۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82626088
T T
۰ نفر
رودخانه چنار راهدار شيراز زير ذره بين پايش زيست محيطي

شيراز - ايرنا - موضوع آلودگي رودخانه چنار راهدار شيراز زير ذره بين پايش زيست محيطي قرار گرفته و در كارگروه سلامت و امنيت غذائي استان فارس چالش ها و مسايل زيست ميحطي آن مطرح و بررسي شده است.

به گزارش دريافتي چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان فارس طبق بررسي هاي به عمل آمده تعداد 10 مورد ورودي غير فعال ، 19 مورد ورودي فعال (فاضلاب ريز) شامل 10 مورد فاضلاب شهري و خانگي، 7 مورد فاضلاب برخي كارگاه هاي توليدي و يك مورد خروجي تصفيه خانه شهرك صنعتي وهمچنين يك مورد فاضلاب بهداشتي در محل تصفيه خانه شماره 2 به اين رودخانه وارد مي شود و موجب ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي آن شده است.
رودخانه چنار راهدار در محل پل گچي در ورودي غربي ابتداي جاده شيراز- كازرون وارد شيراز مي شود. شاخه اصلي و عمده تشكيل دهنده از محدوده ده شيخ سر چشمه گرفته و از سمت جنوب به محدوده پل گچي وارد مي شود.
اين رودخانه از سمت جنوب غربي به سمت جنوب شرق شيراز امتداد يافته و در انتها به تالاب مهارلو تخليه مي شود.
طول رودخانه از ابتدا تا مصب ورودي به درياچه مهارلو حدود 51 كيلومتر است.
تعدادي روستا و شهرك ، برخي كارگاه ها و صنايع توليدي ،پايگاه هوايي شهيد دوران ، فرودگاه شهيد دستغيب ، شهرك صنعتي بزرگ شيراز و منطقه ويژه اقتصادي در مجاورت اين مسير آبي واقع شده اند.
پساب قابل توجهي در طول مسير رودخانه بويژه از محدوده حجت آباد و شهرك سامان به بعد وارد رودخانه مي شود و رودخانه اي كه در بدو ورود به محدوده شهر شيراز تا شهرك ميانرود داراي آبي زلال و شفاف است درانتها در محدوده پل فسا به فاضلاب خانه اي متعفن تبديل مي شود.
در طول ساليان متمادي به دليل عدم توجه و رسيدگي متناسب ادارات و دستگاه هاي مربوطه، وضع رودخانه اسفناك و غم انگيز شده است.
محيط زيست فارس همچنين اعلام كرد : مكاتبات متعدد و برگزاري مستمر جلسات منجر به راه اندازي تصفيه خانه شماره 1 در منطقه وزيرآباد و شروع به احداث تصفيه خانه شماره 2 در محدوده شهرك صنعتي بزرگ شيراز شده است اما به اجرا در نيامدن برنامه هاي زمان بندي مديريت فاضلاب توسط ارگان هاي متولي با اين عنوان كه بودجه و اعتبار لازم ندارند، نتيجه اي جز تداوم آلودگي رودخانه به همراه نداشته است.
با اين حال همچون گذشته پايش دقيق رودخانه چنار راهدار(سلطان آباد) توسط اداره كل حفاظت محيط زيست فارس در دستور جدي كار قرار دارد و اميد است با همكاري و تلاش دوچندان ساير مسئولان و دستگاه هاي متولي، در آينده اي نزديك شاهد جريان پاك و زلال آب در پل فسا و ادامه آن به تالاب مهارلو باشيم .
دريافت : نيكنام خشنودي ** انتشار: غلامرضا مالك زاده
6113 /1876