۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82624446
T T
۰ نفر
كارآمدي و هماهنگي با رئيس جمهوري، مهم‌ترين شاخص چينش كابينه

تهران- ايرنا- روزنامه ايران در گفت‌وگو با نمايندگان مجلس و فعالان سياسي، نوشت: حالا ديگر واقعاً فصل كابينه دوازدهم رسيده، فصل معرفي آن توسط رئيس جمهوري و گرفتن رأي اعتماد از مجلسي‌ها. فصلي كه هفته‌هاست براي تحولات آن رايزني و گفت‌وگو مي‌شود.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: گروه‌هاي مختلف درباره شاخص‌هاي وزراي كابينه حرف‌هاي زيادي زده‌اند و البته در اين بين هم يكديگر را كم متهم به سهم‌خواهي نكرده‌اند. با اين حال حداقل هيچ كدام از فراكسيون‌هاي مجلس به جز شاخصه‌هاي كلي، مصداقي براي وزارتخانه‌ها به رئيس جمهوري معرفي نكرده‌اند. در يك هفته اخير هم بحث ليست‌هاي مختلف مورد گمانه‌زني در فضاي مجازي داغ‌تر از قبل شده بود. ليست‌هايي كه نزديكان دولت هيچ كدام از آنها را تأييد نكرده‌اند. اين يعني آنكه براي مشخص شدن ليست نهايي تنها بايد منتظر باز شدن پاكت نام وزراي پيشنهادي توسط هيأت رئيسه مجلس بود. اما نگاه گروه‌هاي مختلف داخل و خارج مجلس به يك كابينه توانمند و كارآمد چيست؟ آنها با چه شاخصه‌هايي به كابينه پيشنهادي آينده نگاه مي‌كنند. اينها سؤالاتي است كه با برخي از نمايندگان مجلس و چهره‌هاي سياسي در ميان گذاشته‌ايم.

** انطباق با شعارهاي رئيس جمهوري
تقريباً هيچ كسي نيست كه بر لزوم كارآمد بودن كابينه تأكيد نكند. سه نماينده از سه طيف مجلس هم همين نظر را دارند؛ بهرام پارسايي از فراكسيون اميد، شهباز حسن‌پور از فراكسيون مستقلين و حسينعلي حاجي دليگاني از فراكسيون اصولگرايان. هر سه اين نمايندگان در موضوع ديگري هم متفق‌القول هستند كه فراكسيون آنها در گفت‌وگو با رئيس جمهوري و نزديكان وي درباره وزراي پيشنهادي سراغ مصاديق نرفته و تنها به بيان شاخصه‌ها پرداخته، چرا كه از نظر آنها ورود به مصاديق حق قانوني خود رئيس جمهوري است.

بهرام پارسايي درباره شاخصه‌هاي يك كابينه توانمند به «ايران» مي‌گويد: «آقاي رئيس جمهوري با وعده‌ها، شعارها و بيان مطالباتي به اين جايگاه رسيده كه در واقع نشان مي‌دهد اكثريت جامعه ما به دنبال چه چشم‌اندازي براي آينده است. به همين اعتبار كابينه توانمند بايد بتواند پاسخ مناسبي براي رسيدن به اين چشم‌انداز داشته باشد.»

وي اعتقاد دارد: «يكي از پارامترهاي مهم كابينه توانمند اين است كه ديدگاه عمومي آن منطبق با شعارهاي انتخاباتي رئيس جمهوري باشد و در كنار اين توانايي لازم براي تحقق آن را هم در آن ببينيم.»

وي مي‌افزايد: «اگر مديري داراي توان اجرايي بالا باشد اما شعارها و جهت‌گيري‌هاي عمومي دولت را قبول نداشته باشد، اگر در كابينه عضو شود از سطح توانمندي كابينه و كارآمدي آن خواهد كاست.»

به گفته پارسايي، «توانمندي كابينه را هم بايد در توان تك تك وزرا ديد و هم همسويي و هماهنگي آنها در كارهاي اجرايي.» وي تأكيد مي‌كند: «البته اين همسويي به معناي تعلق به جريان سياسي خاصي نيست و بايد بيشتر از نظر فني و كارشناسي به آن نگاه كرد.»

** توانمندي تابع گرايش سياسي نيست
حسن پور عضو فراكسيون مستقل‌ها هم معتقد است: «چهار سال پيش رو مجال دوم آقاي روحاني براي فعاليت در كشور است و بعد از آن خود ايشان به عنوان اولين فرد بايد پاسخگوي اين دوره باشند. بنابراين از نظر من وزير كارآمد كسي است كه بتواند طوري عمل كند كه در وهله اول بعد از چهار سال، شخص رئيس جمهوري توان دفاع از وي را داشته باشد.»

وي مي‌گويد: «خلاصه كردن كارآمدي در بينش‌هاي سياسي يك نوع تنگ‌نظري است كه بايد از آن عبور كنيم.»

اين نماينده عضو كميسيون برنامه و بودجه مي‌گويد: «در كار اجرايي اول از هر چيز تخصص‌ها و توانايي‌ها بايد تأثيرگذار باشند و ما اگر اين مهم را تابعي از گرايش‌هاي سياسي بگيريم قطعاً به توانمندي كابينه لطمه زده‌ايم. به همين دليل مجلس هم قطعاً بيش از گرايش سياسي به توان وزراي پيشنهادي براي حل مسائل نگاه خواهد كرد.»

او مي‌گويد: «گرايش‌هاي مختلف مجلس تاكنون بدون اينكه رئيس جمهوري را با مصاديق خاص افراد تحت فشار بگذارند تنها شاخصه‌ها را بيان كرده‌اند و در روز رأي اعتماد هم بر اساس همين شاخصه‌ها رأي خواهند داد.»

** دولتي براي همه مردم
حسينعلي حاجي دليگاني، از طيف منتقدان دولت هم مي‌گويد براي اصولگرايان مجلس هم اصلاح‌طلب يا اصولگرا بودن وزراي پيشنهادي يك اهميت درجه چندم است و بيش از هر چيز بايد كارآمدي وزرا مد نظر باشد.

وي مي‌گويد: «ما وزراي اصلاح‌طلبي داريم كه اكنون به دليل كارنامه خوبشان مورد حمايت اصولگرايان مجلس هستند و بارها از آنها نام آورده شده و اصولگراياني هم داريم كه كارنامه آنها مورد انتقاد است. بنابراين آنچه از منظر ملي و براي حقوق ملت مهم است خروجي كار يك مدير است كه بايد مورد ارزيابي قرار بگيرد.»

وي مي‌افزايد: «همان طور كه رئيس جمهوري هم گفتند كه از اين به بعد رئيس جمهوري همه مردم ايران هستند و نه آن طيفي كه به ايشان رأي داده اند. بنابراين هم كابينه ايشان بايد در همين جهت تعيين شود و هم ما در مقام نماينده بايد با همين نگاه به وزرا رأي دهيم.»

اين عضو فراكسيون اصولگرايان تأكيد مي‌كند: «شاخصه‌هاي توانمندي كابينه از نگاه نمايندگان در راستاي گرايش‌هاي سياسي قرار نمي‌گيرند و اين دو موضوع دو چيز متفاوت هستند كه كاركردي مجزا دارند.»

** كابينه در مسير رئيس جمهوري
در همين حال در بيرون مجلس هم كارشناسان معتقدند كه در خيلي جاها شاخصه كارآمدي كابينه الزاماً با گرايش سياسي گره نمي‌خورد.

احمد شيرزاد، نماينده اسبق مجلس و فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين باره به «ايران» مي گويد: «الزاماً هر اصلاح‌طلبي توانمند نيست و هر اصولگرايي ناتوان. در واقع گرايش‌هاي سياسي بر تفاوت ديدگاه‌ها براي ريل‌گذاري جامعه و نوع اداره آن تأكيد دارند. از اين حيث يك كابينه توانمند الزاماً يك تعريف سياسي چارچوب‌دار خصوصاً در كشور ما ندارد.»

وي مي‌افزايد: «اما در كنار اين موضوع مسأله مهم اين است كه وزرا فارغ از گرايش سياسي خود بايد بتوانند در يك مسير يعني در جهت مسيري كه قبلاً رئيس جمهوري براساس آن از مردم رأي گرفته هماهنگ شوند و شايد در اين مسير يك اصولگرا با يك اصلاح‌طلب بيشتر توان همكاري داشته باشند تا دو نفر از يك جريان فكري و سياسي.»

به گفته شيرزاد «گرايش سياسي تنها قسمتي از فاكتورهاي توانمندي را مشخص مي‌كند و اين موضوع يعني كارآمدي و توانمندي كابينه نيازمند در نظر گرفتن مسائل بيشتر و وسيع‌تري است.»

** توانمندي و ظرفيت ملي
همچنين ابوالقاسم رئوفيان، عضو جبهه ايستادگي و فعال سياسي اصولگرا هم معتقد است: «خلاصه كردن كارآمدي وزرا و كابينه در گرايش‌هاي سياسي ظلم به توانمندي ملي ما است.»

وي مي‌گويد: «هر چقدر هماهنگي در كابينه اهميت داشته باشد، بايد بدانيم استفاده از ظرفيت ملي ما در سطوح مديريتي هم داراي اهميت است و در واقع بايد بين اين هماهنگي و استفاده از تمام ظرفيت مديريتي كشور يك تعادل برقرار شود و اين تعادل هر چقدر پايدارتر شود، كابينه بعدي توانمندتر و كارآمدتر خواهد بود.»

*منبع: روزنامه ايران؛ 1396،5،17
**گروه اطلاع رساني**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي