۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82632504
T T
۰ نفر

تغییر رنگ فرم لباس مدارس؛ خوب یا بد

۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۵۹
کد خبر: 82632504
تغییر رنگ فرم لباس مدارس؛ خوب یا بد

رشت - ایرنا - با گذشت حدود دو ماه از فصل تابستان و در پیش بودن ماه شهریور و آمادگی خانواده ها برای شروع سال تحصیلی جدید، زمزمه هایی مبنی بر تغییر رنگ فرم لباس مدارس در استان گیلان به گوش می رسد.

اگرچه مسئولان آموزش و پرورش استان گیلان می گویند كه نسبت به تغییر فرم لباس مدارس در سال تحصیلی جدید بخشنامه ای ابلاغ نشده اما مدیران مدارس می توانند طی نشست و هماهنگی با انجمن اولیاء و مربیان در این مورد تصمیم گیری كنند، هرچند این موضوع، موجب نارضایتی تعدادی از اولیاء شده است.
جمعی از اولیاء دانش آموزان می گویند دلیلی برای تغییر رنگ یا مدل فرم لباس مدارس وجود ندارد، این تغییرها مشكلاتی را برای ما ایجاد می كند و به لحاظ اقتصادی تهیه لباس جدید برای برخی خانواده ها مشكل است كه البته تعدادی دیگر از خانواده ها تغییر رنگ لباس در مدارس را اقدامی مثبت می دانند.

** طولانی شدن رنگ لباس موجب خستگی می شود
یك روانشناس و مدرس دانشگاه در گفت وگو با ایرنا می گوید: گاهی طولانی شدن رنگ لباس فرم دانش آموزان در مدرسه موجب خستگی می شود؛ به عنوان مثال در مدرسه ای سال ها لباس فرم دانش آموزان آن یك رنگ آن هم بی تاثیر و نامناسب بود كه امسال نسبت به تغییر رنگ خاصی با تاثیرگذاری بیشتر تصمیم گرفته می شود كه این كار مناسبت و قابل قبولی است.
سید كاظم حسینی افزود: اگر تغییر لباس فرم مدارس بر اساس كار كارشناسی صورت گیرد و رنگ خاصی دارای تاثیرگذاری بیشتر بر دانش آموزان انتخاب شود، اقدام منطقی است.
وی با بیان اینكه در انتخاب رنگ لباس فرم دانش آموزان بایستی توجه ویژه ای شود، اظهار كرد: رنگ های تیره بر یادگیری و شخصیت دانش آموزان تاثیر منفی دارد اما رنگ های روشن از جمله سبز، لاجوردی، آبی، سفید، زرد و صورتی مناسب است و بر یادگیری آنان تاثیر مثبتی دارد بنابراین تغییر فرم لباس مدارس بر این اساس در سال تحصیلی جدید اتفاق خوبی است.
این روانشناس بیان داشت: مدیران مدارس برای تغییر لباس فرم بایستی ظرفیت مالی اولیاء را مورد توجه قرار دهند و بعد نسبت به آن اقدام كنند.
وی در ادامه به تصمیم گیری در سال های گذشته نسبت به یك شكل بودن لباس فرم دانش آموزان در مدارس و مزایای آن اشاره و تصریح كرد: این اقدام علاوه بر انضباط و قانونمندی در دانش آموزان، زمینه فخرفروشی بین آنان را از بین می برد.

**دستوری برای تغییر رنگ لباس مدارس ابلاغ نشد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این باره بیان كرد: این اداره كل نسبت به تغییر فرم لباس مدارس در سال تحصیلی 97 - 96 دستوری ابلاغ نكرده است.
جابر اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر مدرسه نسبت به تغییر فرم لباس مدارس به لحاظ مدل و رنگ اقدام كرده، بایستی حتما مصوبه انجمن اولیاء و مربیان و اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه را داشته باشد.
وی با بیان اینكه نسبت به تغییر لباس فرم مدرسه تاكید نشده، اظهار كرد: برای تغییر لباس فرم دانش آموزان در یك مدرسه، بایستی شورای آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان با همدیگر نسبت به این تغییر تصمیم بگیرند.
معاون آموزش و پرورش استان گیلان خاطرنشان كرد: علاوه بر تصمیم گیری در انجمن اولیاء و مربیان در مدارس و دریافت مجوز، مدیر مدرسه بایستی مجوز از منطقه آموزش و پرورش را مبنی بر تغییر فرم لباس مدرسه داشته باشد.
وی بیان داشت: برای تهیه و دوخت لباس فرم دانش آموزان، تفویض اختیار به مناطق آموزش و پرورش در شهرستان های مختلف داده شده تا آنها با نشستی با حضور دستگاه های مربوطه، مكان هایی را معرفی كنند كه البته تهیه لباس فرم از آن مكان ها نیز برای اولیاء اجباری نیست.
اخلاقی با بیان اینكه دوخت لباس فرم مدارس بر اساس آیین نامه اجرایی مدارس انجام می گیرد، اظهار كرد: در فصل پنج این آیین نامه در ماده های 64، 65، 66، 67 و تبصره های آن آمده كه لباس دانش آموزان از نظر دوخت و رنگ شاد ، دارای ظاهری آراسته و متناسب با محیط آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.
بر این اساس ، با توجه نظر روانشنانان مبنی بر تاثیرگذاری رنگ های شاد بر سلامت روحی دانش آموزان، تاثیر مثبت بر یادگیری آنان و توجه به استفاده از این رنگ ها در واحدهای آموزشی، ضروری است مدیران مدارس در صورت نیاز، نسبت به تغییر رنگ فرم لباس مدارس اقدام كنند.
خانواده ها نیز بایستی صرفنظر از مشكلات اقتصادی، به تصیم گیری های مسئولان مدرسه و انجمن اولیاء و مدرسه احترام بگذارند زیرا هر گونه تصمیم گیری در واحدهای آموزشی به نفع فرزندان آنان است.
در سال تحصیلی گذشته بیش از 375 هزار دانش آموز در مدارس استان گیلان تحصیل كردند.
تهیه گزارش: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:كبیری
7286/2007