به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، پس از بررسي صلاحيت مسعود كرباسيان به عنوان وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي، بررسي صلاحيت محمدجواد ظريف به عنوان وزير پيشنهادي خارجه در دستور كار نمايندگان قرار گرفت.
محمدعلي پورمختار روز چهارشنبه درجلسه علني مجلس در مخالفت با وزير پيشنهادي امورخارجه افزود: رييس جمهوري در ابتداي دوره گذشته به دو مورد اشاره كرد. اولين نكته اين بود كه ما بايد بانك ها را ساماندهي و تعيين تكيلف كنيم اما خبري از اين موضوع نشد كه اميدواريم اين مسائل حل شود.
وي ادامه داد: دومين نكته كه رييس جمهوري بيان كرد اين بود كه درباره عملكرد سفارتخانه ها نقد جدي وجود دارد و بايد امور سفارتخانه ها سامان پيدا كند.
نماينده بهار و كبودرآهنگ گفت: در دوره گذشته در كميسيون اصل 90 حدود 10 تا 15 شكايت مربوط به امور سفارتخانه ها داشتيم كه بررسي كرديم و اين موضوع عموميت دارد. ما شاهد يك ضعف مفرط در وزارتخانه به دليل عدم نظارت دقيق و كار خواستن از سفرا هستيم.
پورمختار افزود: اگر ما در مسائل اقتصادي مشكل داريم وزارت خارجه بايد آن را سامان دهد، در حوزه صادرات، بازاريابي، حل مشكلات تجار و بازرگانان و حوزه واردات مشكلاتي وجود دارد كه واردكنندگان بارها از عدم همكاري سفارتخانه ها گلايه كرده اند.
وي افزود در قانون برنامه، دولت و وزارت امور خارجه را ملزم كرديم وابسته اقتصادي براي اين موضوع بگذارد كه اين كار صورت نگرفته است. گرچه آقاي ظريف قول داده در اين دوره معاونت اقتصادي تشكيل خواهد داد.
وي ادامه داد: متاسفانه حمايت از اتباع ايراني در طول اين دوره ضعيف بوده و شكايات زيادي از سوي اتباع ايراني آمده اما دولت اعلام كرده كه به دليل نداشته بودجه كافي نمي توانيم از آنان حمايت كنيم. اين موضوع دليل نمي شود كه اگر اتباع ايراني گرفتار شوند حمايتي از سوي وزارت امومر خارجه نداشته باشند.
نماينده مردم بهار و كبور آهنگ گفت ضعف ديگري كه وجود دارد و رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد كردند ارتقا و گسترش روابط در سطح وسيع است كه سفرا بايد اين ارتباطات را ارتقا دهند؛ سطح نازل از روابط در بسياري از كشورها را شاهد هستيم كه اين به دليل ضعف سفارتخانه ها است.
پورمختار افزود: روابط ما در بعضي از مناطق جهان تضعيف شده كه از جمله مي توان به آمريكاي لاتين اشاره كرد كه يك ظرفيت بالايي براي ما است.
وي اظهاركرد: در كشورهاي حوزه خليج فارس و همسايه نياز به تدبير بيشتري داريم و در آسياي ميانه و آفريقا روابط ما رو به سردي رفته و اين موضوع بايد توسط وزارت امور خارجه مديريت شود.
نماينده مردم بهار و كبودر آهنگ در مجلس گفت: وزارت خارجه نتوانسته در موضوعات مهم اقدامات ضد حقوق بشري برخي كشورها مثل انگليس اجماع ايجاد كند و قطعنامه هايي را در شوراي حقوق بشر و سازمان ملل ايجاد كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه آقاي ظريف در دلت دوازدهم اين مسائل را سامان دهد.
** ادبيات ديپلماسي اقتصادي بايد در ساختار وزارت خارجه عملياتي شود
محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان درمجلس نيز درمخالفت با وزير پيشنهادي وزير امورخارجه افزود: يكي از مسائلي كه در چند سال گذشته در مجلس پيگيري كردم موضوع مهم ديپلماسي اقتصادي بود.
وي بيان داشت: قبل از حضور دكتر ظريف در وزارت خارجه از دكتر صالحي در دولت دهم اين سوال را درباره ديپلماسي اقتصادي مطرح كردم و خوشحالم بعد از سوالي كه از آقاي دكتر ظريف انجام شد تغييرات در حوزه وزارت خارجه در دستور كار قرار گرفته است.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: يك اختلاف نظر بين من و آقاي ظريف در اجراي ديپلماسي اقتصادي در ساختار وزارت امور خارجه وجود داشت، يك فرصت سه ماهه به وزير امورخارجه داديم كه ديپلماسي اقتصادي را در خارج از كشور دنبال كند، شخص ظريف وزير امور خارجه دولت يازدهم گفت به اين موضوع اعتقاد دارم اما يك خلا جدي وجود دارد و آن اين است كه ساختار اجازه نمي دهد.
پورابراهيمي يادآورشد: به وزيرامور خارجه گفتيم اشكال ندارد و ما در قوانين و مقررات اين موضوع را مد نظر قرار مي دهيم.
وي ادامه داد: از ظريف تشكر مي كنم كه ديپلماسي اقتصادي را در برنامه خود براي دولت دوازدهم تبيين كردند اما ما بايد اساسنامه وزارت امورخارجه را به مفهوم نهادينه شدن ادبيات ديپلماسي اقتصادي اصلاح كنيم.
نماينده مردم كرمان درمجلس گفت: سفيران ما دركشورهاي خارجي اغلب رويكرد سياسي دارند و كمتر به مباحث اقتصادي مي پردازند، متاسفانه فعالان اقتصادي كشور كه در كشورهاي خارجي حضور مي يابند تنها كسي كه از حضور آنان با خبر نيست سفير است.
** ظريف نامي آشنا براي جهانيان است
زهرا ساعي درجلسه علني روزچهارشنبه مجلس شوراي اسلامي در موافقت با وزير پيشنهادي امورخارجه با بيان اينكه ظريف فردي حرفه اي در دنياي ديپلماسي است، افزود: وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با راي بالايي درمجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شود تا بتواند در مذاكرات ديپلماسي قدرت چانه زني بالايي داشته باشد.
وي با بيان اينكه ظريف در 4 سال دولت يازدهم با استقامت و تلاش شبانه روزي گام هاي بلندي براي اهداف نظام جمهوري اسلامي درعرصه بين المللي برداشت، افزود: اما وي ناملايمت هاي بسياري هم ديد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: با آغاز گفت وگوهاي هسته اي و شروع رفت و آمدهاي ديپلماسي با ديگر كشورها و گفت وگوهاي سازنده و اقناعي ظريف، راه براي موفقيت مذاكرات و به نتيجه رسيدن آن هموار شد.
وي تصريح كرد: ظريف با اتخاذ راهبرد مناسب در سياست خارجي مبتني بر توقف ايران هراسي و حل و فصل موضوع هسته اي در مذاكرات فشرده و دشوار با 6 قدرت جهاني به توافقي دست يافت كه ضمن حفظ و تثبيت دستاوردهاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران، شناسايي حق غني سازي و جلب همكاري بين المللي در زمينه هسته اي به بحران ساختگي غرب عليه فعاليت صلح آميز هسته اي كشورمان پايان داد.
ساعي بيان داشت: ظريف به عنوان فردي كاملا حرفه اي و متخصص درحوزه روابط بين الملل و سياست خارجي و درچارچوب ارتقاي جايگاه كشور و اعتلاي هرچه بيشتر جمهوري اسلامي ايران و با هدف حفظ مصالح كشور براساس رويكرد عزت، حكمت و مصلحت تلاش و كوشش وافري كرده است.
وي افزود: گواه اين مطلب فرمايشات رهبر معظم انقلاب در سخنراني هاي مختلف است كه ظريف و تيم مذاكره كننده را امين، متدين، شجاع و باغيرت توصيف كردند.
سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس تصريح كرد: وزارت امورخارجه با هدايت ظريف توانست در اين 4 سال در حوزه هاي مختلف منطقه اي در قالب سفرهاي هيات هاي ديپلماتيك به آسيا و اقيانوسيه، اروپا و آمريكا، قفقاز و آسياي مركزي، آفريقا و خصوصا قلب آسيا و ورود هيات هاي ديپلماتيك از مناطق ذكر شده به ايران اسلامي دستاورد مثبتي در عرصه سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشته باشد.
وي ادامه داد: به هرحال ظريف يكبار ديگر توسط رييس جمهوري به عنوان وزيرامورخارجه در دولت دوازدهم به مجلس شوراي اسلامي معرفي شدند و ما مي خواهيم وزيرامورخارجه اي را انتخاب كنيم كه در طول 4 سال آينده درصحنه بين المللي و صحنه منطقه اي كه با چالشه هاي بزرگي روبرو است، تاثيرگذار باشد؛ پس با توجه به اين مسئله وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با راي اعتماد بالاي مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شود تا درمذاكرات و پيشبرد اهداف جهاني و منطقه اي قدرت چانه زني بيشتري داشته باشد و بتواند حرف خود را به كرسي بنشاند.
نماينده مردم تبريز درمجلس شوراي اسلامي بيان داشت: بنده به عنوان دانش آموخته جغرافياي سياسي مي گويم كه با توجه به اينكه دولت جديد آمريكا دولت پرخاشگر و بي منطقي است و با توجه به اظهارات و اقداماتي كه دولت جديد آمريكا در قبال برجام انجام مي دهد در ماه هاي آينده بايد مذاكرات بيشتري با طرف هاي اروپايي، روسي و چيني صورت گيرد.
وي تصريح كرد: از طرف ديگر شاهد تحولات مهمي در منطقه خود هستيم، در منطقه مسئله سوريه پس از پيروزي هاي جبهه مقاومت از حالت جنگي خارج شده و كفه مذاكراتي آن افزايش يافته است.
ساعي افزود: درحوزه خليج فارس نيز ما موضوع عربستان و قطر را داريم وهمچنين درعراق تحولاتي جديد درحال اتفاق است و همه اين مسايل موجب اهميت بيش از پيش حوزه ديپلماسي كشورمان شده است.
وي گفت: وزيرامورخارجه اي توانمند، شجاع و عملگرا مي تواند در اين راستا به خوبي نقش آفريني كند، بنابراين سكاندار دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بايد با بالاترين راي اعتماد توسط مجلس شوراي اسلامي انتخاب شود و اين راي مي تواند در مذاكرات جهاني و منطقه اي اثرگذار باشد و باعث افزايش اقتدار و امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران شود.
عضو فراكسيون اميد مجلس گفت: از سوي ديگر نبايد از نظر دور داشت كه ظريف شخصا نقش تبليغي موثري داشته و دارد كه انتظار مي رود وي بتواند در دوره جديد اين ضعف وزارتخارجه را برطرف كند و به تنهايي تمامي مسئوليت را به دوش نكشد.
وي افزود: ديپلمات هاي پرتلاش ما نيز بايد همپاي وزير نقشي تبليغي داشته باشند، امروزه توجه به افكار عمومي جهان از اهميت خاصي برخوردار است.
ساعي گفت: ظريف فردي است كه از ظرفيت هاي انساني وزارت خارجه به دور از نگاه هاي جنسيتي اعتقاد راسخ دارد و وي در هر مسئوليتي كه در وزارت خارجه داشته اند، در بكار گيري نيروهاي متخصص توانمند بانوان و جوانان در مجموعه خود همتي ويژه داشته اند و مصمم هست كه ساختار قديمي بجاي مانده از گذشته را بشكنند و با ايجاد معاونت اقتصادي در وزارت خارجه در راستاي اقتصاد مقاومتي و برنامه ششم توسعه رويكرد اقتصادي در ديپلماسي كشور را در كنار رويكرد سياسي و امنيتي تقويت كند.
وي اظهاركرد: به دلايلي كه گفتم عملكرد ظريف در هدايت دستگاه ديپلماسي كشور را مثبت و موفق ارزيابي مي كنم و كسي را با صلاحيت وي براي ادامه مسير نمي شناسيم واميدواريم با تغييراتي دستگاهي، ديپلماسي ما هرچه بهتر و چابك تر به اهداف خود دست يابد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس با نقل خاطره اي از ميرحمايت ميرزاده سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه پس انتخابات اخير رياست جمهوري سفري به ژاپن و ديدار با رييس حزب حاكم در اين كشورداشت، گفت: در اين سفر كه اعضاي كميسيون ما را همراهي مي كردند و در ديداري كه دو ماه قبل با دومين شخصيت ژاپن به عنوان معاون نخست وزير و دبيركل حزب حاكم داشتيم وقتي وي متوجه مي شوند روحاني پيروز شده، در اين جلسه بلند شده و كف مي زنند و مي گويد كه براي امنيت منطقه مواظب روحاني و ظريف باشيد.
**پيروي از رهنمودهاي رهبري ويژگي ظريف است
حسين رضازاده نماينده مردم كازرون درمجلس نيز در دفاع از محمد جواد ظريف وزير پيشنهادي امورخارجه با بيان اين مطلب افزود: دفاع از عملكرد دكتر ظريف براي من سعادتي است كه نصيبم شد و زبان و قلم قادر به بيان حاصل فضايل ايشان نيست.
وي افزود: مهم ترين دفاع از ايشان مي تواند نگاه متفاوت سياست خارجي فعلي با گذشته باشد كه حكايت از ديپلماسي قوي همراه با منطق و ادب ايشان است زيرا روزها و ماه ها بحث و مذاكره با نمايندگان كشورهايي كه سابقه طولاني در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، كاري بس دشوار و طاقت فرساست كه ايشان با اقتدار از سد آن گذشت.
وي با بيان اينكه از محاسن ديگر ظريف پيروي هميشگي ايشان از رهنمودهاي رهبري در سياست خارجي و اعتماد رهبري به ايشان است، گفت: معظم له در توصيف ظريف فرمودند احساس قدرت و نشستن در مقابل شش قدرت جهاني، دفاع از اهداف و تثبيت حضور و وجود خود به طرف هاي مقابل، تدين، شجاعت، ايستادگي و با قدرت حرف زدن، دلسوز، انقلابي بودن، پرتلاش و زير بار زور نرفتن از ويژگي هاي ايشان است و همين اعتماد رهبري به ايشان بزرگ ترين نعمت الهي براي وي و مهم ترين دليل براي بنده و نمايندگان براي دفاع از وي است.
رضازاده افزود: ما شاهديم كه فضاي همكاري كشورهاي مختلف با ايران در قبل از دولت يازدهم بسيار هزينه بر بود ولي امروز كشورهاي ديگر به ارتباط با ايران افتخار مي كنند.
وي ادامه داد: براي بررسي عملكرد ظريف كافي است تنها به وضعيت ايران قبل از دولت يازدهم در عرصه سياست خارجي نگاه كنيم، آقاي ظريف با ديپلماسي قوي توام با اخلاق و ادب بهترين نحو سياست خارجي كشور را در تعامل با دنيا به پيش برد.
نماينده كازرون در ادامه به وضعيت سياست و روابط خارجي ايران قبل از روي كارآمدن دولت يازدهم اشاره كرد و گفت: در آن دوران علاوه بر ارجاع پرونده هستهاي ايران به شوراي امنيت و قرار گرفتن ايران در ذيل فصل 7 منشور سازمان ملل ابهاماتي پيرامون ابعاد نظامي استفاده از انرژي هستهاي مطرح شده بود و با شكل گيري اجماع جهاني عليه ايران به دنبال منزوي كردن كشور بودند.
رضازاده اضافه كرد: در آن دوران ايران هراسي به شكل بي سابقهاي افزايش يافت و جايگاه ايران در عرصه بين المللي تنزل پيدا كرد، اتفاقاتي كه نتيجه آن در بعد اقتصادي چون افزايش نرخ ريسك، تحريم نظام بانكي و منفي شدن رشد اقتصادي و افزايش تورم به 45 درصد در كنار كاهش صادرات و افزايش بي رويه كالاها به خوبي نشان دهنده وضعيت آن دوران است.
وي تصريح كرد: دولت يازدهم در چنين شرايطي سكان اداره كشور را در دست گرفت و رئيس جمهور، آقاي ظريف را براي وزارت خارجه انتخاب كرد تا تغيير بنيادي در روابط با كشورها به وجود آيد.
وي تاكيد كرد: اولين آزمون موفق ظريف گفت وگوي هستهاي و به سرانجام رساندن برجام بود. او رويكردي منطقي در تعامل و گفت و گوي سازنده با كشورها اتخاذ كرد كه باعث گشايش در روابط خارجي شد.
رضازاده افزود: خروج از فصل 7 منشور سازمان ملل متحد، تثبيت ايران در فضاي بينالمللي، آشكار شدن قدرت ديپلماسي ايران، آزاد شدن ميلياردها تومان از داراييها، باز شدن فضاي بينالمللي، بر هم خوردن اتحاد آمريكا با ساير قدرتهاي دنيا براي مقابله با دنيا، ايجاد فضاي مطلوب و جذب سرمايه گذاري خارجي از جمله آثار مثبتي است كه آقاي ظريف در طول 4 سال فعاليتش براي كشور به ارمغان آورد.
وي ادامه داد: اكنون كشور ما از لحاظ مسايل بينالمللي و منطقهاي در وضعيت خطر است در 4 سال گذشته چالشهاي زيادي وجود داشت كه از جمله آن اعمال سياست تهديد و مقابله با ايران در دولت جديد آمريكا و تلاش براي بازگردن پروژه ايران هراسي بود كه اين شرايط مي طلبد در جهت كسب حداكثر منافع ملي از ديپلماتي كاركشته چون آقاي ظريف استفاده شود.
وي بر لزوم پرهيز از پرداختن به منافع جناحي به جاي منافع ملي تاكيد كرد و گفت: بايد از برخي از اقدامات تخريبي گروه هاي خودسر همچون حمله به سفارتخانهها پرهيز شود و همه تلاشها براي كسب حداكثر منافع ملي باشد كه در اين راه آقاي ظريف ميتواند بسيار كمك كند.
رضازاده اضافه كرد: وزير امور خارجه دولت يازدهم اهل استفاده از ايدهها و ابتكارات نو است، او يك زن را به عنوان سخنگوي وزارت خارجه و سفير انتخاب كرد و از گزينههاي قبلي و اقليت ها در سفارتخانهها استفاده كرد.
نماينده مردم كازرون گفت: ما حضور ظريف را در اداره دستگاه ديپلماسي موفق ميدانيم و معتقديم كسي بهتر از او نيست پس نمايندگان به او راي بالايي دهيد تا خستگي 4 ساله را از تن او درآورد و با قدرت و صلابت نيز در 4 سال پيش رو به كارش ادامه دهد.
**ظريف در پسابرجام منافع ملي را به كشور بازگرداند
بهرام پارسايي سخنگوي فراكسيون اميد و نماينده مردم شيراز درمجلس در دفاع از برنامه وزير پيشنهادي امورخارجه گفت: بازگرداندن عزت، ديپلماسي و استفاده از ظرفيت ديپلماسي خارجي و بازگرداندن عزت ملي نشان دهنده اين است كه ما موقعيتمان نسبت به گذشته بسيار تقويت شده كه اين موارد از مهم ترين اقدامات ظريف است.
وي افزود: در بين كشورهاي منطقه بدون شك و اغراق ما تاثيرگذارترين كشور هستيم و در طول اين سال ها كشورهاي مختلف خواهان ارتباط با ما شده اند.
نماينده مردم شيراز در مجلس اظهار داشت: ما سفيران كارآمد و توانايي داريم كه مي توان از ميان آنان به آقايان آهني سفير ايران در فرانسه، ماجدي سفير ايران در آلمان و انصاري سفير ايران در هند اشاره كرد.
پارسايي اضافه كرد: همراهي تيم هاي اقتصادي با وزير امور خارجه در سفرهاي مختلف نشان دهنده اهميت و استراتژي وزارت خارجه در موضوعات اقتصادي است.
سخنگوي فراكسيون اميد مجلس گفت: ما انتظار داريم سفراي ما در مبارزه با دشمن وارد شوند اين نبايد اين سربازان و سرداران عرصه ديپلماسي كشور مورد بي حرمتي در داخل قرار گيرند، عده اي بايد ادبياتشان را نسبت به اين موضوعات عوض كنند، همچون رهبر معظم انقلاب و مردم اين سرزمين كه به شما اعتماد دارند.
وي تاكيد كرد: بنده در صحبتهاي مخالفان آقاي ظريف مخالفت خاصي نديدم كه اين عدم مخالفت نشان از اقتدار ديپلماسي كشورمان دارد.
نماينده شيراز در ادامه خطاب به وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: مردم به شما اعتماد كرده اند و از اين پس نيز اعتماد ميكنند.
پارسايي گفت: نام دكتر ظريف و وزرايي كه در دوران پسابرجام توانستند منافع ملي را به كشور بازگردانند بر تارك ملي كشور ثبت خواهد شد.
وي تصريح كرد: دفاع از دكتر ظريف راحتترين دفاع است زيرا همه از ظريف حمايت خواهند كرد و عملكرد وي در طول اين سال ها اين حمايت را راحت تر كرده است.
** ظريف مجلس را با خود داشته باشيد
سيدمحمد جواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر نيز به عنوان مخالف دوم محمد جواد ظريف وزير پيشنهادي امور خارجه اظهاركرد: با نگاهي به برنامه اي كه آقاي ظريف ارائه كرده است اين احتمال را دادم كه ديگر به عنوان نماينده نمي توانم در خصوص مسايل سياست خارجي صحبت كنم.
وي ادامه داد: در برنامه هاي وزير پيشنهادي امورخارجه آمده است افراد غيرمسئول در حوزه سياست خارجي اظهارنظر و دخالت نكنند، شما (ظريف) فرموديد احياي جايگاه وزارت خارجه در چرخه سياست گذاري بايد در اجراي سياست ها و مصوبه، تصميم گيري و ايجاد ساز و كار قانوني پيشگيري از مداخله و اظهار نظر مقامات غير مسئول در سياست خارجي لحاظ شود.
نماينده مردم خميني شهر درمجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: نكته اي كه ظريف در پي آن است سهلش براي همگان آسان است، ايشان به دنبال ايجاد موانع حقوقي و قانوني براي اظهار نظر افراد به غير از خود و ديپلمات هاي وزارت امور خارجه است، اين پيام خوبي نيست.
ابطحي همچنين گفت: مسئله اين است كه سياست خارجي كشور موضوعي نيست كه تنها در وزارت امور خارجه تعيين شود، حساسيت وامنيت اين حوزه بر آن بود كه با سرنوشت امنيت روابط كشور با محيط پيراموني اقتصاد و فرهنگ وسياست داخلي است در بخش هاي اساسي و كلان توسط نهادهاي بالادستي و رهبري انقلاب تعيين مي شود.
وي افزود: به نظر مي رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتي به برخي پرونده هاي سياست خارجي و گاه ممانعت از اعمال و اجراي برخي سياست هاي دولت در اين حوزه هم در اين ايده بي تاثير نباشد.
عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس خاطرنشان كرد: نمود واضح آن در ورود مجلس در بررسي كامل برجام و نمايان كردن ايرادات توافق و مصوبه نمايندگان براي رعايت 9 اصل در اجراي آن است.
ابطحي تصريح كرد: چالش ديگر اين ايده تعارض حقوقي با جايگاه حقوقي مجلس و نمايندگان است كه اگر قرار باشد از افراد غير مسئول در حوزه سياست خارجي به جز بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و اعضاي آن ورود و حتي اظهارنظر نكنند، نمايندگان نمي توانند در اين حوزه وارد شوند وحتي ائمه جمعه در تريبون هاي نماز جمعه هم حق اظهار نظر در سياست خارجي را نخواهند داشت .
وي همچنين گفت: ظريف تجربه هاي تاريخي نشان مي دهد مجلس را با خود داشته باشيد ، قرارداد قوام سادچيكف را به ياد داشته باشيد، اگر مجلس به كمك قوام نمي آمد آن قرارداد محقق نمي شد و آذربايجان از اشغال در نمي آمد .
ابطحي افزود: رييس جمهوري روز گذشته فرمودند ايران برجام را نه تهديد عليه كشورها و نه تسليم در برابر قدرت ها بلكه توافقي برد – برد و متوازن مي داند كه مسير همكاري و اعتماد سازي را با جهان گشوده است .
در ادامه فرمودند برجام الگوي توافق صلح و ديپلماسي بر جنگ و يك جانبه گرايي است وبرجام موجب حصول اطمينان از ماهيت صلح آميز هسته اي ايران خواهد بود.
وي گفت: اين بدان معناست كه سند برجام به امضا رسيده تا با اجراي تعهدات توسط ايران در نهايت اين اطمينان براي دنيا ايجاد شود كه برنامه هسته اي ايران صرفا صلح آميز است.
نماينده مردم خميني شهر درمجلس ادامه داد: يعني ايران حتي از حقوق عادي خود در ان پي تي محروم شده است چرا كه مطابق با ماده چهار ان پي تي كشورها مي توانند فعاليت هسته اي صلح آميز شامل تحقيق و توليد و استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز داشته باشند.
ابطحي اظهاركرد: در توافق هسته اي پذيرفته شد اجراي برنامه به عنوان معياري صرفا براي صلح آميز بودن هسته اي تلقي شود وبرخلاف صحبت هاي آقاي روحاني برجام را بايد يك مكانيزم كنترل و نظارت بر ايران دانست كه متاسفانه توسط تيم وزارت خارجه پذيرفته شده است.
وي گفت: برمنباي همين مكانيزم نظارت است كه خط قرمز يكسان گريز هسته اي ازجانب آمريكا به عنوان اعطاي اجازه به ايران براي هر يك از فعاليت هايش تعيين مي شود.
نماينده مردم خميني شهر در مجلس با طرح اين سوال كه آيا آقاي روحاني و ظريف اين توافق، ديپلماسي بر جنگ است؟ گفت: لقمان حكيم مي فرمايد اي فرزندم درجلب منفعت بسيار را اندك و در زيان، كوچك را بزرگ بشمار.
ابطحي ادامه داد: جاي تاسف است كه دشمن ما به اين دستور عمل كرد وطوري رفتار مي كند كه به خاطر دادن تعدادي وعده نسيه به ايران سخت متضرر شده اما جاي حيرت آن است كه دوستان ما چنان شادي از اين قرارداد دارند كه دشمن فهيمد مي تواند قيمت را هرچه بالا ببرد .
وي افزود: ترامپ تاجر است چرا به قرارداد متعهد بماند كه هر چه امتياز خواسته نقدا گرفته و مي تواند با نقض آن از همان وعده هاي نسيه هم شانه خالي كند.
ابطحي اضافه كرد: «ظريف شما و رييس جمهوري بارها فرموديد در صورت نقض برجام از سوي آمريكا چه خواهيد كرد و سوال من اين است كه آمريكا ديگر چه كاري بايد انجام دهد كه شما بالاخره بپذيريد برجام نقض شده است» ؟
وي افزود: فرموديد كاري كنيم كه نقض برجام به هزينه ايران انجام نشود معناي اين جمله آن است كه آمريكا مي تواند هرقدر كه بخواهد تحريم پشت تحريم اضافه كند و مطمئن باشد كه ايران بطور يك طرفه به برجام متعهد خواهد ماند و بدين ترتيب چرا بيشتر تحريم نكند وقتي برايش هزينه اي ندارد.
نماينده مردم خميني شهر در مجلس كه به اشتباه نام ظريف را آقاي برجام خواند، ادامه داد: آقاي ظريف رهبر انقلاب شما را به ديانت، امانت، شجاعت و غيرت توصيف كرده است ما نيز چنين، اما در همان بيان فرمود انتقاد را محترم بشناسيد و به منتقدان به ديده دشمن نگاه نكنيد ما معصوم نيسيتم .
ابطحي گفت:« اين سخن آقا من را در بيان اين نكته شجاعت مي دهد كه بگويم اگر دستاورد برجام همين باشد كه ديگر به آمريكا اعتماد نكنيم بزرگترين دستاورد برجام بوده است. بنابراين مومن از يك سوراخ دوبار گزيده نمي شود چهارصد قرارداد آمريكا با سرخ پوستان نوشتند وهمه را زير پا زدند».
وي افزود: رهبرمعظم انقلاب با وجود حمايت صريح از مذاكره كننده فرمودند اي كاش عجله نمي كردند آيا نمي شد بهتر از اين انجام داد، جواب دادند مي شد ولي دوستان عجله كردند واين بود كه بنا به گفته مسئولين ظريف و صالحي و سيف فرمودند هنوز تعهدات آمريكا عملي نشده است».
ابطحي بيان داشت: سوئيفت باز است در مورد واردات شكر و آب معدني و اينها آيا يك صنعتگر مي تواند 10 هزار دلار سوئيفيت باز كند، نمي گذارند و به قول آقاي دكتر سيف هيچ.
وي گفت: اين يعني من ابطحي بفهمم كه بايد در عرصه عمل به دوستان خودم در ديپلماسي كمك كنم وبگويم نمايندگان مجلس با تمام قوا در اختيار شماست ويك راي مخالف پيدا نكرد. مصوبه هفته قبل در مقابله با اقدامات آمريكا و اين پشتيباني ملت را داريد وصريح بايستيد و جرات به خرج دهيد.
ابطحي اضافه كرد: سياست «ترامپ» اين است كه بحران را افزايش دهد وهزينه جنگ را تحميل كند تا طرف وادار به مذاكره شود درهمين كميسيون عالي ديديد، تهديد كرد وبعد به چين گفت راهي را باز كنيد مذاكره كنيم و درتعهد آب وهوايي پاريس نيز گفت خارج مي شويم و بعد گفت مي مانيم تا سه سال ديگر وهزينه را بالا ببريد.
نماينده اصولگراي مجلس دهم همچنين گفت: ما در مقابل آمريكا يكپارچه متحد وپشتوانه ظريف هستيم ولي اگر جاي رييس جمهوري و ظريف بودم براي اين كار وقتي مي ديديم دشمن در مقابل تيم ديپلماسي ايستاده ترفندي هست كه تيم ديپلماسي را عوض كنيم.
وي ادامه داد: ظريف در اين موقعيت با اين دولت تعهداتي داده است، با تيم ديگر و با زبان ديگر سياست را هدايت كند تا بفهمند كه ديگر ظريف با لبخندهايش وقدم زدن هايش در كنار رودخانه نيست بلكه يك نفر ابطحي با شجاعت وخشونت خواهد آمد البته مثال مي زنم بنده كه عددي نيستم.
نماينده مردم خميني شهر درمجلس دهم اضافه كرد: «آقاي روحاني بيش از آنچه به خود زحمت دهيد در سياست خارجي كار را به ديگران واگذار كنيد».
**وزارت خارجه با رعايت منافع ملي توانست نظام را از شرايط پيچيده خارج كند
طيبه سياوشي نماينده مردم تهران نيز درموافقت با محمد جواد ظريف وزير پيشنهادي امور خارجه با تقدير از اقدامات ديپلماتيك وكم سابقه دولت يازدهم، افزود: اقدامات و تلاش هايي كه نه تنها منجر به دستيابي به توافق هسته اي و خروج از قرار گرفتن در ذيل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد شد بلكه موجبات خروج ايران از انزواي بين المللي را فراهم ساخت.
وي ادامه داد: انزوايي كه مشكلات بسياري را در امور داخلي به وجود آورد و بيشتر باعث خرسندي قدرت هاي منطقه اي و بين المللي شد. به رغم قرار گرفتن ايران در منطقه پرتلاطم خاورميانه و تحولات عميق در جهان عرب و محيط پيراموني جمهوري اسلامي ايران، وزارت امور خارجه با مهار تهديدات ايجاد شده توانست با حداكثرسازي فرصت پديد آمده، توفيقات مهمي را در رابطه با كشورها از جمله عراق در زمينه تعاملات سياسي و اقتصادي پيش ببرد و روابط بحراني با عربستان سعودي را به خوبي مديريت كند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: گسترش همكاري هاي سازنده با ديگر كشورهاي همسايه از جمله تركيه، ايران را تبديل به يك بازيگر صلح ساز و شريك در حل سياسي بحران ها در عرصه سياست منطقه اي كرده است.
سياوشي ادامه داد: در عرصه بين المللي نيز دستگاه ديپلماسي به رياست ظريف، روابط درحال سكون با كشورهاي اروپايي را به تحرك و با دستيابي به توافق هسته اي در عرصه سياست بين الملل شاهد حضور فعال، موثر و پوياي ايران در روابط دو جانبه با كشورهاي اروپايي شديم.
وي اظهاركرد: به رغم چالش هاي فراوان در عرصه سياست خارجي به ويژه پس از روي كار آمدن رييس جمهوري آمريكا، وزارت امورخارجه به صدارت دكتر ظريف با بكارگيري توان ديپلماسي خود همچنان در مقابله با عناد دولت جديد آمريكا، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي منطقه، ابتكار عمل را حفظ كرده است. مخالفت با توافق هسته اي وجه مشترك كشورهاي معاند با جمهوري اسلامي ايران است.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: كشورهايي كه در جهت بازگرداندن ايران به انزواي بين المللي و طرح مسايلي مانند ايران و شيعه هراسي دست به اقدامات تخريبي زده اند و به رغم فضاي سنگين عدم اعتماد، موج فرقه گرايي و تنازع در كشورهاي منطقه جمهوري اسلامي ايران در سايه تدابير دستگاه سياست خارجي توانست، حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش و با كاربرد همه ابزارهاي ديپلماتيك حفظ كند.
سياوشي تصريح كرد: وزارت امورخارجه توانسته با اولويت قرار دادن منافع ملي و رعايت مصالح عمومي كشور، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را از شرايط پيچيده و بعضا خطرناك به سلامت خارج كند و ائتلاف كشورها به رهبري آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه كشورمان را متزلزل سازد.
وي گفت: مشي تدبير و اعتدال به لطف توانايي دكتر ظريف و تيم قدرتمند دستگاه سياست خارجي ايران، گفتمان جديدي را وارد عرصه بين المللي كرده است. مشي و رويكردي كه ناشي از خودباوري و اتكا به همه توانمندي هاي داخلي با هدف جلوگيري از قرار گرفتن در معرض تهديدات خارجي است تا به اين ترتيب، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با كمك اين سربازان فداكارش، پوياتر از گذشته تعاملات موثر و سازنده با جهان خارج را محقق سازد.
عضو فراكسيون اميد مجلس يادآور شد: همچنين تاكيد مكرر ظريف در برنامه پيشنهادي اش مبني بر تقويت طرح ديپلماسي اقتصاد مقاومتي، اقتصاد محور كردن سياست خارجي، بازطراحي ساختار وزارت امورخارجه ضمن چابك سازي و پاسخگويي به نيازهاي جديد از جمله تقويت ديپلماسي اقتصادي، نشان از توجه وي به شرايط و اوضاع داخلي، مطالبات و خواسته هاي مردمي، قول و عهد رييس جمهوري محترم به مردم است.
وي تصريح كرد: از اين رو، وي گفتمان مبتني بر گفت وگو، تعامل سازنده و تفاهم را مبتني بر اصول عزت، حكمت و مصلحت بنا كرده كه متاخذ از فرمايشات رهبر معظم انقلاب است و از تقابل و همكاري بدون قيد شرط فاصله گرفته كه در راستاي منافع حداكثري نظام مقدس را در بازي برد برد سياست خارجي محافظت كند.
وي ادامه داد: توجه به مشكلات زيست محيطي موجود و تلاش براي حل و فصل اين مشكلات در چارچوب سازمان هاي بين المللي را از ظريف خواستاريم كه اميدواريم در دولت دوازدهم نيز تداوم يابد.
نماينده مردم تهران در مجلس به ظريف پيشنهاد كرد كه براي مقابله با دشمنان جمهوري اسلامي درباره حقوق بشر از زنان و اقليت ها به عنوان سفيران موفقي براي نشان دادن چهره واقعي نظام استفاده شود.
سياوشي همچنين گفت: حقوق ديپلمات هاي ما درخارج ازكشور كمترين حقوق در ميان ديپلمات هاي ديگر كشورها است و همچنين حقوق كارمندان وزارت امور خارجه نيز در داخل كمترين حقوق در بين كارمندان دولت بوده كه اميدواريم مجلس شوراي اسلامي با توجه به انتظاراتي كه در بخش هاي مختلف وزارت امور خارجه و بويژه نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور دارند به اين مورد نيز عنايتي ويژه داشته باشند.
وي بيان داشت: راي بالاي نمايندگان مردم تاثير مهمي در تداوم سياست خارجي دولت دوازدهم به رياست دكتر ظريف دارد.
** ايران امنيت خود را تنها از درون كشور و از مردم مي گيرد
محمد جواد ظريف نيز به عنوان وزير پيشنهادي امور خارجه پس از سخنان مخالفان و موافقان به دفاع از برنامه هاي خود پرداخت و تاكيد كرد: ايران تنها كشور منطقه است كه امنيتش را تنها از درون كشور و از مردم مي گيرد و با لبخند و اخم ديگران خوشحال و مضطرب نمي شود.
وي گفت: خاضعانه به درگاه پروردگار شكر مي گذارم كه بار ديگر توفيق خدمت به مردم فهيم شجاع و با وفاي ايران را به اين بنده حقيرعطا كرده است؛ مردمي كه با چنگ زدن به ريسمان محكم الهي با ايثار فداكاري كار و تلاش دانش و بينش مقاومت و خودباوري ايران را به نظامي با ثبات و پيشرفته در منطقه اي ناامن و بي ثبات بنيان نهاده اند.
وزير پيشنهادي خارجه افزود: اين مردم در حالي با مشاركت با شكوه بيش از 41 ميليون نفري خود در انتخاباتي آرام و امن براي كشور و سياست خارجي اقتدار افريدند كه در محيط پيراموني شان گاه براي اداره يك شهر و يا روستا ماه ها كشتار و خونريزي صورت مي گيرد.
ظريف ادامه داد: خواهران و برادران استقلال، خودباوري نهراسيدن از قدرت هاي بزرگ و جانبداري از مظلومان در برابر ستمگران كه معناي واقعي دفاع از حقوق بشر است سياست خارجي ايران در چهار دهه گذشته را شكل داده و اين اصول رمز اقتدار و قدرت كشور ماست.
وزيرپيشنهادي امورخارجه افزود: امام بزرگوارو راحل ما اين باور عميق را در مردم ايران نهادينه كرد كه قدر قدرتي در جهان جز خداوند باريتعالي وجود ندارد و تمام قدرت هاي جهان ناگزيرند در برابر اراده ملتها سر تسليم فرود آورند.
وي با بيان اينكه چارچوب هاي مصرح در قانون اساسي وظايف وزارت خارجه در پاسداري از استقلال و حاكميت و تماميت ارضي را به تصوير كشيده است، اظهاركرد: مجموعه اسناد كليدي نظير سند چشم انداز، سياست هاي رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتي و برنامه ششم توسعه برنامه هاي كشور درحوزه سياست خارجي را مشخص مي كند.
ظريف افزود: فراز راهبردي رهبرمعظم انقلاب بر رعايت عزت، حكمت و مصلحت بر دوگانه انديشي و فاصله بين انقلابي بودن و عقلاني بودن خط بطلان مي كشد و روشن مي كند كه بين حفظ ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي و سياست رفتار عقلاني رابطه اي ماهوي وجود دارد.
وي ادامه داد: بي ترديد عصر برتري غرب در نظام بين المللي به سر آمده است و جهان وارد عصر پساغربي شده است . در دوران پساغربي سياست جهاني در چند قدرت بزرگ خلاصه نمي شود. كنشگران متعدد و متكثر شدند و انحصار بازي از دست قدرت هاي غربي خارج شده است.
ظريف گفت: قدرت و ثروت در جهان در حال جابه جايي است، هر چند كه عناصر سخت افزاري قدرت همچنان موثرند ولي عناصر معنايي قدرت كه جمهوري اسلامي ايران در اين حوزه يد طولايي دارد چون هنجارسازي، روايت پردازي و گفتمان سازي قدرت و ارزش راهبردي يافتند.
وزير خارجه افزود: منطقه ما يكي از سخت ترين دوران هاي تاريخي خود را مي گذراند. برخي كنشگران منطقه اي هنوز با پيگيري بازي با حاصل جمع صفر براي خود و ديگران هزينه مي تراشند و با اتكاي فزاينده به قدرت هاي فرامنطقه اي، خشونت و افراط بر اعتدال و همكاري پيشي گرفته است.
وي ادامه داد: ايران به لطف الهي و دراثرچهاردهه مقاومت مردم از ثبات، استحكام و اقتداركم نظري برخورداراست. جمهوري اسلامي ايران مظهر مردم سالاري ديني است و اين از بزرگ ترين ذخاير راهبردي كشور است.
ظريف گفت: آنچه به كشور ما قدرت بخشيده است علاوه بر ظرفيت هاي ذاتي و توان نظامي و صنعتي و علمي، سامانه معنايي و گفتماني است كه انقلاب اسلامي مردم و مسوولين كشور ما را به خودباوري باورمند ساخته است.
وزيرخارجه پيشنهادي افزود: اين مجموعه ايران را به تنها كشوري در اين منطقه تبديل كرده است كه امنيت داخلي خود را تنها از درون كشور و از مردم خود مي گيرد و براي امنيت اش به هيچ كشور خارجي متكي نيست و با لبخند و اخم ديگران خوشحال و مضطرب نمي شود.
وي خاطر نشان كرد: ايران قدرت و توان اقتصادي خود را از درون مي گيرد. ايران به عنوان يك كشور قدرتمند منطقه اي به مسووليت منطقه اي خود آگاه است و به عنوان قدرتي كه به دنبال بازي با حاصل جمع صفر نبوده و نيست به دنبال منطقه اي امن، قدرتمند، پيشرفته و با ثبات است و همكاري منطقه اي را مبناي صلح و ثبات مي داند و زندگي منطقه اي و پيوندهاي منطقه اي را ضرورتي اجتناب ناپذير مي شمارد.
ظريف در ادامه گفت: در دولت يازدهم گام هايي بلند و بعضا تاريخي برداشته شد كه مهمترين آنها گذر از پرونده هسته اي و تحميل پذيرش حق مردم ايران در بهره برداري از فناوري صلح آميز هسته اي به قدرت هاي جهاني بود.
وزير خارجه پيشنهادي افزود: با فضل الهي و حمايت ها و راهنمودهاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب و مديريت شجاعانه رياست جمهوري و با پشتوانه توانمنديهاي كشور و حمايت مردم، خطرات متعددي از فرا روي نظام مرتفع شد و موانع ظالمانه براي بالندگي اقتصادي و علمي كشور رفع شد.
وي ادامه داد: بهبود معيشت مردم به عنوان هدف اصلي وزارت امور خارجه از موانع تهي و شرايط بين المللي دگرگون شد.
ظريف در ادامه خطاب به نمايندگان مجلس تاكيد كرد: بپذيريم كه مردم بزرگ ايران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاريخ هفتاد ساله اين سازمان را با افتخار با نام خود ثبت كردند.
وزير خارجه يادآور شد: در اينجا لازم مي دانم از نقش برجسته مجلس شوراي اسلامي و به ويژه رياست مجلس در روند مذاكرات در تصويب برجام و در نظارت بر اجراي برجام كه حق مجلس و بزرگ ترين حمايت مجلس از دستگاه ديپلماسي است، تشكر كنم.
وي ادامه داد: مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي در مقابله با اقدامات آمريكا تصوير مقتدرانه اي از همدلي و هم افزايي قواي سه گانه و تلاش مشترك همه ما براي دفاع از منافع و حقوق مردم در مقابله با بدعهدي ها ايجاد كرد.
ظريف گفت: دستاوردهاي دولت يازدهم در حوزه ديپلماسي منحصر به مذاكرات هسته اي نيست. قفل مناسبات خارجي به صورت متوازن هدفمند و هوشمندانه گشوده شد كه حضور نمايندگان عالي 105 كشور و سازمان بين المللي در مراسم تحليف در همين مجلس نماد مهم و نمود بارزي از اين گشايش و اقبال جهاني است.
وي افزود: حضور 30 هيات از اروپا شامل 10 هيات به رياست مقام هاي اول و 20 وزير و نماينده ويژه، 27 هيات از آسيا با 16 مقام رده اول و 11 وزير و نماينده ويژه، 26 هيات از آفريقا با 14 مقام رده اول و 12 وزير و نماينده ويژه ، 9 هيات از قاره آمريكا با 3 مقام رده اول و 6 وزير و نماينده ويژه در هيچ مراسمي از آغاز انقلاب با شكوه اسلامي تا امروز سابقه نداشته است و مجلس اين افتخار را به نام خود ثبت كرده است.
وزير پيشنهادي امور خارجه تصريح كرد: اجتناب از تصميمات و حركت هاي شتابزده، خودباوري، اتكا به خرد جمعي، استقبال از نقد سازنده، همفكري نهادينه با نخبگان دانشگاهي، - همانگونه كه برادر بزرگوارم آقاي دكتر عارف ديروز تاكيد كردند و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي- راستگويي در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظيم مطالبات عمومي بر مبناي واقعيات راهنماي جهت گيري اجرايي وزارت خارجه است.
وزير خارجه پيشنهادي خاطر نشان كرد: سياست خارجي به جاي تحميل هزينه در خدمت بهبود شرايط اقتصادي مردم قرار گرفته است و توفيق هاي فراواني اعم از عادي شدن فروش نفت با حذف دلالي هاي پرفساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله، بازشدن مسير تعاملات بانكي، رفع موانع حمل و نقل دريايي ، هوايي و ريلي كسب شده است و فراموش نكنيم كه چهار سال گذشته كجا بوديم.
وي در ادامه با بيان اين كه عددي كه مي گويم مبتني بر آخرين آمار بانك مركزي است ، گفت: در دولت يازدهم 11 ميليارد و 800 ميليون دلار سرمايه خارجي وارد كشور شده كه براي اهميت اين عدد لازم است آن را با سرمايه گذاري در دوره هاي و قبل از برداشته شدن تحريم ها مقايسه كرد كه در دولت نهم 3.4 ميليارد دلار و در دولت دهم 3.9 ميليارد دلار بوده است.
ظريف افزود: افزايش گردشگري، عقد قراردادهاي متعدد اقتصادي و تجاري و توسعه همكاري در حوزه علم وفناوري از جمله همكاري هسته اي بدست آمده است كه اينها دستاوردهاي بزرگ اين ملت است و ارتباطي به وزارتخارجه ندارد و نبايد دستاوردهاي ملت قهرمان ايران را كوچك كنيم.
وزيرخارجه ادامه داد: پيوند با ايرانيان خارج از كشور عليرغم كمبودهاي مالي از پيش گسترده تر و عميق تر شد كه جلوه اي از آن را در صف هاي طولاني هموطنان مقيم خارج كشور براي انتخابات رياست جمهوري شاهد بوديم كه بطلان ادعاهاي معاندين نظام را به بهترين وجه ثابت كرد كه البته در چهارسال گذشته با موانعي هم از درون و هم از بيرون كشور روبرو بوده ايم.
ظريف خطاب به ابطحي نماينده اي كه در مخالفت با وي صحبت كرد، گفت: «آقاي ابطحي حتما بنده آخرين نفري خواهم بود كه بخواهم در اين كشور در حوزه سياست خارجي تك صدايي ايجاد كنم حتما چنين خواسته اي را ندارم و نخواهم داشت چرا كه تعدد گفتمان ها دركشور را عامل قدرت و قوام وتقويت مشروعيت نظام جمهوري اسلامي ايران مي دانم».
وي در ادامه گفت: ملاحظات جناحي، شتابزدگي در تجزيه و تحليل شرايط پيچيده، عدم انضباط در كلام و گفتارهاي مربوط به مناسبات خارجي، اقدامات موازي و ناهماهنگ در حوزه هاي گوناگون سياسي و اقتصادي چالش هاي عمده سياست خارجي بوده است كه بايد در دوره جديد نه با قوانين بلكه با همدلي مرتفع شود.
وزيرخارجه افزود: مناطق پيراموني ايران و رفتار برخي كنشگران منطقه اي مهمترين چالش خارجي پيش روي سياست خارجي ما و نه تنها سياست خارجي ما بلكه منطقه و جهان بوده است.
ظريف يادآور شد: آنها كه نهايت تلاش خود را براي جلوگيري از برجام كه انشاء الله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ايران باقي خواهند ماند به كار بستند اكنون تلاش دارند با همدستي صهيونيست ها فضاي شيعه هراسي و ايران هراسي را در منطقه تشديد كنند و از تغييراتي كه در ايالات متحده پيش آمده است براي تنش و بحران آفريني بيشتر منطقه اي بهره برداري كنند.
وي اضافه كرد: گرچه اين كشورها و گروه ها مرتكب اشتباه اساسي محاسباتي شدند اما اين واقعيت و چالش ها وظيفه سياست خارجي را كه به سامان رساندن اين منطقه است، سنگين تر مي كند.
*جمله جمله برجام نشان دهنده بي اعتمادي جدي ما به سياست هاي ايالات متحده است
وزيرپيشنهادي امورخارجه گفت:تحولاتي كه در مديريت سياسي ايالات متحده رخ داده و به دنبال آن لفاظي هايي كه از جانب دولتمردان اين كشور بر ضد ايران انجام مي گيرد ناشي از توهم و كج فهمي توامان است.
وي افزود: وظيفه سنگين وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزايي هوشمندانه ساير نهادها و نه با سكوت ديگر نهادها ، تقويت اين باور در نخبگان سياسي ايالات متحده است كه ايران ستيزي سكه اي از رونق افتاده است كه در بازار جهاني خريدار ندارد.
به گفته رييس دستگاه ديپلماسي اين مهم از طريق مقاومت در برابر زياده خواهي ها از يك سو و نيز گسترش همه جانبه روابط سياسي و اقتصادي با ديگر نقاط جهان از سوي ديگر دست يافتني است و تاكنون نيز توفيقات بسيار خوبي در اين حوزه داشته ايم.
ظريف تصريح كرد: ديپلماسي هوشمندانه و هدفمند بايد با نشان دادن عقلانيت و قانونمندي ايران از يك سو و انتخاب هاي متنوع كشور از سوي ديگر براي تصميم گيرندگان آمريكا ترديدي باقي نگذارد كه تكرار تجربه هاي شكست خورده قبلي نتيجه اي جز نگراني افزون تر و انزواي بيشتر براي ايالات متحده نخواهد داشت.
وي اضافه كرد: برجام حاصل اعتماد به ايالات متحده نيست جمله جمله برجام نشان دهنده بي اعتمادي جدي ما به سياست هاي ايالات از نخستين روز تا واپسين لحظات پايان مذاكرات و در مسير اجراي برجام بوده است.
اين ديپلمات عالي رتبه كشورمان اضافه كرد: اجماع و انسجام داخلي، طراحي فراگير و استفاده هم افزا از تمام توان كشور يعني توان تمام نهادها و جامعه مدني ضرورت غير قابل انكار دست يابي به اين هدف است.
ظريف بيان داشت: بايد با اجماع و هماهنگي اين واقعيت را براي نخبگان آمريكايي برجسته كنيم كه دولت هاي قبلي آمريكا نيز پس از سالها تجربه تحميل و تحريم به ميز مذاكره آمدند.
به گفته رييس تيم مذاكره كننده هسته اي اكنون نيز نه تنها آمريكا به عنوان عضو برجام نمي تواند تعهدات را فراموش و با عهد شكني تفاهم بين المللي را ناديده بگيرد بلكه چنين سياستي باعث انزواي آمريكا خواهد شد.
وي ادامه داد: دست ايران براي اقدامات مهم همانگونه كه رياست جمهوري در سخنراني ديروز مجلس اعلام كردند ، باز است. اين اقدامات حتي در قالب برجام نيز ديده شده است و اين نشانه بي اعتمادي ما در دوران مذاكره با ايالات متحده است، براي رسيدن به اين منظور بهره برداري ازديپلماسي عمومي و روش هاي نوين اطلاع رساني براي تبيين ديدگاه هاي جمهوري اسلامي در ابعاد گفتماني و معنايي براي ارتقاي جايگاه ايران درافكار عمومي ضروري است.
وزيرخارجه گفت: حمايت همه جانبه از حقوق ايرانيان و كسب حمايت آنها به عنوان مدافعان غيور و توانمند منافع ملي از يكسو و نيز جلب مشاركت ارزشمند آنها براي بازسازي كشور و به ويژه استان هاي پدري و مادري آنها از مهمترين ظرفيت هاي قدرت معنايي و مادي جمهوري اسلامي ايران است كه با تلاش و كوشش و با حمايت شما و با بودجه اي كه در اختيار ما قرار خواهيد داد ، در اين راستا اقدام خواهيم كرد.
اين مقام ارشد وزارت خارجه افزود: مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماد مردم سالاري ديني نقش برجسته اي در تقويت قدرت ايران دارد. بهره گيري از ديدگاه هاي نمايندگان مجلس دركميسيون هاي مختلف از يكسو ونقش آفريني موثر و هوشمندانه نمايندگان در زمينه جهاني از ديپلماسي پارلماني دو مولفه مهم اقتدار ملي و سياست خارجي است.
وي ادامه داد: در صورتي كه افتخار تداوم خدمت با راي نمايندگان ملت يزرگ ايران پيدا كنيم با چالش هاي موجود دو ابر اولويت تقويت روابط با همسايگان و حل و فصل مشكلات منطقه و كمك به دست يابي به اهداف اقتصاد مقاومتي و بهبود وضعيت معيشت مردم را پيگيري خواهم كرد.
ظريف گفت: حل مشكلات منطقه اي و گسترش و روابط مطلوب با همسايگان، زمينه هاي بي ثباتي و تنش و درگيري را در حوزه هاي پيراموني كاهش داده و بستر مناسبي براي دستيابي به اهداف اقتصاد مقاومتي فراهم خواهد كرد.
وزيرخارجه افزود: همسايگان بهترين و مهمترين شركاي اقتصادي ما هستند و حضور بخش خصوص در كشورهاي همسايه با حمايت دولت ابزاري كارآمد در تقويت اعتماد متقابل بهترين ظرفيت براي افزايش توليد و اشتغال داخلي است كه با ياري شما بزرگواران، سياست هاي اعتماد سازي در منطقه را با جديت دنبال خواهيم كرد.
وي گفت: حمايت هاي لازم براي حضور موثر كارآفرينان داخلي در بازارهاي پيراموني را فراهم خواهيم كرد چرا كه گسترش شبكه هاي همكاري دو جانبه و چند جانبه سياسي، اقتصادي، امنيتي و فرهنگي در منطقه تا اعتمادسازي با همسايگان براي ايجاد محيط امن و باثبات چه منطقه و چه داخل كشور ضرورت انكار ناپذير است.
وي ادامه داد: اين ضرورت را هم در برنامه و هم در ساختار وزارت ديده ايم. در اين مسير تلاش براي ايجاد نهادهاي منطقه اي بويژه مجمع گفت و گوي منطقه اي در خليج فارس و ايجاد جبهه واحد منطقه اي در مقابل افراط و تروريسم مهمترين دستور كار سياست خارجي را شكل مي دهد.
ظريف گفت: همكاري با جهان اسلام براي مقابله با صهيونيسم و حمايت از مقاومت و مردم فلسطين و بازگرداندن موضوع فلسطين به عنوان مهمترين اولويت جهان اسلام رمز اتحاد منطقه اي ما خواهد بود.
وزيرخارجه ادامه داد: در حوزه ديپلماسي اقتصادي راهبرد ملي ما تامين پايدار منافع ملي در محيط ناپايدار منطقه و جهان است و تحقق اين امر مهم در وزارت با محور قرار دادن اقتصاد در متن ديپلماسي تبلور مي يابد.
وي يادآورشد: ديپلماسي اقتصاد محور نيازمند هماهنگي قانوني و فرهنگي روابط اقتصاد خارجي در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادي، بنگاه ها و دستگاه هاي دولتي و غير دولتي اقتصادي در مسير تامين منافع ملي است.
ظريف گفت: وزارت امورخارجه با تقويت جهت گيري راهبردي اقتصادي در ساختار مركز و سفارتخانه ها و با ايجاد انگيزه و آموزش هاي لازم براي مديران، سفرا و كارشناسان، معاونت جديد اقتصادي سفارتخانه ها را در جهت تقويت اقتصاد مقاومتي به كار خواهد گرفت.
اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسي افزود: در اين مسير حمايت از ورود به بازارهاي جهاني و منطقه اي براي صادرات كالا و خدمات فني و مهندسي، تسهيل تامين مالي و جذب سرمايه، فناوري و گردشگر و ارتقاي جايگاه جهاني در اقتصاد دانش بنيان در اولويت كاري ما خواهد بود.
وزيرخارجه پيشنهادي ادامه داد: ايجاد زمينه لازم براي حضور موثر اقتصاد كشور به ويژه بخش خصوصي در زنجيره ارزش جهاني و تعميق و توسعه روابط اقتصادي با همسايگان، قدرتهاي نوظهور و تسهيل توافق با كشورهاي اروپايي براي مشاركت در طرح هاي بزرگ اقتصادي و توجه به ظرفيتهاي بازارهاي جديدي براي اطمينان از دستيابي به اهداف بسيار مهم است.
وي خاطرنشان كرد: براي پيگيري اين دو ابراولويت يعني چابك سازي تشكيلات و اصلاح ساختار با هدف برجسته تر كردن همكاري منطقه اي و اقتصاد مقاومتي آخرين مراحل خود را امروز طي مي كند كه بين ما و سازمان امور اداري و استخدامي كشور امضا خواهد شد.
ظريف در پايان گفت: افزايش انگيزه كاهش فاصله ميان كارشناسان و مديران عالي و استقرار نظام شايسته سالاري در جذب و استفاده از سرمايه هاي انساني همراه با توجه ويژه به زنان، جوانان و قوميت ها در رده هاي مديريتي در داخل و نمايندگي هاي وزارت امور خارجه از مباني تغييرات ساختاري ما خواهد بود.
وزير امور خارجه دولت يازدهم اظهار كرد: در صورتي كه دوباره از راي ارزشمند شما برخوردار شوم با توكل به خدا قادر متعال و توسل به معصومين (ع) و تمسك به عنايات ولي عصر (عج ) و پيروي از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب با اعتقاد به مردم هوشيار و دلاور ايران از هيچ كوششي فروگذار نخواهم كرد.
سيام**9103*1724*
خبرنگار: حميد شهرياري * انتشار: حسين فتح الهي
تهران- ايرنا- محمد جواد ظريف وزير پيشنهادي امورخارجه از عملكرد دستگاه ديپلماسي در چهارسال گذشته دفاع و برنامه هاي خود را براي دولت دوازدهم ارايه كرد.