۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82626323
T T
۰ نفر
گرايش كشاورزان خوزستاني به كشت دانه هاي روغني افزايش يافت

اهواز - ايرنا - مديركل تعاون روستايي خوزستان گفت: گرايش كشاورزان خوزستاني به كشت دانه هاي روغني افزايش يافته است.

مهدي صياحي چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه امسال در زمينه خريد دانه هاي روغني فعاليت جديدي شروع شده، گفت: با ترغيب و تشويق كشاورزان خوزستاني ، امسال استقبال از كشت دانه هاي روغني به صورت چشمگيري افزايش يافته و در سال زراعي آينده نيز با افزايش قيمت تضميني آن ، گرايش كشاورزان به كشت اين نوع محصولات كه مي تواند از ميزان واردات دانه هاي روغني به كشور بكاهد افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه كشت دانه هاي روغني در استان در مقايسه با ساير محصولات كشاورزي با صرفه تر و اقتصادي تر است افزود: با توجه به مصرف آب كم ، بخش زيادي اززمينهاي كشاورزي خوزستان براي كشت دانه هاي روغني مناسب است.
مديركل تعاون روستايي خوزستان افزود:خريد تضميني دانه روغني كلزا در استان در سال جاري با 40درصد افزايش از 12هزار تن به رقم بي سابقه 19هزار تن رسيده است.
وي اضافه كرد: خريد تضميني دانه روغني آفتابگردان كه بيشتر در شمال خوزستان و شهرستان بهبهان كشت مي شود در سال گذشته 10تن بود كه هم اكنون ميزان خريد اين محصول راهبردي در سال زراعي جاري به يك هزار و 250تن رسيده و خريد اين محصول همچنان ادامه دارد.
وي با بيان اينكه هيچ گونه محدوديتي در خريد تضميني دانه آفتابگردان و كلزا در استان اعمال نشده، افزود:هر كيلوگرم دانه روغني آفتابگردان 26هزار و 644ريال به قيمت تضميني از كشاورزان استان خريداري مي شود.

* تلاش براي پرداخت كامل مطالبات گندمكاران خوزستاني
مديركل تعاون روستايي خوزستان تاكيد كرد : تلاش مي شود مطالبات گندمكاران خوزستاني توسط بانك كشاورزي به صورت كامل پرداخت شود.
وي همچينين اظهار كرد: بر اساس آمار موجود ، 99 درصد مطالبات گندمكاران خوزستاني به حساب آنان واريز شده است.
صياحي با بيان اينكه در سال زراعي جاري يك ميليون و 356هزار تن گندم به نرخ تضميني از كشاورزان خوزستاني خريداري شده ، گفت: از اين ميزان 986 هزار تن گندم توسط مراكز تعاون روستايي و بقيه توسط شركت غله خريداري شده و در روزهاي آينده باقي مانده مطالبات گندمكاران استان نيز پرداخت مي شود.
وي با اشاره به اينكه 97درصد گندم خريداري شده در استان به سيلوها و انبارهاي مسقف انتقال يافته ، افزود: هم اكنون تنها حدود 35هزار تن گندم در فضاي باز نگهداري مي شود كه بر اساس برنامه ريزي انجام شده اين ميزان گندم در حال بارگيري به كارخانه هاي آرد و سيلوهاست.
مديركل تعاون روستايي خوزستان در ادامه با تاكيد بر كيفيت عالي گندم توليدي استان گفت: گندم توليدي استان خواستاران زيادي دارد و بسياري از كارخانه هاي صنعتي و فراوري آرد به خريد گندم استان علاقه مند هستند.
براساس برآوردها نياز سالانه استان 4.7ميليون نفري خوزستان 506هزار تن است.
اين استان زرخيز با داشتن 1.2 ميليون هكتار زمين كشاورزي زيركشت بيش از 120نوع محصول كشاورزي و باغي توليد مي كند.
استان خوزستان سالانه با توليد 14.5ميليون تن محصولات كشاورزي ، باغي و دامي و شيلاتي به ارزش بيش از 70هزار ميليارد ريال رتبه نخست را در كشور دارا است.
طبق برنامه اعلام شده از سوي موسسه جهاد نصر ، با اجراي كامل طرح 550هزار هكتاري معروف به طرح مقام معظم رهبري ، توليدات سالانه بخش كشاورزي خوزستان به 25ميليون تن افزايش خواهد يافت.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشاردهنده : كبري آقازري