۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 82627255
T T
۰ نفر
گويش مردم نايين در فهرست آثار ميراث فرهنگي ناملموس ايران ثبت مي شود

اصفهان- ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري شهرستان نايين گفت: گويش و زبان محلي مردم اين شهرستان در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس ايران ثبت مي شود.

به گزارش ، ايرنا ' محمود مدنيان محمدي ' روز پنجشنبه در نشست خبري افزود: گويش و زبان مردم نايين يكي از گويش ها و زبان هاي كهن ايران با سابقه طولانياست.
وي افزود: گويش ناييني, بخش بزرگي از منطقه شرق استان اصفهان را در بر گرفته و در طول تاريخ از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است .
مدنيان با اشاره به اينكه اين گويش طي چند دهه اخير رو به زوال رفته و كمتر مورد استفاده نسل جديد قرار گرفته است، گفت: براي حفظ اين گويش و آشنايي نسل جديد با گويش و زبان ناييني، تلاش خود را براي ثبت آن در فهرست آثار فرهنگي ناملموس به كار بستيم.
وي ادامه داد: درباره زبان و گويش مردم نايين تحقيقات و پژوهش هاي زيادي توسط اساتيد زبان شناسي بويژه پژوهشگران زبان شناس نايين انجام شده است و قصد داريم با كمك آنها اين گويش را در فهرست آثار ناملموس كشور قرار دهيم .
رئيس اداره ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري شهرستان نايين افزود: به رغم اينكه هنوز افراد زيادي با گويش ناييني صحبت مي كنند و هنوز هم اين گويش در كوچه و بازار شهر نايين شنيده مي شود اما خطر نابودي تدريجي آن به گوش مي رسد.
وي اظهاركرد: بسياري از والدين از آموختن اين گويش به فرزندان خود خودداري مي كنند بنابر اين بايد با انجام اقدام هاي فرهنگي براي حفظ گويش و زبان اين منطقه تلاش و از نابودي اين اثر مهم ناملموس جلوگيري كرد.
وي، گرد آوري واژه نامه هاي گويش ناييني و ثبت آن را يكي از مهمترين اقدام ها براي حفظ گويش مردم نايين عنوان كرد و افزود: در اين راستا اقدام هاي خوبي توسط كارشناسان زبان شناسي بويژه پژوهشگران ناييني انجام شده است كه تاليف كتاب واژه نامه گويش ناييني از جمله اين اقدام ها مي باشد.
مدنيان، آموزش و ترويج اين گويش در مراكز آموزشي شهرستان نايين را از ديگر اقدام ها براي حفظ و ترويج گويش و زبان ناييني بيان كرد و افزود: در نظر داريم تفاهم نامه اي با اداره آموزش و پرورش شهرستان و دانشگاهها در اينخصوص منعقد كنيم.
وي برگزاري همايش ها و سمينار هاي مرتبط با اين موضوع را از ديگر اقدام ها براي حفظ گويش و زبان مردم نايين اعلام كرد و افزود: اولين همايش گويش هاي محلي نايين سال 1385 توسط ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نايين در بخش كويري انارك اين شهرستان برگزار شد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان نايين اضافه كرد: دومين همايش گويش هاي محلي نايين نيز شهريور امسال برگزار خواهد شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه با مشاركت مردم و حمايت مسئولان استان گام هاي موثري براي حفظ گويش و زبان مردم نايين برداشته شود.
شهرستان نايين با بيش از يكهزار و 200 اثر تاريخي در140 كيلومتري شرق اصفهان قرار دارد.
طبق اطلس جديد يونسكو، در ايران زبان‌ هاي « كوروشي » در جنوب غربي و « خلج » در شمال در وضعي بحراني قرار دارند و زبان‌ هاي « ناييني » و « نطنزي » شديدا در خطرند.
بر اساس تقسيم ‌بندي اين اطلس، زبان‌هاي « لاري » و « طالشي » و « سمناني » نيز در بين زبان ‌هاي « قطعا در خطر » كشور ايران به شمار مي‌ روند.
ت7136 / 2093 ** خبرنگار: حسين فرزانيان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر