایستگاه‌های توسعه خط یك قطار شهری اصفهان از ایستگاه قدس ( شهرك كوثر ) تا مقابل دانشگاه صنعتی اصفهان بطول تقریبی پنج كیلومتر و 500 متر توسط شركت های بنیاد مستضعفان انجام خواهد شد.
مشاور عالی شهردار اصفهان افزود: همچنین احداث سازه تونل و ایستگاه‌های خط سه از میدان آزادی تا پایانه جنوب غرب اصفهان بطول بیش از هشت كیلومتر نیز در این تفاهمنامه آورده شده است.
شعرباف ادامه داد: پروژه توسعه خط یك قطارشهری اصفهان بطول 5.5 كیلومتر حدفاصل ایستگاه قدس ( شهرك كوثر ) تا روبروی دانشگاه صنعتی با چهار ایستگاه احداث می شود و قرار است در مدت 30 ماه اجرایی شود.
وی در خصوص خط سوم قطارشهری اصفهان گفت: این خط بطول 57 كیلومتر از ایستگاه آزادی اصفهان آغاز و با عبور از شهرهای فلاورجان، فولادشهر، زرین ‌شهر، شهر جدید مجلسی و كارخانه ذوب آهن اصفهان به ساكنان این مناطق نیز سرویس‌ دهی می كند.
مشاور عالی شهردار اصفهان اظهاركرد: این خط در محدوده شهر اصفهان بیش از هشت كیلومتر طول دارد كه این قطعه توسط بنیاد مستضعفان اجرا می ‌شود.
شعرباف افزود: خط سوم قطار شهری اصفهان از ایستگاه آزادی ( دروازه شیراز ) آغاز می‌ شود و با عبور از بلوار دانشگاه و بلوار ارتش به پایانه جنوب غرب شهر اصفهان واقع در جنوب تقاطع اندیشه می ‌رسد و سپس به سمت فولادشهر و زرین‌شهر امتداد می‌ یابد و قرار است در مدت چهار سال اجرا شود.
وی با اشاره به جزئیات تأمین مالی این قرارداد خاطرنشان كرد: 80 درصد از منابع مالی قراردادهای منعقد شده بصورت غیرنقدی و 20 درصد مابقی بصورت نقدی است كه جزئیات آن در قراردادهای بعدی مشخص خواهد شد.
شعرباف درباره زمان اجرای این خطوط اضافه كرد: عملیات اجرایی این دو خط پس از تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان و طی مراحل و فرایند قانونی آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطارشهری اصفهان از سال 1375 تا 1377 انجام و طرح نهایی خط یك قطار شهری اصفهان ( شمال به جنوب ) به طول 12،5كیلومتر در سال 1380 مصوب و عملیات ساخت تونل آن آغاز شد.
با اضافه شدن مسیر خیابان كاوه به قدس بطول 7،7 كیلومتر اینك خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب به طول 20،12 كیلومتر در دست احداث است.
بخش نخست قطار شهری اصفهان از شهرك قدس تا میدان شهدا بطول 11كیلومتر با 10 ایستگاه از جمله ایستگاه های قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر و كاوه پس از 14 سال در مهر سال 1394افتتاح شد.
مرحله دوم خط یك قطارشهری اصفهان حد فاصل میدان شهدا تا چهار راه تختی این شهر از جمله طرح های حائز اهمیت برای شهروندان اصفهانی است كه 12 آبان سال گذشته ( 1395 ) در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
بخش دیگر خط یك قطارشهری اصفهان از چهار راه تختی تا میدان آزادی این شهر قرار است نیمه نخست امسال به بهره برداری برسد.
پروژه توسعه خط یك قطارشهری اصفهان بطول 5.5 كیلومتر حدفاصل ایستگاه قدس ( شهرك ) تا روبروی دانشگاه صنعتی با چهار ایستگاه، قرار است در مدت 30 ماه اجرایی شود.
مرحله اول خط 2 قطار شهری اصفهان نیز از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) و مرحله دوم آن از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس است.
خط 2 قطار شهری اصفهان به مسافت 23.5 كیلومتر و با 22 ایستگاه قرار است شهرك امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مركز این كلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل كند.
همچنین خط سوم قطارشهری اصفهان كه از ایستگاه آزادی آغاز می‌ شود با عبور از بلوار دانشگاه و بلوار ارتش به طول 8.8 كیلومتر در شهر اصفهان با هفت ایستگاه طراحی شده و به پایانه جنوب غرب شهر اصفهان واقع در جنوب تقاطع اندیشه می ‌رسد و سپس به سمت فولادشهر و زرین‌شهر، امتداد می ‌یابد.
خط سوم قطارشهری اصفهان دارای 57 كیلومتر طول بوده و از ایستگاه آزادی آغاز می‌شود.
قرار است كه این خط پس از عبور از 8.8 كیلومتر در شهر اصفهان، به مناطق و شهرهای فلاورجان، فولادشهر، ذوب‌آهن، زرین‌شهر و شهر جدید مجلسی برسد.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر