۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۵۵
کد خبر: 82634252
T T
۰ نفر

كم تحركي دليل اصلي چاقي و اضافه وزن ايراني ها

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۵۵
کد خبر: 82634252
كم تحركي دليل اصلي چاقي و اضافه وزن ايراني ها

تهران- ايرنا- عضو هيات علمي پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي با بيان اينكه دليل اصلي چاقي و اضافه وزن ايراني ها كم تحركي است، گفت:با انجام طرح 'تدوين و به روز رساني نُرم آمادگي جسماني' به دنبال آمار دقيق اين كم تحركي و بي تحركي هستيم.

هادي روحاني در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد كم تحركي در جامعه و در پي آن اضافه وزن و افزايش بيماري هاي غيرواگير گفت: كم تحركي تنها مختص كشور ما نيست، اين مساله در كل جهان شيوع دارد و ابتلا به بيماري ها با منشا كم تحركي هر روز بيشتر مي شود.
وي افزود: با توجه به هزينه هاي بالاي درمان و كاهش ميزان سلامت افراد جامعه همه كشورها براي حل اين مشكل كار مي كنند؛ ولي هنوز اين تلاش ها كافي نيست.
پژوهشگر برتر پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي با اشاره به طرح ارزيابي سطح فعاليت بدني ايرانيان گفت: اين طرح جامع به صورت نمونه گيري پژوهشي يكبار در سال 86 در 12 استان كشور و بعد از آن در سطح خرد و با نمونه هاي آماري كوچك تر انجام شده است؛ بار ديگر امسال پژوهشگاه آن را به نام «تدوين و به روز رساني نُرم آمادگي جسماني ايرانيان» در 12 استان انجام مي دهد و اميدواريم اين طرح تا پايان سال آماده شود.
روحاني با اشاره به اينكه صندوق حمايت از پژوهشگران معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از اين طرح حمايت كرده است گفت: هدف از اين طرح شناسايي موانع، تعيين انگيزه هاي افزايش سطح فعاليت ايرانيان، برنامه ريزي و ارائه آن به سازمان هاي متولي اجرايي مانند وزارت ورزش و جوانان است. در اين طرح وضعيت هاي مختلفي از جمله ميزان بي تحركي، آمادگي جسماني، اضافه وزن و چاقي افراد را بر اساس مولفه هاي گوناگون آمادگي جسماني مي سنجيم تا مشخص شود براي نمونه آيا افراد در چابكي ضعيف تر هستند يا فعاليت هاي قلبي و عروقي.
عضو هيات علمي گروه فيزيولوژي ورزشي در پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي ادامه داد: دليل اصلي اين سطح از اضافه وزن در جامعه (بر اساس آمارهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 75 درصد چاقي و اضافه وزن) كم تحركي است ولي ميزان آن را دقيق نمي دانيم. پژوهشگاه به دنبال كسب اطلاعات علمي است تا بتوان بر اساس آن برنامه ريزي كرد. معتقديم بايد آگاهي مردم افزايش و فرهنگ ورزش كردن بين آنان ارتقا يابد.

***دوره هاي آموزشي براي مربيان سالمندان و افراد كم توان
روحاني يادآور شد: پژوهشگاه وظيفه ارائه پژوهش و آموزش را برعهده دارد كه آن را به اشكال مختلف انجام مي دهد. براي نمونه در زمينه آموزش دوره هاي مختلف استعداديابي يا دوره هاي آموزش مربيان سالمندان و افراد كم توان ذهني را برگزار مي كنيم تا مربيان اين افراد ورزش هاي لازم را به آنها آموزش دهند.
وي ادامه داد: اولين دوره ورزش هاي متناسب افراد كم توان ذهني را سال قبل با همكاري سازمان بهزيستي برگزار كرديم و دومين دوره را امسال داريم؛ ضمن اينكه كارگاه هاي يك روزه هم براي كاركنان سازمان هايي داريم كه درخواست آموزش ورزش هاي متناسب را به كاركنان دارند.
روحاني بخش ديگري از فعاليت هاي پژوهشگاه را چاپ كتب و بروشورهاي آموزشي دانست و افزود: پژوهشگاه به صورت مستمر بروشورهايي را براي افزايش سطح آگاهي مردم در مورد ورزش چاپ كرده و در اختيار روابط عمومي سازمان هاي مختلف مي گذارد؛ ضمن اينكه كتاب هاي درسي رشته تربيت بدني دانشگاه و در كنار آن كتاب هايي براي عموم در ارتباط با ورزش براي گروه بيماري هاي خاص و سلامت و ورزش تمرينات ورزشي اين گروه ها چاپ كرده ايم كه مردم عادي و دانشگاهيان مخاطب آن هستند.

*** سومين همايش ملي ورزش و بيماري ها؛ تبادل آخرين دستاوردها در اين زمينه
وي همچنين برگزاري سومين همايش ملي ورزش و بيماري ها را از ديگر فعاليت هاي پژوهشگاه در زمينه علاقمندكردن عموم به ورزش دانست و گفت: هدف از همايش اين است كه بتوانيم ورزش را به گروه هاي مخلف مردم بيشتر بشناسانيم. در اين همايش آخرين دستاوردهاي علمي در زمينه جلوگيري ورزش از ابتلا به بيماري ها ارائه مي شود و در كتابچه الكترونيك مقالات همايش بعد از آن در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
روحاني ابراز اميدواري كرد: همايش در سال آينده در سطح بين المللي برگزار شود تا تبادل علمي به بهتري شكل صورت گيرد.
به گزارش ايرنا، سومين همايش ملي ورزش و بيماري‌ها به همت پژوهشگاه علوم ورزشي و با همكاري پرديس بين ‌المللي كيش دانشگاه تهران با هدف تبادل آخرين دستاوردهاي بنيادي، توسعه‌اي و كاربردي، در حوزه ورزش و بيماري‌ها و در راستاي تأمين نيازهاي جامعه و آگاهي بخشي به عموم مردم برگزار خواهد شد.
دريافت چكيده مقالات سومين همايش ملي ورزش و بيماري‌ها در محورهاي ورزش و سرطان، ورزش و اختلالات متابوليك، ورزش و اختلالات عصبي – عضلاني، ورزش و بيماري‌هاي ايمونولوژيكي، ورزش و بيماري هاي قلب و عروق و ورزش واختلالات رفتاري و روان شناختي از تاريخ 15/ 05/ 1396 آغاز و تا 15/07/1396 به نشاني:nced1396.ut.ac.ir ادامه خواهد داشت.
همايش مذكور 8 و 9 آذرماه جاري در جزيره كيش و محل پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
دومين دوره همايش ملي ورزش و بيماري ها با تاكيد بر سرطان اسفند 95 و اولين دوره 8 و 9 بهمن 94 توسط پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي، پژوهشكده سرطان پستان جهاد دانشگاهي و پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران با هدف حركت در راستاي تامين نيازهاي جامعه و آگاهي بخشي به عموم مردم در مورد ورزش در مبتلايان به سرطان و ورزش بعد از عمل جراحي برگزار شده بود.

***همكاري با وزارت آموزش و پرورش براي نهادينه كردن ورزش در كودكان
عضو هيات علمي گروه فيزيولوژي ورزشي در پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي بخش ديگري از فعاليت هاي پژوهشگاه را در زمينه همكاري با وزارت آموزش و پرورش براي نهادينه كردن اهميت ورزش در كودكان دانست و گفت: اين فعاليت ها را در چند جنبه جلو مي بريم؛ يكي كتاب هايي كه وزارت اموزش و پرورش خود سفارش داده، ديگري كتاب هايي كه پژوهشگاه خواسته روي آن موضوعات بيشتر كار كند.
وي با اشاره به تشكيل كارگروه مشخص و ويژه اي براي ورزش دانش آموزي به صورت مشترك با معاونت سلامت و ورزش وزارت آموزش و پرورش گفت: اين كارگروه مرتب جلسه دارد و فعاليت هاي مشترك براي ورزش كودكان و ورزش دانش آموزي را تعريف و اجرا مي كند. همچنين فعاليت هاي مختلفي داشته از جمله دوره هايي براي معلمان در استان هاي كم برخوردار در مورد ورزش دانش آموزي، سلامت دانش آموزان با ورزش و ...
علمي**9157 **1440
تنظيم: منصوره شوشتري** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر