مطالبه گری نزد اهالی رسانه باید تبدیل به فرهنگ شود/ایرنا رسانه ای معتدل و پیگیر

كرمانشاه- ایرنا- جمعی از مسئولان و مدیران ارشد استان كرمانشاه همزمان با روز خبرنگار با تقدیر از تلاش ها و زحمات این قشر در طول یكسال گذشته، عنوان كردند كه مطالبه گری نزد اهالی رسانه باید تبدیل به فرهنگ شود تا كرمانشاه بیش از پیش در مسیر توسعه و شكوفایی قرار گیرد.

مجتبی نیك كردار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كرمانشاه، فضل الله رنجبر فرماندار كرمانشاه و مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولانی بودند كه در گفتگوهای جداگانه با خبرنگار ایرنا، از تلاش های اهالی رسانه قدردانی و بر پاسخگو بودن مدیران به این قشر و مطالبه گری از سوی رسانه ها تاكید كردند.

** رسانه های موفق آن هایی هستند كه به مردم امیدواری می دهند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كرمانشاه در این گفتگو با بیان اینكه رسانه ها به سه دسته تقسیم می شوند، گفت: گروه اول كه رسانه های موفقی هستند، آن هایی هستند كه به مردم امیدواری می دهند و واقعیات را منعكس می كنند.
مجتبی نیك كردار افزود: مردم اصلی ترین و بزرگترین سرمایه های اجتماعی هر كشوری هستند كه اگر نسبت به آینده كشور خود امیدوار باشند به طور قطع در بهبود وضعیت جامعه مشاركت جدی تری خواهند داشت.
وی ادامه داد: این دسته از رسانه ها علاوه بر اینكه واقعیت جامعه و اقدام های صورت گرفته را به رشته تحریر در می آورند، كمی ها و كاستی ها را نیز می بینند و رفع آن ها را از مسئولان مطالبه می كنند.
نیك كردار خاطرنشان كرد: دسته دیگر رسانه ها دقیقا برعكس گروه اول رفتار می كنند به گونه ای كه حتی كارهای بزرگ صورت گرفته را پوشش خبری نمی دهند و یا با كم اهمیتی از كنار آن رد می شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كرمانشاه افزود: به عنوان نمونه موضوع پایان ریل گذاری قطار كرمانشاه یك اتفاق مهم در تاریخ این استان به حساب می آید اما برخی از رسانه ها این موضوع را اصلا پوشش ندادند و بسیار بی تفاوت از كنار آن گذشتند.
وی تصریح كرد: قلم زدن در راهی كه مردم را ناامید كند تنها باعث كاهش سرمایه های اجتماعی می شود كه این در نهایت به ضرر نظام و كشور خواهد بود.
نیك كردار ادامه داد: این دست رسانه ها با سیاه نمایی و بزرگ جلوه دادن خبرهای منفی و در مقابل با عبور از خبرهای امیدآفرین برای مردم سعی در جذب مخاطب دارند كه امیدوارم به خودشان آمده و به دور از حب و بغض های جناحی به انتشار اخبار بپردازند.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: دسته سوم نیز رسانه هایی هستند كه غالبا كاری به مسائل روز ندارند و بیشتر خبرهای جنجالی را دنبال می كنند كه می توان به آن ها رسانه زرد لقب داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر پاسخگویی مسئولان به رسانه ها تاكید كرد و گفت: اعتقاد من بر این است كه هر فردی كه مسئولیتی را می پذیرد باید به مردم و یا رسانه ها به عنوان رابط بین خودشان و جامعه پاسخگو باشند.
نیك كردار تاكید كرد: پاسخگویی در قبال كارهای صورت گرفته و وظایف محوله یكی از مواردی است كه مسئولان حتما باید آن را رعایت كنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كرمانشاه در ادامه با تقدیر از تلاش ها و زحمات خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: بدون شك ایرنا در دسته اول رسانه ها قرار می گیرد چرا كه همواره به دنبال بیان حقایق و دادن امیدواری به مردم بوده است.
وی در پایان گفت: ایرنا در عین حال كه اقدام های صورت گرفته را منتشر و آن ها را به اطلاع عموم می رساند هرجایی كه ضعف و ایرادی هم بوده دلسوزانه بیان كرده و در زمره موفق ترین رسانه های استان بوده است.

** خبرنگاران كرمانشاه در یكسال اخیر كارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند
فضل الله رنجبر فرماندار كرمانشاه نیز در گفتگو با ایرنا، ضمن تبریك روز خبرنگار گفت: این قشر فرهیخته در طول یكسال اخیر كارنامه قابل قبولی از خود به نمایش گذاشتند و توانستند در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیت عمومی به خوبی اطلاع رسانی و روشنگری كنند.
وی با مناسب ارزیابی كردن ارتباطات جامعه مطبوعات با مدیران استان، بر مطالبه گر بودن رسانه ها نیز تاكید كرد و گفت: این مطالبه گری باید تبدیل به یك فرهنگ عمومی در جامعه و بین اقشار مختلف مردم شود.
رنجبر گفت: جامعه ای موفق خواهد بود كه مطالبه گری برای تحقق اهداف توسعه ای وجود داشته باشد و این را خبرنگاران می تواند به جامعه و آحاد مختلف مردم انتقال دهند.
فرماندار كرمانشاه در ادامه و با بیان اینكه مدیران و مسئولان استان باید به مردم و خبرنگاران پاسخگو باشند، یادآوری كرد: دنیای جدید دنیای پاسخگویی است چرا كه ارتباط پیوسته بین مسئولان و رسانه ها و مطلع شدن مردم از اقدام های صورت گرفته و یا در دست اجرا از طریق مطبوعات، می تواند شرایط بهترین را برای جامعه ایجاد كند.
وی همچنین از ایرنا به عنوان رسانه ای موفق و معتدل در بین جامعه رسانه ای استان یاد كرد و گفت: خبرنگاران ایرنا همواره برای حفظ وحدت در جامعه و تحقق اهداف توسعه ای استان تلاش كرده اند كه جای قدردانی دارد.

** اقدام های خوبی در دولت تدبیر و امید برای خبرنگاران صورت گرفت
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمانشاه نیز اظهار كرد: در دوران چهار سال اول ریاست جمهوری آقای روحانی و دولت تدبیر و امید اقدام های خوبی برای خبرنگاران صورت گرفت كه مهمترین آن ها برقراری مجدد بیمه این قشر بود.
حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: نكته مورد توجه در این خصوص كه می توان به آن اشاره كرد این است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشریات محلی را موظف كرده كه خود آن ها خبرنگارانشان را بیمه كنند.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد یكی از شروط پرداخت یارانه به نشریات محلی را بیمه كردن خبرنگاران عنوان كرده تا اهل رسانه ای نباشد كه از این حق قانونی محروم بماند، هرچند برای بیمه شدن خبرنگاران خبرگزاری ها نیز برنامه های مشابهی در دست اجرا و اقدام است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی كرمانشاه در ادامه با خطیر دانستن رسالت خبرنگاران، اظهار كرد: خبرنگاری جزو كارهای ارزشمند و مهمی است كه جامعه را به سمت آگاهی بخشی و اطلاع از موضوعات مختلف پیش می برد.
حجت الاسلام جعفری گفت: كار رسانه انعكاس واقعیات موجود در جامعه و دادن امیدواری به مردم است و به طور قطع انجام فعالیت های خبرنگاری به علاقه و عشق نیازمند است و از عهده هركسی برنمی آید.
وی در پایان، بر پاسخگو بودن مسئولان به رسانه ها تاكید كرد و گفت: خبرنگاران به عنوان نمایندگان افكار عمومی و رابط بین مردم و مسئولان باید صدای مردم را به گوش مدیران رسانده و در مقابل مسئولان حوزه های مختلف نیز شرحی از اقدام های صورت گرفته در حوزه كاری خود كه برای رفع مشكلات مردم انجام شده را توسط ارباب جراید به مردم انتقال دهند.
17 مرداد، سالروز شهادت 'محمود صارمی' خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان به دست طالبان است كه به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان كرمانشاه ttp://www.irna.ir/kermanshah و كانال تلگرام و صفحه اینستاگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی