۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82626967
T T
۰ نفر

شیرینی عكاسی خبری از دیدگاه عكاسان استان قم

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳
کد خبر: 82626967
شیرینی عكاسی خبری از دیدگاه عكاسان استان قم

قم- ایرنا- سالروز شهادت محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار ، فرصتی است تا از یادی از تلاش ها و خدمات خبرنگاران و عكاسان خبری شود كه باكمترین امكانات و سخت ترین شرایط سعی دارند بیشترین اثرگذاری را درجامعه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، عكس خبری بدون استفاده از واژه و با زبان تصویر با مخاطبان خود سخن می گوید و عكاسان تلاش دارند تا بهترین تصویری را از رویدادی به ثبت برسانند تا بیشترین اثرگذاری را در مخاطبان داشته باشد.
دراین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی مركزقم به مناسبت روز خبرنگار به سراغ برخی عكاسان خبری رسانه های مختلف استان رفت تا از زبان آنان بهترین موضوع خبری كه توانسته بازتاب و تاثیرگذاری مناسبی دركشور و استان قم را داشته بازگو كند.

** امیر حسامی نژاد عكاس خبرگزاری تسنیم كه در عرصه عكس های مذهبی و اماكن مقدس فعال است، با اشاره به عكاسی از مرحله های مختلف ساخت و نصب ضریح مطهر امامین عسكریین(ع) گفت: پس از عكاسی از مرحله های گوناگون ساخت، انتقال و نصب ضریح مطهر حضرت سیدالشهدا(ع)، سال گذشته نیز توانستم از مراحل انتقال و نصب ضریح بارگاه ملكوتی حرم امامیین عسكریین(ع) عكاسی كنم.
وی افزود: كار عكاسی در این زمینه هم درقم و هم در سامرا انجام شد و این افتخار را داشتم كه برای انجام این كار حدود دو ماه مهمان امام حسن عسكری(ع) در شهر مقدس سامرا باشم و از آن فضای معنوی بهره ببرم.

**محسن قائمی عكاس خبرگزاری رسا ؛ انعكاس حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر را مهمترین و شیرین ترین و موثرترین كار خود عنوان كرد و گفت: عكاسی از این رویداد مهم و بزرگ، بازتاب خوبی نیز در فضای مجازی داشت.

**محمد محسن زاده عكاس خبرگزاری شفقنا نیز با اشاره به عكس هایی كه از حرم مطهر حضرت معصومه(س) گرفته است، گفت: به واسطه حضور در شهر مقدس قم به عنوان عش آل محمد(ص) بارها این افتخار نصیبم شده است كه از مكان های مقدس از جمله بارگاه ملكوتی كریمه اهل بیت(ع) عكاسی كنم كه از جمله این عكس ها، عكس هوایی از این مكان مقدس بود و نیز عكس هایی كه از آن در دهه مبارك كرامت گرفتم كه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و منتشر و عكس هوایی مورد اشاره نیز به عنوان عكس برتر در یكی از خبرگزاری ها انتخاب شد.

**هادی چهرقانی از عكاسان فعال استان قم ، بهترین عكس خود را در سال جاری مربوط به سفر حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری پس از انتخابات امسال به استان قم و هنگام زیارت وی در كنار ضریح مطهر كریمه اهل بیت(ع) ذكر كرد و گفت: این عكس برایم بسیار جالب بود و در رسانه های مختلفی نیز منتشر شد.

**احمد ظهرابی جمكرانی عكاس خبرگزاری ایسنا نیز در رابطه با بهترین عكسی كه در یك سال گذشته گرفته است، گفت: در یك روز برفی در مسجد مقدس جمكران، برای جلوگیری از سُر خوردن زائران، كف پوش های پلاستیكی در حیاط پهن كرده بودند و عكسی از زائری هنگام عبور از این مسیر ثبت كردم كه در زاویه فنی از لحاظ عكاسی در موقعیت خوبی قرار داشت كه این عكس علاوه بر انتشار در رسانه ها، در چهارمین دوره جشنواره بین المللی عكس خیام كه با حضور عكاسانی از 72 كشور جهان برگزار شد، توانست از میان بیش از 14 هزار قطعه عكس رسیده به این جشنواره، جزء عكس های تقدیر شده قرار گیرد.

**محمد رفیعی موحد عكاس فارس نیز عكس هوایی كه از بلوار پیامبر اعظم(ص) -مسیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمكران- گرفته را مهمترین و اثرگذارترین كار خود ذكر كرد و گفت: این عكس را هنگام بازگشت با چرخبال اورژانس پس از امدادرسانی به مصدومان در منطقه دستجرد گرفتم. عكس فوق علاوه بر انتشار در رسانه ها، در نمایشگاه حرم مطهر كریمه اهل بیت(ع) وصحن صاحب الزمان(عج) حرم مطهربه نمایش گذاشته شده است و در كتاب «حریم حرم» نیز قرار گرفت.

**محمدرضا جباری عكاس باشگاه خبرنگاران جوان (صدا و سیما) نیز گفت: یكی از آیین های كه برای تهیه عكس خبری در آن حضور می یابم و ثبت آن برایم مهم است، تشییع شهیدان مدافع حرم است و در میان عكس هایی كه از این رویداد گرفته ام، عكسی كه از لحظه وداع غم انگیز خانواده محترم و بزرگوار شهیدان ثبت كرده ام، بسیار برایم حائز اهمیت بود كه شاید از این طریق توانسته باشم تلخی و غم آن لحظه را برای مخاطب بازگو كنم.

**محمد اخلاقی عكاس خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بهترین عكس های خود را مربوط به تشییع و یادبود شهدای مدافع حرم دانست و گفت: یكی از موضوع های خبری مهم و حائز اهمیت برایم در عكاسی، ثبت تشییع شهدا و آیین یادبود و بزرگداشت شهیدان می باشد، چرا كه با ثبت این لحظه های تاریخی هم می توانیم حضور باشكوه مردم ازقشرهای مختلف جامعه را به نمایش بگذاریم كه بیانگر این است كه مردم ما همیشه در صحنه حضور دارند و رهروی راه شهیدان می باشند و هم شاید از این طریق ضمن عهد و پیمان بستن با شهدا، بتوانیم گوشه كوچكی از دلاوری ها و رشادت های آنها را جبران كنیم.

**فرزانه پیری از عكاسان ایرنا ،یكی از مهمترین گزارش های تصویری خود را مربوط به روستای چشمه شور بخش مركزی ذكركرد و گفت: سال گذشته یكی از اهالی این روستا تلفنی با اینجانب تماس گرفت و دررابطه با مشكلات كم آبی روستایشان سخن گفت، پس ازآن به روستا رفتم و ازمشكلات كم آبی اهالی منطقه عكاسی كردم.
وی با بیان این كه عكاسی از مشقت و گرفتاری های مردم بسیار سخت و تلخ است، اظهار كرد: هنگامی كه سختی مردم به ویژه زنان را برای تهیه آب مشاهده می كردم، دوست داشتم كه آن طور كه می بینم، مشكلات را از زبان عكس برای مسئولان بازگو كنم.
وی افزود: پس از انتشار گزارش تصویری از روستای مذكور، پیگیر مساله از طریق دستگاه های مرتبط شدم، این اقدام و همكاری سایر رسانه ها باعث شد برای آبرسانی به روستا چاه حفاری شود و نیز تا حفاری چاه، آبرسانی به صورت سیار بیش ازگذشته به روستا صورت بگیرد.
پیری همچنین به عكاسی از آیین های مذهبی از جمله همایش شیرخوارگان حسینی اشاره اظهار كرد: در این زمینه بهترین عكسی كه گرفتم، مربوط به لحظه ای می شد كه مادران هنگام نوای «ای علی اصغر(ع)» كودكانشان را بیمه كودك شش ماهه امام حسین(ع) دركربلا می كردند.

**سید محمدرضا بهشتی پور از عكاسان فعال محیط زیست، بهترین عكس های خود را مربوط به طبیعت، دانست و گفت: لذت بخش ترین عكس هایی كه می گیرم، مربوط به طبیعت و محیط زیست پیرامون و گونه های مختلف گیاهی و حیوانی در زیستگاه های طبیعی است.
وی افزود: انتشار عكس در این موضوع، موجب جلب توجه و آگاهی مردم نسبت به اهمیت محیط زیست و حیات وحش و به طبع آن حفاظت و نگهداری درست از آن می شود، ضمن آن كه از این راه مردم با ظرفیت های گردشگری و طبیعی استان قم بیشتر آشنا می شوند.
وی با بیان این كه قم یكی از تالابی ترین استان های كشور است، ادامه داد: از لحاظ جغرافیایی بیشتر مردم، قم را به عنوان یك استان كویری می شناسند درحالی كه قم دارای تالاب ها و پرندگان مهاجر است و با عكاسی توانسته ایم بخشی از ظرفیت تالابی بودن استان را به مردم نشان دهیم.
شهید محمود صارمی خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان بود كه در 17 مرداد سال 77 در جریان كشتار دیپلمات های ایرانی در مزار شریف به دست طالبان به شهادت رسید و این تاریخ در تقویم رسمی كشور به عنوان روز خبرنگار نام گرفت.
7406/ 6133/ گزارش از: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی