۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82615041
T T
۰ نفر

ركورد شكني مصرف برق در مازندران با افزايش 6 درصدي

۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82615041
ركورد شكني مصرف برق در مازندران با افزايش 6 درصدي

ساري - ايرنا - مدير عامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان گفت كه گرماي هواي در روز شنبه هفتم مرداد (ديروز) ، ركورد ميزان مصرف برق در اين استان را با افزايش 6 درصدي نسبت به بيشترين مصرف ثبت شده در گذشته ، شكست .

حسين افضلي روز يكشنبه در گفت و گو با خبر نگار ايرنا ميزان مصرف روز گذشته برق در مازندران را 2 هزار و 810 مگاوات اعلام كرد و افزود كه اين ميزان 55 مگاوات بيشتر از آخرين ركورد شكني مصرف در سال گذشته بود.
وي بيشترين ميزان مصرف سال گذشته برق در مازندران را با 2 هزار و 745 مگاوات مربوط به روز 25 مرداد اعلام كرد.
شهروندان مازندراني ديروز شاهد كم سابقه ترين گرماي هوا در سال هاي اخير بودند و دماي هوا در بعضي از مناطق استان از مرز 40 درجه فراتر رفته بود.
رطوبت بالاي هواي مازندران سبب مي شود تا گرماي هوا دستكم پنج درجه بيشتر از دماي ثبت شده در ايستگاههاي هواشناسي احساس شود.
استانداري مازندران هم با توجه به پيش بيني افزايش دماي هوا براي سومين بار در دو هفته گذشته ساعت كار ادارات استان را براي ديروز و امروز تغيير داد تا ميزان مصرف برق كاهش يافته و از قطعي آن در زمان پيك مصرف جلوگيري شود.
با اين وصف ، افزايش زياد مصرف در روز گذشته سبب شد تا يك پست انتقال برق در شهرستان آمل دچار آتش سوزي شده و برق بخشي از مشتركان اين شهرستان و شهرهاي همجوار براي ساعاتي قطع شود.
** قطعي برق در برخي مناطق
مدير عامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان اظهار داشت : افزايش ميزان مصرف و بار ترافيكي سنگين بر سيم ها در روز گذشته سبب شد تا در برخي مناطق قطعي موقت برق رخ دهد.
افضلي با بيان اينكه هم اكنون تامين 20 درصد برق شهرستان آمل را از دست داده ايم ، افزود : تا پايان امروز اين مشكل به صورت كامل رفع مي شود اما در ديگر نقاط استان قطعي برق نداريم .
وي گفت كه تعطيلي زود هنگام ادارات و واحدهاي توليدي شهرك هاي صنعتي و همچنين ورود ژنراتور هاي ديزل اين واحد ها به مدار در دو روز گذشته سبب كاهش حدود 100 مگاواتي مصرف برق شد و كمك چشم گيري به برق رساني به منازل كرد .
** كمبود برق در فصل تابستان
افضلي همچنين با اشاره به مصرف بيش از 2 هزار و 800 مگاواتي برق در استان مازندران ، گفت : ميزان توليد برق در استان مازندران حدود 2 هزار مگاوات است .
وي ميزان كمبود برق استان در پيك مصرف تابستاني را حدود يكهزار مگاوات برآورد كرد و افزود كه اين كمبود از شبكه سراسري و استان هاي همجوار و همچنين از تركمنستان تامين مي شود .
افضلي فشار بيش از حد مصرف به شبكه انتقال را خسارت زا دانست و گفت كه پنج دستگاه ترانسفورماتور در چند هفته اخير به علت افزايش دماي هوا خراب شد كه جايگزيني هر يك بيش از 150 ميليون ريال هزينه دارد.
وي همچنين خسارت وارده شده ناشي از آتش سوزي پست فشار قوي 230 كيلوولت بابكان آمل را كه منجر به قطعي برق در تعدادي از شهرستان هاي مركزي مازندران در روز گذشته شد ، حدود 20 ميليارد ريال اعلام كرد .
شركت برق منطقه اي مازندران پيش از اين پيش بيني كرده بود كه ممكن است اين استان به صورت مقطعي و نقطه اي دچار قطعي شود.
در سال جاري در برخي روزها نسبت به روزهاي مشابه سال 95 در استان مازندران ميزان مصرف برق تا حدود 40 درصد افزايش داشته است .
توزيع برق در استان مازندران توسط دو شركت توزيع برق مازندران و شركت توزيع برق غرب استان مديريت مي شود كه در مجموع بيش از 2 ميليون و 200 هزار مشترك را پوشش مي دهند .
خبرنگار : رضا غلامي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7335/1654