۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82616202
T T
۰ نفر
نبود اطلاع رسانی، علت سهم ناچیز  مشاركت زنان در اهدای خون

زنجان - ایرنا - طبق آمارهای اعلام شده تنها 4،38 درصد از سهم اهدای خون در كشور مربوط به بانوان است و این درحالی است كه نیمی از خونهای اهدایی صرف درمان این قشر می شود.

به گزارش ایرنا، 95 درصد اهداكنندگان خون را مردان تشكیل می‌دهند و آمارهای سال گذشته نیز نشان می دهد زنان كه بیشترین جمعیت كشور را تشكیل می دهند در این امر نقش كم رنگ تری دارند و آگاهی دهی و اطلاع رسانی های لازم در این خصوص اثر گذاری بهتری به دنبال دارد.
باور غلطی كه در بین زنان برای اهدا نكردن خون وجود دارد، ترس از كم‌خونی است و این در حالی است كه آمار كم‌خونی در بین زنان ایرانی حدود 20 درصد است، یعنی از هر پنج زن ایرانی ممكن است یك نفر دچار كم‌خونی باشد، اما چهار نفر سالم هستند و این آماری نیست كه بتواند همه زنان را از اهدای خون منصرف كند.
اهدای خون اهمیت زیادی دارد چرا یك كیسه خون اهدا شده، تبدیل به چهار فرآورده خونی می‌شود و می تواند جان حداقل چهار نفر را در شرایط بحرانی نجات دهد.
طبق اعلام بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون كشور، تنها 4،38 درصد از سهم اهدای خون در كشور مربوط به بانوان است و این آمار سهم ناچیز این قشر تاثیر گذار جامعه را نشان می دهد.
وی اظهار كرده بود، اغلب كشورهای پیشرفته جهان در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه ای به اهدای خون بانوان دارند به عنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون بانوان همانند اهدای خون آقایان 50 درصد است.
این سخنگو خاطرنشان كرده بود، در كشورمان طی سال گذشته از 2 میلیون و 100هزار و 914 واحد خون اهدایی تنها 91 هزار و 319 واحد سهم بانوان بوده است كه نشان می دهد تنها 4،38 درصد از سهم اهدای خون در كشور مربوط به بانوان است.
بنا به گفته متولیان امر انتقال خون استان زنجان زنان این استان نیز در اهدای خون سهم بسیار كمتری داشته و فرهنگ غالب و ترس از اهدای خون از علل استقبال نكردن آنان به شمار می رود.
فریبا ملاپور 38 ساله یكی اهدا كنندگان مستمر در زنجان است كه تاكنون 40 بار به این امر خداپسندانه اقدام كرده و جزو بانوانی است كه بیشترین تعداد اهداء را به نام خود ثبت كرده است.
وی در این ارتباط می گوید: اولین باری كه نسبت به اهدای خون اقدام كردم سال 81 بود و با وجود اطلاعات اندكی كه داشتم برای كنجكاوی تمایل داشتم از نحوه و مراحل اهدای خون آگاهی داشته باشم و به مركز انتقال خون مراجعه كردم.
این اهدا كننده مستمر ادامه می دهد: اولین باری كه خون اهداء كردم، مادرم مخالف كار من بود، چون معتقد بود یك خانم نمی تواند مانند مردان اهدای خون داشته باشد و این موضوع به دلیل تصورات نادرست و نبود آگاهی لازم بود.
وی ابراز می كند: پس از سه بار اهدای خون متوجه شدم با این كار احساس سبكی و راحتی دارم و با به كارگیری توصیه های پزشكان مستقر این رویه را ادامه دادم.
این اهدا كننده خاطرنشان می كند: این اقدام موجب شد دیگر اعضای خانواده ام و حتی پدر و مادرم نسبت به اهدای خون تشویق و ترغیب شوند و احساس خوشایندی از این عمل داشته باشند.
وی بیان می كند: اهدای خون علاوه بر نجات جان بیماران، برای فرد اهدا كننده نیز احساس خوشایند و راحتی دارد و با توجه به تعداد دفعات مجاز برای اهدای خون از سوی بانوان، بی صبرانه و مشتاقانه در هر نوبت این كار را انجام می دهم.
ملاپور می افزاید: زنان سه بار در سال و مردان چهار بار در سال می توانند خون اهدا كنند.
وی اظهار می كند: اطلاع رسانی موثر رسانه های گروهی می تواند به ترویج و نهادینه شدن اهدای خون منجر شود و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
این اهدا كننده ادامه می دهد: با اهدای مستمر مشكل خاصی از قبیل فقر آهن نداشتم چرا كه برای فرد اهدا كننده خون، قرص آهن تجویز می شود و علاوه بر آن این موضوع به نحوه تغذیه مناسب نیز بستگی دارد.
وی خاطرنشان می كند: اهدای خون علاوه بر نجات بیماران جلوه ای از عشق و نوعدوستی است كه حسی زیبا و وصف ناپذیر به اهدا كننده خون می دهد.

*** كم خونی از علل اهدا نكردن خون بانوان
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا كنندگان اداره كل انتقال خون استان زنجان نیز ادامه می دهد: فرهنگ نادرست و رایج در میان بانوان، از جمله دلایل عدم اهدای خون در این قشر بوده و اینكه فكر می كنند آنومی فقر آهن دارند و به غلط تصور می كنند دچاركم خونی هستند، در صورتی كه در پایگاه انتقال خون فیلترهای خاصی وجود دارد و خانومی كه برای اهدای خون مراجعه می كند، در اتاق اهدا به لحاظ هموگلوبین خون چك می شود و اگر دچارآنومی آهن باشد، مراحل بعدی انجام نمی گیرد.
وی یادآوری كرد: ترس بانوان از سوزن و اجازه ندادن همسران نیز از دیگر مشكلات این بخش بوده و از طرفی بانوانی هستند برای اهدای خون مراجعه و به نحوی این كار را انجام می دهند كه همسران آنها اطلاعی از این موضوع نداشته باشند، كه همه این موارد در بی رغبتی این قشر برای اهدای كردن خون موثر است.

*** سهم 4.3 درصدی سهم زنان زنجانی در اهدای خون
علیجانی می افزاید: سهم اهدای خون زنان در برخی كشورهای اروپایی به 50 درصد می رسد و اطلاع رسانی های كافی در كشور می تواند سهم اهدای خون زنان را در كشور بیش از گذشته ارتقا دهد.
وی اظهار می كند: بانوان اهدا كننده خود مبلغ اهدای خون هستند و می توانند در جامعه مروج باشد، بدون آنكه با مشكل خاصی مواجه شوند و آگاهی بخشی ها نیز می تواند این قشر را با این مقوله بیش از گذشته آشنا كند.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا كنندگان اداره كل انتقال خون استان زنجان ادامه می دهد: طی چهار ماهه امسال 752 نفر به پایگاه انتقال خون شهر زنجان مراجعه كردند كه از این تعداد 322 نفر موفق به اهدای خون شدند كه سهم 4.3 درصدی را نشان می دهد.
وی یادآوری می كند: طی مدت مشابه سال گذشته نیز 675 نفر از بانوان استان به پایگاه انتقال خون شهر زنجان مراجعه كردند كه از این تعداد 369 نفر اهدای خون داشتند كه سهم 4.9 درصدی را نشان می دهد.
وی ابراز می كند: موضوع مهمی كه وجود دارد این است كه بانوان برای اهدای خون با فشار خون بسیار پایینی به پایگاه انتقال خون مراجعه می كنند و بر این اساس برای رفع این مشكل فرد مراجعه كننده باید یك وعده غذای كامل را میل كرده باشد و علاوه بر آن نیز یك روز قبل و همان روز نیز مایعات فراوان مصرف كرده باشد تا پس از اهداء خون با كاهش فشار خون مواجه نشود.
علیجانی می افزاید: بانوان اهدای كننده خون، 24 ساعت پس از اهداء نیز نباید فعالیت جسمی شدید داشته باشند و از طرف دیگر به بازویی كه از آن محل خونگیری شده، نباید فشار وارد شود، چرا كه احتمال خونریزی وجود دارد.
علیجانی می افزاید: زنان شیرده و باردار از اهدای خون معاف هستند.
وی خاطرنشان می كند: هم اكنون مصادف با گرمای تابستان شمار مراجعه كنندگان برای اهدای خون در این استان نیز به مراتب كاهش یافته است.
7320/6085
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
۰ نفر