۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۸:۵۷
کد خبر: 82631676
T T
۰ نفر
راهكارهاي فائو براي كاهش دي‌اكسيدكربن اتمسفر ناشي از عبور هواپيماها

تهران- ايرنا- سازمان خواروبار جهاني (فائو) در گزارش جديد اعلام كرد براي تحقق اهداف از پيش تعيين شده، هنوز بايد 523 مگاتن از دي‌اكسيد كربني كه توسط هواپيماها در اتمسفر ايجاد مي‌شود، كاهش يابد.

به گزارش دوشنبه دفتر نمايندگي سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) در ايران، بر اساس برآوردهاي اين سازمان، صنعت هوانوردي بين‌المللي و داخلي در مجموع 2 درصد از دي‌اكسيدكربن (با منشا انساني) در جهان را توليد مي‌كند.
حتي با وجود پيشرفت‌هاي فني و عملياتي كه توسط سازمان بين‌المللي هوانوردي غيرنظامي برنامه‌ريزي شده‌ است، هنوز بايد 523 مگاتن از دي‌اكسيد كربني كه توسط هواپيماها توليد مي‌شود كاهش يابد تا اهداف از پيش تعيين شده محقق شوند.
در گزارشي كه فائو منتشر كرده است «ترسيب» خاكي كربن به عنوان يكي از گزينه‌هاي تعديل دي‌اكسيد كربن هواپيماها توسط يك مكانيسم بازارمحور در «طرح تعديل و كاهش كربن براي هوانوردي بين‌المللي» پيشنهاد شده است.
ترسيب كربن يعني تخليه كربن هوا و ذخيره بلندمدت آن در خاك و گياهان تا از ميزان اين گاز گلخانه‌اي و تاثير آن در گرمايش زمين كاسته شود.
برپايه اين گزارش، مقدار ساليانه كربني كه توسط صنعت هوانوردي در اتمسفر رها مي‌شود برابر با سه صدم درصد مجموع كربن ذخيره شده در خاك است.
خاك بزرگ ترين انبار كربن در زمين به شمار مي آيد. برآورد مي‌شود در يك متر بالايي پوسته زمين حدود يك ميليون و 417 هزار مگاتن كربن ذخيره شده باشد كه بيش از مجموع كربن موجود در اتمسفر (840 هزار مگاتن) و گياهان (450 هزار الي 650 هزار مگاتن) است.
تخمين‌ها نشان مي‌دهد در سه متر بالايي پوسته زمين مقدار بيشتري كربن يعني 2 ميليون و 344 هزار مگاتن انباشته شده است.
خاك ارتباط مستقيمي با تغيير تركيب اتمسفر، اقليم و زمين دارد. ظرفيت بشر براي پيش‌بيني و اصلاح پيامدهاي تغيير جهاني تا حدودي منوط به درك بهتر توزيع و كنترل كربن ارگانيك خاك است.
گزارش فائو مي افزايد: بكارگيري طرح‌هاي موفق براي حفظ ذخاير كربن ارگانيك در خاك و جلوگيري از رها شدن آنها و نيز ترسيب بيشتر كربن در خاك، چالش ناشي از دي‌اكسيدكربن هواپيماها را حل خواهد كرد.
افزايش محتواي كربن خاك‌ها نه فقط از رهاسازي آن جلوگيري مي‌كند، بلكه مي‌تواند مقدار بيشتري از كربن اتمسفر را ذخيره كرده و به افزايش امنيت غذايي و تغذيه، كاهش فقر و مقاوم‌سازي در برابر رويدادهاي ناگهاني و تغييرات اقليمي ياري رساند.
به گزارش ايرنا، سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) از سازمان‌هاي بين‌المللي است كه در سال 1945 توسط 44 كشور عضو سازمان ملل متحد تاسيس شد.
اين سازمان براي گسترش و نوسازي كشاورزي، جنگلداري، شيلات و تامين غذاي مناسب براي همگان به كشورهاي در حال توسعه كمك مي‌كند.
هدف اين سازمان، بالا بردن سطح زندگي و بهبود تغذيه مردم جهان، توزيع مناسب مواد غذايي در مناطق مختلف جهان و ايجاد امنيت غذايي است.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**٩١٨٦*1961*تنظيم: هما همت خواه * انتشار: مريم مسعود
۰ نفر