يكي از سالم ترين و كيفي ترين برنج گيلان طي سال هاي اخير در حال برداشت است

رشت - ايرنا - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي گيلان گفت: امسال به دليل شرايط مساعد آب و هوايي، مبارزه بيولوژيك با آفات و كاهش قابل توجه مصرف سموم، يكي از سالم ترين و كيفي ترين برنج هاي استان طي سال هاي اخير در حال برداشت است.

حبيب جهانساز روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اعلام اين مطلب اظهار داشت: نسبت به سلامت برنج هاي توليدي استان اطمينان كامل داريم و آماده ارائه نمونه به مراجع ذيصلاح براي تاييد علمي سلامت اين محصول هستيم.
وي افزود: امسال در بخش هاي زيادي از شاليزارهاي استان گيلان، به جاي سموم شيميايي از مبارزه بيولوژيك استفاده شد كه با شرايط مساعد آب و هوايي، نسل هاي سوم و چهارم كرم ساقه خوار فرصت رشد نيافت.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي گيلان به همه شاليكاران استان توصيه كرد كه در زمان حاضر از سمپاشي خودسرانه شاليزارها خودداري و در صورت بروز موردي از آفات، با كارشناسان گياه پزشكي مشورت كنند.
جهانساز گفت: هم اكنون 93 درصد شاليزارهاي استان در حال خوشه دهي است و به كشاورزان توصيه مي كنيم با هدف پيشگيري از ريزش خوشه ها هنگام برداشت، نگذارند خوشه در زمين كاملاً برسد و زماني كه حدود 85 درصد خوشه به رنگ طلايي شد، اقدام به برداشت كنند.
وي خاطرنشان كرد: اكنون دوره نياز شاليزارهاي استان به آبياري تمام شده و شاليزارها هم نيازي به سمپاشي براي مقابله با بيماري ويروسي بلاست و كرم ساقه خوار برنج ندارند.
به گفته جهانساز ، سه هزار دستگاه كمباين دروگر و بيش از 800 دستگاه ماشين بسته بندي كاه و كلش براي خدمت رساني به شاليكاران استان آماده شده؛ خوشبختانه با اقبال عمومي مصرف كنندگان به برنج ارگانيگ و با كيفيت داخلي طي چند سال اخير، همه توليدات سالانه به بازار مصرف عرضه مي شود و بر خلاف سال هاي گذشته، هيچ برنجي در انبارهاي كشاورزان و كارخانه داران باقي نمي ماند.
به گفته معاون سازمان جهاد كشاورزي گيلان، در حال حاضر انواع برنج خارجي از كيلويي سه تا هفت هزار تومان و انواع برنج داخلي از كيلويي 9 تا 13 هزار تومان در بازار عرضه مي شود و در واقع مصرف كننده قيمت كيفيت برنج را پرداخت مي كند و دستش براي انتخاب باز است.
استان گيلان 238 هزار هكتار اراضي شاليكاري دارد كه سالانه يك ميليون و 160 تن شلتوك از آن استحصال مي شود و از اين ميزان حدود 750 تن برنج سفيد با كيفيت بدست مي آيد.
از مجموع اراضي زير كشت برنج استان طي سال زراعي جاري، 103 هزار هكتار كشت مكانيزه بوده و براي برداشت 130 هزار هكتار محصول با كمباين برنامه ريزي شده است.
بيش از 317 هزار بهره بردار بخش شاليكاري گيلان همه ساله براي كاشت برنج ، ابتدا در فصل زمستان دو نوبت زمين هاي شاليزاري را همزمان با بارش هاي زمستانه شخم مي زنند تا هم زمينه نفوذ آب به خاك را فراهم آورند و هم نسل آفات باقيمانده در پوشش گياهي نابود شود.
پس از آن در نيمه اول فروردين ماه، خزانه گيري نشاء برنج آغاز مي شود و از نيمه دوم فروردين تا پايان نيمه اول ارديبهشت ماه، نشاء برنج دستي يا مكانيزه به زميني كه از قبل با تيلر آماده و سپس آب تخت شده، منتقل مي شود.
از نيمه دوم ارديبهشت ماه تا اواسط نيمه اول تيرماه نيز فصل داشت برنج است كه در اين مدت، وجين و مراقبت هاي گياهي انجام مي شود. از اواخر نيمه دوم تير تا پايان شهريورماه نيز به تناسب جدول زمان كاشت، فصل برداشت برنج در استان گيلان است.
استان گيلان بزرگترين توليدكننده ارقام بومي و باكيفيت برنج در كشور است و رتبه اول كشور را از لحاظ سطح زيركشت و همچنين رتبه دوم توليدكننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر، سپيدرود و خزر جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود.
بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
سال گذشته (1395) همچنين نخستين رقم مادري برنج پرمحصول گيلانه، نيمه مردادماه در رشت برداشت شد. از خصوصيات بارز رقم گيلانه پا كوتاهي، زودرسي و كيفيت پخت بسيار مطلوب همانند ارقام محلي ايراني با عملكرد بيشتر از ارقام بومي است.
خبرنگار : نصرالله ابراهيمي ** انتشاردهنده: كبيري
6070 / 2007